۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
ضرورت تشکیل شهرک های ماموریت محور| صنایع کوچک اثرگذاری اقتصادی بزرگ ایجاد نمی کنند
معاون علمی فناوری ریاست جمهوری:

ضرورت تشکیل شهرک های ماموریت محور| صنایع کوچک اثرگذاری اقتصادی بزرگ ایجاد نمی کنند

دهقانی فیروز آبادی معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه صنایع کوچک اثرگذاری اقتصادی بزرگ ایجاد نمی کنند بر ضرورت تشکیل شهرک های ماموریت محور با تفکیک عملکرد تاکید کرد.

بازار؛ گروه صنعت: در سومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان ها که با محوریت صنایع کوچک، زیست بوم فناوری در حال برگزاری است، روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصادی دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: در دنیا با این تفکیک که ما شهرک های صنعتی و پارک های فناوری داریم وجود ندارد. در واقع ما دچار تعدد عناوین و تعدد تیترها شده ایم. در حالی که اگرچه توسعه در طول و عرض اتفاق خوبی است اما بایستی به طور جدی به محتوا بپردازیم؛ به این معنا که باید محتوا را غنی تر کنیم.

دهقانی فیروزآبادی افزود: به عبارت دیگر می توان شهرک های صنعتی داشته باشیم که از مزیت منطقه آزاد، مزیت مناطق ویژه و دیگر مزیت های ویژه را بتوانیم اضافه کنیم. به این معنا که به جای داشتن ظرف های زیاد با غذاهای کم ظروف کم با غذاهای متتوع داشته باشیم. دقیقا همان اتفاقی که در دنیا در راستای توسعه انجام می شود.

۹۶درصد صنعت SME ها هستند

وی همچنین با اشاره به اینکه ۹۶ درصد صنعت SME است، گفت: درست است که SME ها زود شکل می گیرد و زود بازده هستند اما معایبی نیز دارند. به طوری که به راحتی بهره وری نمی شوند، بزرگ نمی شوند و نمی توانند تحقیق و توسعه داشته باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر همانطور که می دانید صنایع کوچک نمی توانند اثرگذاری اقتصادی بزرگ ایجاد کنند لذا SME ها نمی توانند تحولات و رشد بزرگ ایجاد کنند. این در حالی است که همه کشورهای دیگر یکسری «ابرشرکتهایی» دارند که شرکت های کوچک را هدایت می کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه با توجه فرهنگی که داریم غالبا افراد تمایل دارند هویت و شرکت های خصوصی خود را داشته باشند، افزود: در این راستا پیشنهاد بنده به وزیر صمت این است که شرایطی فراهم کنیم و بتوان شرکت های مجازی یا ابرشرکت های مجازی درست کنیم که هویت شرکت های SME را نیز نگه داریم.

وی ادامه داد: در واقع به نظر بنده اگر بتوانیم شهرک های ماموریت محوری را با تفکیک عملکرد و نه تفکیک محصول ایجاد کنیم شاید این اقدام کمک کند شرکت های دانش بنیان بتوانند بدون کارخانه با زنجیره تولیدی که در این شهرک ها وجود دارد کار کنند.

کد خبر: ۲۶۴٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha