۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
دستورالعمل های جدید برای حرکت بنگاه های تولیدی به سمت فناوری
بازار گزارش می دهد؛

دستورالعمل های جدید برای حرکت بنگاه های تولیدی به سمت فناوری

ده درصد منابع ماده ۱۸ وزارت صنعت به دانش بنیان ها اختصاص یافت و دبیر کارگروه ملی فناوری وزارت صنعت، معدن در همین راستا از رتبه بندی ۴۵۰۰ بنگاه های تولیدی دارایی واحدهای تحقیق و توسعه خبر داده است.

بازار؛ گروه صنعت: صنایع کوچک نمی توان اثرگذاری و رشدهای بزرگ ایجاد کنند به همین دلیل در کشورهای مختلف شرکت هایی بزرگ ایجاد کرده اند که شرکت های کوچک را به دنبال خود می کشند و ما در ایران از اینگونه شرکت ها نداریم و به دلیل فرهنگ ایرانی برای داشتن شرکت با مالکیت خود مانع ایجاد شرکت های بزرگ شده است. در حال حاضر در دنیا تفکیک شهرک های صنعتی و پارک های علم و فناوری ندارد و به نوعی آنها در هم ادغام هستند. امروز ما باید در کنار ظرفیت فیزیکی به محتوا هم توجه کنیم و روی مزیت هر یک از بخش ها مانند مناطق آزاد، پارک علم و فناوری، شهرک صنعتی تمرکز کنیم. برای ایجاد حرکت صنعت دانش بنیان ابتدا باید فرهنگ آن ایجاد شود تکرار واژه صنعت دانش بنیان می تواند به فرهنگ سازی کمک کند. از این رو برگزاری رویدادهای مربوط به صنعت دانش بنیان کمک می کند تا مسئولان برای ارائه دستاوردهای خود تلاش کنند.

به گفته علی بابایی ده درصد منابع ماده ۱۸ وزارت صنعت به محصولات فناورانه اختصاص داده شده است، یعنی حدود ۲۱۷ میلیارد تومان به این محصولات اعتبار اختصاص داده شده است

دبیر کارگروه ملی فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نقطه عطفی در سیاست گذاری محصولات فناورانه به زودی ابلاغ خواهد شد، گفت: در حال حاضر تاکید کرده ایم که محصولات تولیدی باید فناورانه و استراتژیک باشند و براساس فهرست ۱۰۰۰ محصولی که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ارائه کرده ۶۱ محصول استراتژیک انتخاب شده است.

علی بابایی با بیان اینکه ده درصد منابع ۱۸ وزارت صنعت به محصولات فناورانه اختصاص داده شده است، اظهار کرد: حدود ۲۱۷ میلیارد تومان به این محصولات اعتبار اختصاص داده شده است.
او با تاکید بر اینکه بزرگترین پروژه هوشمندسازی معادن هم اکنون در حال انجام است، اظهار کرد: سد هوشمندسازی معادن بشکند معادن دیگر هم وارد این مقوله خواهند شد.
دبیر کارگروه فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هم اکنون بحث ساخت پیشرانه هواپیما، ماشین آلات معدنی و فولاد سبز جزو اولویت‌های ماست، اظهار کرد: هم اکنون سامانه جان و توانیران برای تامین نیاز شرکت ها در پارک های علم و فناوری می توانند اقدام کنند. همچنین رتبه بندی ۴۵۰۰ بنگاه های تولیدی دارایی واحدهای تحقیق و توسعه آغاز شده است.

آمادگی دانشگاه ها به حوزه دانش بنیان کردن صنایع

اگر شهرک های ماموریت محور ایجاد شود زمینه تشکیل شرکت های بزرگ هم فراهم می شود، برای نمونه اگر شهرک روی حلقه های مختلف زنجیره تولید یک محصول متمرکز کند کمک می کند تا شرکت های دانش بنیان که دارایی آنها لایسنس است می توانند بدون کارخانه با شرکت های مختلف فعالیت داشته باشند.

علیرضا رهایی معتقد است که هم اکنون دانشگاه ها در تولیدات علمی با دانشگاه های کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی همکاری دارند. از این رو فراهم شدن بستر انتقال دانش به صنعت توسط وزارت صنعت معدن و تجارت کمک می کند تا رشد صنعتی کشور هم محقق شود

همچنین رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آمادگی جدی و فعالی در همکاری با صنایع دارند. در حال حاضر دانشگاه امیرکبیر در ۴ محور صنایع هوایی، صنایع دریایی، توسعه فناوری های تولیدی و هوش مصنوعی و انرژی تحقیقات کاربردی فعال است.

علیرضا رهایی با بیان اینکه ایجاد کنسرسیوم های فناوری محور به دانشگاه ها کمک می کند تا نقش پررنگ تری ایفا کنند، افزود: هم اکنون دانشگاه ها در تولیدات علمی با دانشگاه های کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی همکاری دارند. از این رو فراهم شدن بستر انتقال دانش به صنعت توسط وزارت صنعت معدن و تجارت کمک می کند تا رشد صنعتی کشور هم محقق شود.
در حاشیه سومین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت صنایع کوچک، زیست بوم فناوری که با حضور وزرای صمت، علوم، نیرو، معاون علمی و فناوری رییس جمهور تفاهم‌نامه همکاری توسعه زیست‌بوم نوآوری دانش‌بنیان با ایجاد شهرک صنعتی غیردولتی بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران و مجتمع کشتکار احسان ری امضا و مبادله شد.
این تفاهم‌نامه با موضوع ایجاد شهرک صنعتی غیردولتی به منظور کمک و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان فناور در نتیجه تحقق آرمان ابران قوی امضا شد.
همچنین قرارداد کاهش مدیریت مصرف برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اوج بار مصرف در سال ۱۴۰۳ بین وزارت نیرو به نمایندگی رضایی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نمایندگی فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به امضا رسید.

کد خبر: ۲۶۴٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha