۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
اوپک در بحران؛ افت تقاضا و کاهش سهم در بازار ۲۰۲۴

اوپک در بحران؛ افت تقاضا و کاهش سهم در بازار ۲۰۲۴

کاهش تولید و خروج آنگولا از اوپک تقاضا برای نفت این گروه را در اوایل ۲۰۲۴ کاهش داده و سهم آن از بازار جهانی را به پایین‌ترین سطح از بحران کرونا می‌رساند.

به گزارش بازار، این بدان معناست که اوپک برای افزایش تولید خود با مشکل مواجه خواهد شد، مگر آنکه تقاضای جهانی برای نفت بالا رود و یا آماده پذیرش قیمت پایین نفت شود.

آنگولا در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد از ژانویه ۲۰۲۴ اوپک را ترک خواهد کرد. اکوادور، قطر و اندونزی هم به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۱۹ و ۲۰۱۶ از اوپک خارج شدند.

با خروج آنگولا از اوپک، تعداد اعضای این گروه به ۱۲ کشور کاهش پیدا می‌کند و تولید آن تا کمتر از ۲۷ میلیون بشکه در روز پایین می‌آید، یعنی کمتر از ۲۷ درصد از عرضه جهانی نفت که برابر با ۱۰۲ میلیون بشکه در روز است.

آخرین باری که سهم بازار اوپک تا زیر ۲۷ درصد پایین آمد، مربوط به بحران کرونا در ۲۰۲۰ می‌شود، زمانی که تقاضای جهانی ۱۵ تا ۲۰ درصد سقوط کرده بود. تقاضا از آن زمان به بعد افزایش یافته و این بدان معناست که اوپک سهم خود را در بازار به رقیبان خود واگذار کرده است.

اوپک در دهه ۱۹۷۰ حدود نصف نفت خام دنیا را تولید می‌کرد. پس از آن سهم اوپک تا ۳۰ و ۴۰ درصد پایین آمد. رشد تولید رقبای اوپک مانند آمریکا به تدریج سهم این گروه را از سال‌های اخیر کاهش داده است.

طبق گزارش‌های ماهانه اوپک، تولید نفت خام این گروه در نوامبر سال جاری میلادی برابر با ۲۷.۴ درصد کل بازار نفت دنیا بود، یعنی کمتر از ۳۲ تا ۳۳ درصد در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸.

اوپک در ۱۹۶۰ توسط عربستان، کویت، ونزوئلا، ایران و عراق تاسیس شد. آنگولا هم در ۲۰۰۷ به این گروه پیوست. اوپک از ۲۰۱۷ با روسیه و سایر اعضای غیر عضو این گروه در ائتلاف اوپک پلاس برای مدیریت بازار همکاری می‌کند.

ائتلاف اوپک پلاس در حال حاضر حدود ۶ میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش داده است، پس می‌تواند برای بازپس گرفتن سهم خود از بازار تولید را افزایش دهد. اما این اقدام اوپک پلاس باعث کاهش شدید قیمت نفت در صورت عدم بهبود تقاضا خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی می‌کند تقاضا برای نفت خام اوپک در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ نسبت به سه ماهه اول کاهش یابد. آژانس بین المللی انرژی تخمین می‌زند تقاضا برای نفت این گروه در سه ماهه دوم تغییری نداشته باشد و خود اوپک پیش بینی کاهش تقاضا را می‌کند.

اوپک همچنین پیش‌بینی می‌کند سهم بازار آن در بلند مدت به دنبال افزایش تقاضا و کاهش تولید در مناطق دیگر جهان افزایش یابد.

اوپک در جدیدترین گزارش خود از دورنمای بازار نفت پیش‌بینی کرد سهم آن از کل بازار نفت در ۲۰۴۵ به ۴۰ درصد می‌رسد، چون تولید غیر اوپک از اوایل ۲۰۳۰ رو به کاهش می‌گذارد.

کد خبر: ۲۶۴٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha