ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده‌اند، آب هدر می‌رود و کشاورزی با بحران مواجه می‌شود
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی صنعتی:

ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده‌اند، آب هدر می‌رود و کشاورزی با بحران مواجه می‌شود

آذرنیا، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی صنعتی تهران گفت: دمتاسفانه وقتی واردکننده‌ دستگاه‌های کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کند تا حدی سختگیری می‌کنند که کسی در آن کالا ورود نمی‌کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران؛ رکود و تورم، دامنگیر همه اصناف و شاید صنف فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی صنعتی و لوازم یدکی کشاورزی هم شده و چون این صنف با کشاورزها و صنعتی‌ها مرتبط هستند، ضربه بیشتری می‌خورد. رئیس اتحادیه این صنف به بحث جواز کسب و مشکلات ایجاد شده در آن زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش از این حق بازرسی داشتیم و الان به کلی نادیده گرفته شدیم. در گفت وگو با مهدی آذرنیا به فرسودگی ماشین‌آلات و ابزار کشاورزی هم اشاره می‌کنیم؛ موردی که در هدررفت آب، خشکسالی و از بین رفتن محیط زیست تاثیر بسیار زیادی دارد؛ میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی به دلیل به روز نبودن ماشین‌آلات و ابزار کشاورزی در برخی موارد و از نظر برخی کارشناسان چیزی بیشتر از ۹۰ درصد است!

به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی صنعتی، ساختمان و لوازم یدکی کشاورزی تهران، برای لوازم پمپ که به عنوان وسایل اولیه به آن نیاز دارند، در ورود و در کمرگ با مشکل مواجه می‌شوند این در حالی است که کالاهای لوکس به راحتی و بدون هیچ مانعی وارد می‌شوند.

مهدی آذرنیا با ترسیم دورنمایی از آینده کشاورزی، می‌گوید که اگر کشاورزی ایران حمایت نشود، در آینده با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم بود.

او می‌گوید که در حال حاضر در اتحادیه خود هم جلساتی برای بررسی همین مشکلات برگزار کرده‌اند.

در توضیح مشکلات ترخیص کالا از کمرگ، آذرنیا می‌گوید: اینتاکدهای ما را به جایگاه دیگری داده‌اند؛ ما می‌خواهیم موتور کشاورزی وارد کنیم، اینتا کدهای ما را به موتور اتومبیل داده‌اند که اصلا اطلاعاتی ندارند و ما پیگیر هستیم که بتوانیم جایگاه خود را محفوظ نگه داریم.

بحث ماشین‌آلات کشاورزی که مطرح می‌شود، فرسودگی آن‌ها هم به ذهن می‌آید و اینکه تا چه حد با وسایل روز جهان و توسعه در بخش کشاورزی فاصله دارند؛ همینطور هدررفت آب به دلیل همان فرسودگی و به روز نبودن ماشین‌آلات. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی صنعتی، ساختمان و لوازم یدکی کشاورزی ضمن تایید این فرسودگی‌های مشکل‌زا و آسیب‌زننده به صنعت کشاورزی و محیط زیست ایران، توضیح می‌دهد: در حال حاضر دستگاه‌های کشاورزی که در آبیاری مناطق کم آب کمک می‌کند متاسفانه وقتی واردکننده‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند تا حدی سختگیری می‌کنند که کسی در آن کالا ورود نمی‌کند.

آذرنیا، تاکید می‌کند که مشاغل مرتبط با صنف او از حساس‌ترین مشاغل هر کشوری است به این دلیل که در هر واحدی به دلیل بی‌آبی یک پمپ می‌گذارند؛ اما برای ورود این کالا به سختی مجوز می‌گیریم و این باعث کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش سود می‌شود. یا در زمان بی‌برقی موتوربرق‌ها به کمک ما می‌آیند که آن هم در واردات با چالش‌های جدی مواجه است.

او به وسایل ساختمانی هم اشاره کرده و دستگاه‌های بتن را با همین مشکل مشابه مثال می‌زند و در عین حال می‌گوید: در حال حاضر در فروشگاه‌های بزرگ یا نمایشگاه‌های اتومبیل یا صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی، کالاها به راحتی وارد و عرضه می شوند و با هیچ مشکل کمرگ هم برنمی‌خورند.

آذرنیا معتقد است که اگر اتومبیل به روز نیاید؛ اما وسایل و لوازم کشاورزی و ساختمانی به روز وارد کشور شود، مسلم است که برای آینده و جامعه‌مان هم بهتر است.

از حمایت بیشتر از صنف صحبت می‌کند و اینکه نامه و امضای رئیس اتحادیه باید مرجعیت داشته باشد و دست آن‌ها در مجوزها باز شود؛ متاسفانه در حال حاضر جایگاه این صنف کمرنگ شده است.

کد خبر: ۲۶۴٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha