۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
۳۳ هزار تن بذر گندم در اختیار کشاورزان گلستانی قرار گرفته است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

۳۳ هزار تن بذر گندم در اختیار کشاورزان گلستانی قرار گرفته است

گرگان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در سال جاری ۸۰ هزار تن بذر گندم به منظور توزیع بین کشاورزان گلستانی در نظر گرفته شده که تاکنون بیش از ۳۳ هزار تن آن در اختیار گندمکاران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد برزعلی شنبه در در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان با بیان اینکه یارانه بذر طی فرآیند مشخصی انجام می شود، اظهار کرد: پرداخت یارانه بذر به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند منوط به رعایت سه رکن تولید، ذخیره و توزیع بذر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه یارانه بذر به شرکت های تولیدکننده بر اساس پروتکل ۱۸ گانه از سوی وزارت خانه پرداخت می شود، گفت: یارانه سال جاری در این بخش هنوز تکمیل نشده و به هیج یک از شرکت های تولیدی تعلق نگرفته است.

وی در خصوص تعیین میزان کود مصرفی کشاورزان بیان کرد: آزمایش خاک یکی از معیار های تعیین کود موردنیاز زارعان است و در حال حاضر در استان هیج کمبودی در این بخش نداریم.

به گفته برزعلی، در سال جاری ۱۰۶ هزار و ۳۰۰ تن انواع کود بین کشاورزان گلستانی توزیع شد که ۷۱ هزار تن آن اوره، ۲۳ هزار و ۳۰۰ تن انواع کود فسفاته و ۱۲ هزار تن آن کود پتاسه بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآورشد: در حال حاضر ۱۵ هزار تن کود اوره، هزار و ۸۰۰ تن کود فسفاته و چهار هزار تن کود پتاسه در انبارهای استان موجود است و ذخیره کودی مناسبی داریم.

برزعلی با اشاره به اینکه کشت پائیزه هنوز در برخی از نقاط استان ادامه دارد، افزود: تاکنون ۳۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گندم، ۴۵ هزار هکتار کلزا، ۸۳ هزار هکتار جو، هزار و ۹۰۰ هکتار سیب‌زمینی و سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت چغندرقند رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی در سال جاری ۸۰ هزار تن بذر گندم برای توزیع بین کشاورزان گلستانی در نظر گرفته شده، گفت: تاکنون بیش از ۳۳ هزار تن بذر در اختیار گندم کاران استان قرار گرفته است.

به گفته وی، شدت خشکسالی در سال گذشته باعث وارد شدن خسارت به تعدادی از مزارع بذری استان شد، از طرف دیگر سرمای کشنده در فصل زراعی و بارش های دیرهنگام اردیبهشت‌ماه نیز به مزارع زراعی و بذور استحصالی آسیب وارد کرد.

همچنین در این نشست رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان به راه اندازی سامانه نپ ( سایت نهاده پخش ) اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در استان اجرا می شود که در آن اطلاعات کامل تمام کشاورزان و شرکت‌های تولیدکننده بذر و کارگزاری ها قید شده است.

وی در پایان اظهار کرد: برای اولین بار رکورد جوجه ریزی در گلستان با ۱۵ میلیون و ۱۲۶ هزار قطعه در آذرماه شکسته شد.

کد خبر: ۲۶۴٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha