۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
اراضی لازم‌ برای ساخت مراکز آموزشی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تامین می‌شود
با تفاهم بنیاد مسکن و سازمان نوسازی مدارس؛

اراضی لازم‌ برای ساخت مراکز آموزشی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تامین می‌شود

بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین بنیاد مسکن و سازمان نوسازی مدارس کشور به امضا رسید، اراضی لازم برای ساخت مراکز آموزشی و تحصیلی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تامین خواهد شد.

به گزارش بازار، این تفاهم نامه به امضای «غلامرضا صالحی» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و «حمیدرضا خان محمدی» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور رسید.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه اعلام‌کرد: در اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها و شهرهای کوچک، تامین سرانه‌های آموزشی و تحصیلی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا ساکنین واحدهای جدید برای دسترسی به خدمات تحصیلی در فشار نباشند.

صالحی گفت: در بسیاری از سکونتگاه‌های جدید با وجود تامین اراضی لازم برای ایجاد مراکز آموزشی، به دلیل کمبود اعتبارات مالی اقدامی از سوی دستگاه های متولی انجام نشده است.

وی ادامه‌داد: اگر پیش از اجرای برنامه نهضت ملی در روستاها و شهرهای کوچک فکری برای تامین سرانه آموزشی ساکنان نکنیم، در آینده با بحران روبه‌رو خواهیم شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه‌داد: بنیاد مسکن آمادگی دارد از محل واگذاری اراضی مسکونی تحت اختیار، ۷۰ درصد هزینه ساخت مدارس و مراکز آموزشی روستاها را تامین و با کمک خیرین، مدارس مورد نیاز پروژه های جدید نهضت ملی را تکمیل کند.

وی افزود: در قالب تفاهم‌نامه اخیر بنیاد مسکن متعهد شده است در طرح‌های هادی روستایی به شرط تامین زمین از محل اراضی دولتی یا منابع ملی، فضای لازم برای کاربری های آموزشی را پیش بینی و معابر منتهی به مدارس و فضاهای آموزشی در مناطق روستایی را آسفالت کند.

صالحی خاطرنشان‌کرد: همچنین با اعلام وزارت آموزش و پرورش، تمهیدات لازم برای تغییر کاربری اراضی مازاد بر نیاز خدمات آموزشی به کاربری انتفاعی با هدف کمک به ساخت مدارس در مناطق نیازمند اعمال می شود.

کمبود ۵۰ میلیون متر مربع زمین برای رسیدن به سرانه استاندارد آموزشی
«حمیدرضا خان‌محمدی» رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این مراسم گفت: در گذشته اراضی لازم برای ایجاد فضای آموزشی و ساخت مدرسه در کنار واحدهای مسکن مهر دیده نشد و اکنون به دلیل کمبود زمین و گرانی هزینه ساخت، امکان تامین فضای تحصیلی اطراف بسیاری از پروژه های مسکن مهر وجود ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در کنار این مشکل برای رسیدن به سرانه استاندارد آموزشی مورد نیاز تحقق سند تحول نظام آموزش و پرورش، دست‌کم ۵۰ میلیون مترمربع زمین در نقاط مختلف کشور کمبود داریم.

وی ادامه‌داد: آموزش و پرورش به‌زودی در قالب برنامه مولدسازی دارایی دولت، بخشی از اموال و دارایی‌های خود را واگذار خواهد کرد تا سرمایه لازم برای تاسیس مراکز آموزشی در مناطق نیازمند فراهم شود.

خان محمدی ابراز امیدواری کرد در اجرای برنامه‌های نهضت ملی مسکن و با عنایت به سند تحول نظام آموزش و پرورش، مدارس به کانون تحول و پیشرفت محلات جدید تبدیل شوند و بارگذاری مراکز آموزشی به گونه ای انجام شود که به سایر کاربری های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی دسترسی آسانی داشته باشند و دانش آموزان در یک محیط سالم پرورش یابند.

کد خبر: ۲۶۴٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha