۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۹
شروط بورس برای نرفتن به خواب زمستانی؛ بازار، خبر خوش می خواهد
بازار گزارش می دهد؛

شروط بورس برای نرفتن به خواب زمستانی؛ بازار، خبر خوش می خواهد

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بورس ظرفیت رشدی ۳۰ درصدی دارد اما به شرط اینکه حجم معاملات همچنان صعودی بماند و موضوع تجدید ارزیابی، نرخ تسعیر و... به درستی اجرایی شوند.

بازار؛ گروه بورس: معاملات آخرین روز هفته بافشار فروش بازار در نیمه دوم زیاد منفی پیش رفت تا یک روز خاص و کمی منفی دیگر در بازار سپری شود. بازار بعد از لمس تن ۲۲۰۰ عطشش فروکش کرده و دیگر آن هیجان لحظات خاص آن روزها را ندارد. تا به امروز بسیاری بر این عقیده‌اند که بازی تجدید با اخبار یا شاید هم بازی اخبار با تجدید به پایان رسید و با پایان موج خبرها بازار دوباره در مسیر غروب قرار گرفته است که شاید گزارش‌های میان دوره‌ای و ماهانه بتواند مسیر آن را تغییر دهد. اما برخی فعالان بازار معتقدند موضوع تجدید به پایان نرسیده و به زودی ۴ الی ۵ شرکت خاص و بزرگ بازار از خانواده‌های مختلف اعم از بانکی، هلدینگی، فولاد و برخی دیگر از صنایع موضوع تجدید را به طور جدی استارت خواهند زد و رشد جدیدی را در بورس رقم می زنند.

فردین آقابزرگی معتقد است که بورس در این سطح از شاخص نیازمند دریافت اخباری مثبت است که بتواند امیدواری را به اردوی بازار بازگرداند

برگشت به روزهای منفی و کم رمقی نیاز به شوک‌های اساسی و جدی دارد. این شوک‌ها قطعاً می‌تواند کدالی و گزارشی باشد و هم این که در حوزه تجدید است؛ ولی در هر صورت به شدت در این سطح از شاخص نیازمند دریافت اخباری است که بتواند امیدواری را به اردوی بازار بازگرداند. بازار به این امیدواری در این لحظات به شدت احتیاج دارد چرا که ادامه مسیر با انرژی فعلی و سطح اخبار فعلی بسیار سخت و دشوار است.

فرزین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر به نظر دو سناریو پیش روی بازار قرار دارد، گفت: سناریوی اول این است که طی روزهای آتی کدال و تجدید بازار را دوباره به هیجان آورد که در این حالت فکر می‌کنیم بیشتر شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز در مسیر خوبی قرار می‌گیرند و حالت دوم حالتی است که بازار دوباره به یک رکود فرو رفته حجم‌ها دوباره به زیر ۴۰۰۰ میلیارد تومان برمی‌گردد و البته یک مشخصه مهم دیگر بروز می‌کند و آن همین این است که بازار سرخورده از بزرگان و تجدید آنها، دوباره گرایش به سمت پروژه بازی و سهم‌های کوچک را آغاز می‌کند.

او با تاکید بر اینکه تحولات دلار کمی ذهن بازار را آشفته کرده است افزود: به این ماجرا باید به دو شکل نگاه کرد در کنار کاهش نرخ دلار بازار آزاد ما شاهد افزایش نرخ دلار نیما و کم شدن فاصله این دو نرخ هستیم که به عقیده برخی ادامه این روند در زمستان موجب افزایش تمایل عرضه به ارز در سامانه نیما و همچنین کم شدن صف طولانی دریافت این نرخ و به تبع آن کاهش فشار روی بازار آزاد خواهد بود. و اگر با همین منطق و عقلانیت ادامه پیدا کند می‌تواند آثار خوب و مطمئنی را در بازار سرمایه هم به واسطه شرکت های صادرات محور بگذارد.

البته باید توجه داشت که کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خیلی جای نگرانی جدی نداشته و حفظ آن در این شرایط و در این نقاط یا حتی کمی هول دادن آن به محدوده کمتر یک تحول جدی برای سیاستگذار است و تا وقتی گارد دلار نیما به سمت منطقی شدن پیش می‌رود، سیاست ثبات ارز نمی‌تواند به زیان بازار باشد؛ به خصوص اگر در کنار این سیاست عدم افزایش نرخ بهره را داشته باشیم کمک شایانی به بازار سرمایه خواهد کرد.

ظرفیت رشد ۳۰ درصدی بورس

چند روزی است که سهامداران پرفشارتر می فروشند و این روند باید تغییر کند. البته هنوز حجم امیدوارکننده است ارزش کل معاملات در محدوده ۵ هزار میلیارد تومان قرار دارد.

به گفته حمید میرمعینی در حال حاضر بازار ظرفیت رسد ۳۰ درصدی دارد، زیرا لابلای اخبار منفی اتفاقات مثبتی وجود داشت که می‌تواند عامل امیدواری روزهای آتی باشد و در همین فضا نیز کمی بازار را مثبت نگه دارد یکی از مهم‌ترین این تحولات زمزمه‌های دوباره از تجدید ارزیابی دارایی هاست

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار ظرفیت رسد ۳۰ درصدی دارد، گفت: لابلای اخبار منفی اتفاقات مثبتی وجود داشت که می‌تواند عامل امیدواری روزهای آتی باشد و در همین فضا نیز کمی بازار را مثبت نگه دارد یکی از مهم‌ترین این تحولات زمزمه‌های دوباره از تجدید و اتفاقات حاشیه آن است و کاهش زمان آن از ۵ به ۳ را در بودجه قرار دهد که اتفاق و شوک مهمی برای بسیاری از صنایع به خصوص خودرو است.

او با تاکید بر اینکه در یک فاز دیگر از خبرها شاهد انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها هستیم که در اکثر شرکت‌ها گزارش‌ها نوید دهنده وضعیت خوب و جالب گزارش‌های ۹ ماهه خواهد بود، افزود: محدوده ۲ میلیون و ۱۳۰ تا ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد محدوده حیاتی و مهم بازار است و شکست آن باعث افزایش فشار فروش دوباره در برخی سهم‌ها خواهد شد از همین روست که معتقدیم موضوع تکنیکال برای بازار به اندازه وضعیت بنیادی اهمیت ندارد.

او با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی طبیعی است که بازار سردرگم باشد و نتواند مسیر درست خود را پیدا کند تصریح کرد: بازاری که اصلاح می‌کند و از نظر قیمتی در فضای خوبی قرار می‌گیرد اگر اتفاق عجیبی برای آن رخ ندهد با بهبود گزارش‌ها و خبرها دوباره می‌تواند در مسیر برگشت قرار بگیرد از همین رو اصلاحات اخیر قیمت‌ها که با حجم بالای معاملات نیز همراه بوده یکی از رویدادهایی است که نشان می‌دهد همچنان جریان پول به بازار امیدوار است.

به گزارش بازار، با توجه به حفظ ارزش معاملات بازار سهام در منفی ها احتمالا خبرهایی در راه است که هفته بعد می‌رسد و می‌تواند موثر باشد و برخی هم دست نامرئی حامی بازار و فعال شدن آن در این روزها را دلیل این حجم بالای معاملات می‌دانند. البته برخی معتقدند که رها کردن موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل افت بازار در فضای فعلی شده و باعث شد آن امیدواری که به وجود آمده بود خیلی زود تبدیل به ناامیدی و یأس شود و به نظر در این بازی کم کاری سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و متولی که آغازکننده این راه بود به چشم می‌خورد به طوری که بعد از چند هفته موضوع کاملاً رها شد.

در حال حاضر چند عامل می‌توانند در فضای فعلی بازار موثر باشند که شامل تجدید، افزایش نرخ تسعیر، شرایط بنیادی شرکت‌ها و گزارش‌ها و در نهایت تغییر بازی و روند گروه‌های پیشرو نظیر خودرو بانک و پالایش است. در واقع با فروکش کردن تب تجدید و متوقف شدن حرکت دلار نیما تمام بار فعلی بازار روی وضعیت بنیادی و گزارش‌ها و همچنین تحولات خبری صنایع می‌افتد و اگر تب گزارش‌های ماهانه بخوابد، عوامل دیگر نیز وجود نداشته باشند، بازار به یک خواب نرم زمستانی فرو می‌رود که ممکن است اواخر دی از آن بیدار شود. در طول این مدت هم اگر این عوامل چهارگانه، حرکتی از خود بروز ندهند، دوباره بازار به روزهای قبل از آبان برمی‌گردد و حرکت شرکت‌های کوچک،بحث کاهش حجم و پروژه بازی بیشتر می‌شود.

کد خبر: ۲۶۴٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha