۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
تامین آب از تصفیه‌خانه ششم تهران ۵۰ درصد افزایش یافت
مدیرعامل آبفای استان تهران:

تامین آب از تصفیه‌خانه ششم تهران ۵۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی تامین آب از تصفیه‌خانه ششم تهران، گفت: هم‌اکنون سه‌هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب از این تصفیه‌خانه تأمین و به شبکه توزیع منتقل می‌شود.

به گزارش بازار، محسن اردکانی افزود: ظرفیت نهایی این تصفیه‌خانه بر اساس پیش‌بینی و طراحی ساخت ۱۵ مترمکعب بر ثانیه، شامل ۲ واحد هر کدام به ظرفیت ۷.۵ مترمکعب بر ثانیه بوده که تاکنون در یک واحد آن امکان بهره‌برداری از سه‌هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب تصفیه‌شده برای استفاده شهروندان فراهم شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: این تصفیه‌خانه در ابتدای بهره‌برداری در سال ۱۳۹۹، با ظرفیت ۵۰۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار شد که به‌دلیل نیاز آبی شهر تهران و گذر از تنش آبی سال‌های اخیر، به‌صورت مرحله‌ای افزایش ظرفیت انجام شده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران بیان‌داشت: اجرای واحد نخست این تصفیه‌خانه را شرکت آب منطقه‌ای تهران به‌عنوان کارفرمای پروژه پیش برده است و پس از طی دوره بهره‌برداری آزمایشی، از ابتدای تیرماه امسال بهره‌برداری از قسمتی از واحد نخست به شرکت آب و فاضلاب استان تهران محول شد.

اردکانی گفت: بر اساس مصوبه‌های قرارگاه مدیریت تنش آبی، تصمیم گرفته شد ظرفیت تصفیه‌خانه به میزان یک‌هزار و ۲۵۰ لیتر بر ثانیه به‌منظور پایداری شبکه آب تهران و با توجه‌ به محدودیت‌های تامین آب در سامانه شرق تهران افزایش یابد که این امر با موفقیت انجام شد.

وی ادامه‌داد: تصفیه‌خانه ششم آب تهران با توجه‌ به توپوگرافی منطقه غرب، به کاهش ظرفیت پمپاژ در سامانه آب‌رسانی این منطقه کمک می‌کند.

مدیرعامل آبفای استان تهران افزود: سهولت آبرسانی به مناطق شهری با ارتفاع بالاتر از رقوم زیر پوشش تصفیه‌خانه‌های موجود و در نتیجه کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های پمپاژ، ارتقای ایمنی سامانه انتقال آب و رعایت معیارهای پدافند غیرعامل به دلیل ساخت تونل انتقال آب خام از سد تنظیمی کرج به تصفیه‌خانه و رفع دغدغه ریسک‌های احتمالی انتقال آب خام از رودخانه کرج، از مزایای عمده ساخت این تصفیه‌خانه محسوب می‌شود.

اردکانی ابراز امیدواری کرد با پیش‌بینی‌های انجام شده، از بهترین سامانه‌های کنترل و پایش کمی و کیفی استفاده و در مواقع بروز بحران و حوادث پیش‌بینی نشده، آب را از طریق این تصفیه‌خانه به سامانه تامین آب تهران تزریق کنیم، همچنانکه بخش عمده‌ای از فعالیت و انتقال آبی که پس از حادثه کرج در تابستان امسال مواجه بودیم، آبگیری تصفیه‌خانه و کمک به سامانه غرب بود که با همکاری همه ارکان شرکت به مدت یک ماه به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش بودیم این تصفیه‌خانه آب را با کیفیت و کمیت مناسب در اختیار شبکه توزیع قرار دهد.

وی با اشاره به سختی‌ها و هزینه‌های بالای تامین آب، گفت: آب کالایی است که جایگزین ندارد و با توجه‌ به شرایط خشکسالی و کم‌آبی، هر شهروندی باید سهم خود را در حفاظت از این کالای ارزشمند و مصرف بهینه آب ایفا کند.

برپایه این گزارش، تصفیه‌خانه ششم از نوع متعارف و شامل مراحل کلرزنی اولیه، دبی‌سنجی، آشغال‌گیری، زلال‌سازی و فیلتراسیون و کلرزنی ثانویه است که آب از طریق تونلی به طول ۲۹ کیلومتر از سد تنظیمی امیرکبیر به ورودی این تصفیه‌خانه انتقال‌یافته و پس از فرایند تصفیه، وارد مخازن شده و سپس از طریق خطوط به شبکه توزیع انتقال داده می‌شود.

کد خبر: ۲۶۴٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha