۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹
نرخ تورم در اصفهان ۶ درصد بیشتر از میانگین کل کشور اعلام شد
در آذرماه ۱۴۰۲؛

نرخ تورم در اصفهان ۶ درصد بیشتر از میانگین کل کشور اعلام شد

اصفهان - نرخ تورم سالانه استان اصفهان در آذرماه، به ۵۰.۶ درصد رسید که نشان می‌دهد اصفهانی‌ها در این ماه ۶ درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای دریافت کالا وخدمات یکسان هزینه کرده اند.

به گزارش خبرنگار بازار، گزارش مرکز ملی آمار نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه استان اصفهان در آذرماه امسال به ۵۰.۶ درصد رسیده است. این نرخ تقریباً ۶ درصد نسبت به کل کشور بیشتر است که نشان می‌دهد اصفهانی‌ها در این ماه ۶ درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای دریافت کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در استان اصفهان به عدد ۲۲۹.۴ رسیده است که حکایت از تورم ماهانه ۲.۵ درصدی و نرخ تورم سالانه ۵۰.۶ درصدی دارد. تورم نقطه به نقطه نیز به ۴۵.۲ درصد رسیده که نشان می‌دهد خانوارهای اصفهانی برای خرید سبد یکسانی از کالا و خدمات، ۴۵.۲ درصد بیشتر از آذرماه ۱۴۰۱ هزینه کرده‌اند.

تورم آذرماه استان در بخش «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» که با ضریب ۲۸.۳ درصد در تورم کل محاسبه شده، نیز به نرخ ۴.۶ درصدی ماهانه و ۵۵.۲ درصدی سالانه رسیده است؛ تورم نقطه نقطه نیز در این بخش ۴۷.۳ درصد اعلام شده است.

در بخش «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز با ضریب اهمیت ۷۱.۵۷ درصدی، شاخص قیمت مصرف کننده استان اصفهان به عدد ۲۱۶.۷ (بر مبنای سال پایه ۱۴۰۰) رسیده است. نرخ تورم ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه در این بخش نیز به ترتیب به ۱.۶، ۴۸.۵ و ۴۴.۲ درصد رسیده که اگرچه نسبت به بخش خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کمتر است اما همچنان عدد بالایی محسوب می‌شود.

گفتنی است شاخص قیمت مصرف کننده (Consumer Price Index) کل کشور برای آذرماه ۱۴۰۲ به عدد ۲۱۷ رسیده که نسبت به ماه قبل ۲.۹ افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۲ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه پیش از آن، ۴۴.۴ درصد افزایش داشته است.

کد خبر: ۲۶۴٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha