۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
انتظار ۱۰ ساله برای ساخت یک تونل؛ کبیرکوه پیر شد تا افتتاح شود
بازار گزارش می دهد؛

انتظار ۱۰ ساله برای ساخت یک تونل؛ کبیرکوه پیر شد تا افتتاح شود

ایلام- تونل کبیرکوه در بین شهرهای دره شهر و آبدانان در جنوب استان ایلام یکی از عظیم ترین پروژه های تونل سازی در کشور است که بعد از ۱۰ سال در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: متاسفانه استان ایلام از جمله استان هایی در سطح کشور به شمار می رود که از حیث جاده و راه‌های ارتباطی ضعف و مشکلات بسیار بالایی دارد، به گونه ای که سالانه تعداد بسیاری از شهروندان هم استانی، قربانی جاده های استان ایلام می شوند و به علت عدم استاندارد سازی جاده ها جان خود را از دست می دهند.

لازم به ذکر است در این راستا به منظور توسعه و پیشرفت راه های مواصلاتی استان ایلام پروژه های بسیاری کلنگ زنی شدند، با این حال سال هاست از شروع به فعالیت آنان می گذرد و هنوز هم به مرحله افتتاح و بهر برداری نرسیده است؛ حالا مسئولین استان و وزیر کشور از پایان کار این طرح تا دهه فجر و یا آخر سال خبر می دهند.

عدم اتمام تونل کبیر کوه بعد از ۱۰ سال

تونل کبیرکوه یک از پروژه‌ای نیمه تمام در استان است که در سال ۱۳۸۹ برای زدودن بخشی از محرومیت استان ایلام آغاز شد، احداث این تونل باعث حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه صعب العبور کبیرکوه می‌شود، همچنین نقش مهمی در کاهش مسیر زائران عتبات عالیات و کاهش بار ترافیکی اربعین در مسیر ایلام- به مهران و اتصال بازارچه مرزی چیلات به استان های مرکزی و شمالی کشور بر عهده دارد.

از طرفی دیگر تونل کبیرکوه بین شهرستان های آبدانان و دره شهر در جنوب استان ایلام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تونل های حوزه راهسازی کشور جاده پر پیچ و خم آبدانان- دره شهر را کوتاه و ایمن کند، یکی از مطالبات اصلی مردم می باشد که سالها مورد بی توجهی مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته و این روزها بالاخره صدای زنگ پایان کار به گوش می رسد.

اهمیت احداث تونل کبیر کوه

ناصر مسائلی یکی از شهروندان آبدانانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت:کبیرکوه یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های در حال احداث کشور است که در حوزه جنوبی استان ایلام قرار دارد و به علت مزایای بالا همچون ایمن سازی، کوتاهی مسیر و... یکی از پروژه‌های مهم استان و از مطالبات اصلی مردم منطقه است که برای مردم استان به ویژه ساکنان حوزه جنوب از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: همچنین این پروژه نقشی مهم در ارتباط استان ایلام با سایر استان‌های همجوار خود از جمله استان کرمانشاه، لرستان و خوزستان و در کل ارتباط شمال‌غرب با جنوب‌غرب کشور و اتصال به بنادر جنوب را دارد.

یکی از شهروندان دره شهر: مسئولان در دستگاه های مختلف استانی و کشوری وعده بسیاری در خصوص تکمیل این پروژه و در اولویت قرار دادن آن داده اند، این وعده ها در حالیست که هر سال خبرهایی از متوقف شدن فعالیت تونل کبیر کوه به علت کمبود اعتبار منتشر می شود

مسائلی ادامه داد: اهمیت تونل کبیر کوه در حالی است که ۱۰ سال از ساخت آن در شهرستان‌های دره‌شهر و آبدانان در جنوب استان ایلام می‌گذرد و مردم همچنان چشم انتظار بهره‌برداری از این پروژه هستند.

لزوم تکمیل راه های مواصلاتی

سجاد فرجی یکی دیگر از شهروندان دره شهری به خبرنگار بازار گفت: راه‌های مواصلاتی یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه هر منطقه به شمار می‌رود که متأسفانه شهرستان آبدانان با توجه به وضعیت نامناسب راه‌های ارتباطی از این زیرساخت محروم است.

انتظار ۱۰ ساله برای ساخت یک تونل| کبیرکوه امسال افتتاح می شود

وی افزود: مسئولان در دستگاه های مختلف استانی و کشوری وعده بسیاری در خصوص تکمیل این پروژه و در اولویت قرار دادن آن داده اند، این وعده ها در حالیست که هر سال خبرهایی از متوقف شدن فعالیت تونل کبیر کوه به علت کمبود اعتبار منتشر می شود.

فرجی تصریح کرد: تأخیر در اجرای آن موجب خسران و افزایش هزینه‌ها می‌شود، از این رو انتظار می‌رود با تخصیص اعتبار و حمایت مسئولان انتظار چندین ساله مردم به پایان برسد.

تکمیل تونل کبیر کوه تا پایان سال

فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: تونل کبیر کوه به طول چهار هزار و ۷۵۰ متر، از مهم‌ترین پروژه های راهسازی استان و حتی کشور است که تونل و راه‌های طرفین آن در آخرین مراحل اجرایی بوده و با توجه به اینکه عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و مناقصه اجرای روشنایی آن در جریان است، پایان سال تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام: برای احداث تونل کبیرکوه از ابتدای سال ۱۳۸۸ تاکنون یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۶۶۲ میلیارد تومان این مبلغ در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده است

وی افزود: برای احداث تونل کبیرکوه از ابتدای سال ۱۳۸۸ تاکنون یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۶۶۲ میلیارد تومان این مبلغ در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده است.

این مسئول در پایان گفت: با بهره برداری از تونل کبیرکوه نزدیک به ۲۰۰ پیچ سخت گذر و گردنه برفگیر جاده قدیم کبیرکوه حذف خواهد شد و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرز های عراق تسهیل خواهد شد.

اهتمام دولت برای تکمیل تونل کبیرکوه

هفته گذشته نیز احمد وحیدی وزیر کشور به اتفاق استاندار ایلام پس از برنامه‌های سفر به شهرستان دهلران از تونل کبیرکوه بازدید کرد.

وحیدی در جریان بازدید از این پروژه گفت: تونل کبیرکوه به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و برای تکمیل این ابرپروژه در زمان مقرر مطالبات پیمانکار پرداخت می شود.

وزیر کشور ادامه داد: با بهره‌برداری از این تونل بیش از ۹۰ پیچ خطرناک حذف می‌شود و مسیر بین دو شهرستان آبدانان و دره‌شهر کاهش می یابد.

وی ادامه داد: طول کل تونل و مسیرهای دو طرف آن ۱۷ کیلومتر است و با حدود ۷ کیلومتر این تونل، طولانی ترین تونل کنونی کشور است.

تکمیل پروژه های نیمه تمام یکی از مطالبات اصلی مردم است که باید مورد توجه قرار بگیرد، از این رو امید می رود طبق وعده های داده شده و تلاش مسئولان تا پایان سال شاهد افتتاح و بهربرداری از این پروژه باشیم.

کد خبر: ۲۶۴٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • موسی رئیسی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      1 1
      انشالله بزودی افتتاح شود
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      4 1
      تعداد پیچهای حذف شده بعد از ساخت تونل کبیرکوه چقدر است ؟ ۹۰ ؟۲۰۰؟ ۳۰۰؟ همین یک عدد نشون میده چقدر کارها حساب و کتاب داره
    • عزلا IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      2 0
      گفته اندتکمیل تونل حداقل تا اواخر خردادماه ۱۴۰۳ زمان می برد .ولی گفته شده در دهه ی فجرامسال بطور نمادین افتتاح میگردد.ولی ترددی درآن انجام نمیگیرد.
    • رضا IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      2 0
      سلام هرکی گفتی کار تونل تمام شدهحرف مفت زده دارند خروجی تونل را فرمالیته انجام میدن
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      3 0
      پیر شدیم هنوز این تونل و درست نکردن ان شاءالله تا آخر سال درست بشه