۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
صندوق ذخیره فرهنگیان ورودی ۱۶۰ میلیارد تومانی داشته ولی کمترین بهره‌وری را دارد
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

صندوق ذخیره فرهنگیان ورودی ۱۶۰ میلیارد تومانی داشته ولی کمترین بهره‌وری را دارد

نایب رئیس کمیسیون آموزش، مجلس گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با ورودی ماهانه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بیشترین واریزی در میان صندوق‌های مالی کشور را داشته ولی پایین‌ترین میزان بهره‌وری را دارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد وحیدی با بیان اینکه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در ۵ محور دنبال می‌شود، اظهار کرد: با وجود اینکه تا کنون ۲ جلسه برای بررسی عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شده اما ابهاماتی پیرامون نحوه اداره و مدیریت این صندوق وجود دارد که نخستین مورد آن به علت زیان‌ده بودن آن برمی‌گردد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان ماهیانه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان ورودی از حقوق فرهنگیان دارد ولی وقتی سود سالیانه آن اعلام می‌شود در بهترین حالت به ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد در حالیکه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری این صندوق بوده که نسبت به بهره‌وری سایر بنگاه‌های اقتصادی و صندوق‌های فعال در کشور، کمترین میزان بهره‌وری را دارد.

وی تصریح کرد: در این خصوص مدیرعامل و هیأت مدیره و هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان باید پاسخگو باشند.

این نماینده مردم در خانه ملت، استقرار برخی افراد ناکارآمد در مدیریت صندوق، هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه صندوق را دیگر محور تحقیق و تفحص برشمرد و گفت: گزارش هایی از حضور افراد ناکارآمد داریم که پیش از این در سایر مجموعه‌های اقتصادی دیگر نیز عملکرد مناسبی از خود به جای نگذاشته ولی امروز در مجموعه‌های مدیریتی صندوق ذخیره فرهنگیان از آن‌ها استفاده می‌شود و حتی برخی افراد که توانمند بودند نیز به راحتی کنار گذاشته شده که دلایل کنار رفتن آن‌ها نیز مشخص نیست.

وحیدی با اشاره به عدم نارضایتی معلمان شاغل و بازنشسته، اضافه کرد: عدم اختصاص ارزش مالکانه به اعضای صندوق از جمله بازنشستگان و شاغلان و عدم ورود صندوق به بورس از جمله دلایل نارضایتی معلمان است.

وی افزود: همچنین قرار بود اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان اصلاحاتی داشته باشد که به دلیل تعارض منافع و نگرانی از کاهش میزان نفوذ مدیریتی خود در صندوق و قدرت گرفتن جامعه فرهنگیان این موضوع به تعویق افتاده و اصلاح اساسنامه عملا بیش از دو سال که با تأخیر مواجه شده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: در دوره ای فرهنگیان بیش از ۹۰ درصد عضو صندوق بودند ولی امروز این رقم به ۷۲ درصد رسیده که یعنی ۲۸ درصد از فرهنگیان عضویتی در صندوق ندارند. بر همین مبنا تصمیم خوبی در برنامه هفتم توسعه اتخاذ شد که اگر برخی تمایل به ادامه عضویت در صندوق ذخیره ندارند، می‌توانند در صندوق دولت عضو باشند که در دوره بازنشستگی خود عملا بی بهره نمانند.

وی تصریح کرد: شفافیت در حوزه اداره و مالی اخیرا شاهد اقداماتی در صندوق ذخیره بودیم که باید تکمیل شود و وضعیت به نحوی شود که هرکس بتواند وضعیت سرمایه گذاری خود در صندوق را ببیند و در کنار این موضوع بتواند از تصمیمات هیأت مدیره و هیأت امنا نیز مطلع باشد.

وحیدی یادآور شد: پیشنهادی هم مبنی بر استخدام فرزندان فرهنگیان در مؤسسات و شرکت‌هایی که صندوق در آن‌ها سرمایه گذاری کرده را مطرح کردیم؛ اگر این صندوق برای فرهنگیان است باید خدمات متنوعی به فرهنگیان ارائه دهد که استخدام فرزندان، استفاده از بیمه، رفاهیات و مزایای شرکت‌های زیر مجموعه می‌تواند جزء خدمات ارائه شده به فرهنگیان باشد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: امیدواریم بتوانیم صندوق ذخیره فرهنگیان را با رویکرد اصلاح مدیریت به جایی برسانیم که همه فرهنگیان با افتخار بخواهند در این صندوق سرمایه گذاری کنند و از خدمات آن بهره مند شوند.

بر اساس گفته وحیدی تقاضای تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در حال بررسی بوده و قرار است گزارش آن به زودی به هیأت رئیسه مجلس جهت بررسی در صحن علنی ارجاع شود.

کد خبر: ۲۶۴٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مسعود جلیل پورافشار IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      2 0
      چرا هیچ اقدامی درآموزش پرورش منتج به نتیجه نیست؟از شواهدبرمی اید عمدی درکاراست.برای ایجاد دلسردی؛ عملی نشدن ارزش ها آرمانهای مورد توجه رهبری تا همیشه معلم ذهنش درگیر نانش باشد وفرصت آموزش را نداشته باشند.
    • نا شناس IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      1 0
      فقط حرف میزنی برای ما هیچی به درد نمی خوره ارزش ما لکانه دروغ 9 ماه دیگه بچه گول میز نید
    • اصغرظفری IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      0 0
      اگربتوانید حیثیت ازدست رفته معلمان رابازگردانیدبزرگترین خدمت رابه پیشرفت مملکت نموده اید یادم نمیرودتریلی کلگیر عقب ماشینم راچوله کرد پلیس هنوزاست که بیاید راننده هم بجای جبران خسارت گفت ساعتی خداتومن کرایه توقیف تریلی است و رفت
    • Mmmm IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      0 0
      انتخابات از رگ گردن به شما نزدیک است
    • علی اصغر ارجی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      0 0
      بدا به حال دولت مردانی که حق طبیعی معلم را می خورند. این همه خسارات را باید جوابگو باشند. چرا برای بانک های اختلاس گر حکومت از جیب مردم برمی دارد و به سپرده گذاران می دهد انا برای معلمی که هشت هزار میلیارد از صندوقش یرداشته شده دست روی دست می گذارد.