۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
تکنسین کیفی در صنعت ساختمان نداریم| ۴۰ درصد فارغ التحصیلان مهندسی بیکار هستند
دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی در گفتگو با «بازار»:

تکنسین کیفی در صنعت ساختمان نداریم| ۴۰ درصد فارغ التحصیلان مهندسی بیکار هستند

گلابتونچی، دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی با تاکید بر اینکه روزهای خوبی برای صنعت ساختمان پیش بینی می شود گفت: نیروی مهندس در صنعت ساخت وجود دارد اما جای نیروی تکنسین در کارگاه ها خالی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: احداث ساختمان های کشور بدون تکنسین ماهر این روزها به یکی از مشکلات اساسی بخش مسکن تبدیل شده است.

کارشناسان و اهالی خبره در صنعت ساخت معتقد هستند که آسیب پذیری و بحران جامعه امروز ایران عدم رابطه بین دانش مهندسی با مهندسان و مهارت های فنون تخصصی فناوری و کاربردی آن با فن ورزهای متخصص است. بنابراین تنها راه برون رفت از این چالش، بکارگیری فن ورزها و مهندسان صلاحیت دار شایسته با اخلاق حرفه ای همراه با اجرای قوانین و استانداردهای ملی عملی است.

آنطور که مرکز تحقیقات بتن گزارش داده است ۷۰ سال است که جامعه فنی مهندسی کشور تلاش دارد به فن ورزی و تکنسین تعلیم دیده دارای مهارت دست یابد. و ۷۰ سال است که دنبال این است تا جامعه فنی مهندسی فن ورز شوند. در این خصوص نیز نامه ای به کمیسیون عمران ارسال شده که قانون آموزش فعال مهارتی و اشتغال به کارگیری فن ورز در تولید بتن و ساخت و سازهای بتنی را تصویب کنند.

آنطور که از شواهد بخش مسکن بر می آید این است که جای نیروهای تکنسین کیفی در کارگاه ها خالی است و باعث شده تا کیفیت کار مهندسان ساختمان نیز افت کند.

اگر دولت برخی از برنامه ها و دیدگاه های خود را نسبت به شرکت های ساختمانی تغییر دهد شاهد شکوفایی و رونق صنعت ساختمان خواهیم بود

ایرج گلابتوچی، دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که حال و روز این روزهای صنعت ساخت و ساختمان چگونه است؟ می گوید: بارها و بارها اعلام کرده ایم که اگر دولت برخی از برنامه ها و دیدگاه های خود را نسبت به شرکت های ساختمانی تغییر دهد شاهد شکوفایی و رونق صنعت ساختمان خواهیم بود.

با توجه به سرعت طرح نهضت ملی مسکن و پتانسیل کشور در بخش ساختمان، صنعت ساخت نسبت به سال های گذشته، رشد بهتری داشته است

وی اضافه کرد: با توجه به سرعت طرح نهضت ملی مسکن و پتانسیل کشور در بخش ساختمان، صنعت ساخت نسبت به سال های گذشته، رشد بهتری داشته است. پیش بینی ما نیز اینطور است که در آینده نه چندان دور، رشد صنعت ساختمان با توجه به همراهی و ظرفیت کار فعالان صنعت ساختمان و همچنین حمایت دولت، بهتر از گذشته خواهد شد.

اینکه همواره دولت از صنعت ساختمان حمایت کرده جای تشکر دارد اما به هر حال گاهی اوقات به دلیل برخی شرایط، کنترل ها و محدودیت ها بیشتر شده که این فشارها، شرکت های ساختمانی را در معرض تهدید قرار داده است

گلابتونچی با اشاره به اینکه حمایتهای دولت، مجلس شورای اسلامی و سازمان ها و نهادهای متولی می تواند مسیر صنعت ساختمان را هموارتر کند ادامه داد: اینکه همواره دولت از صنعت ساختمان حمایت کرده جای تشکر دارد اما به هر حال گاهی اوقات به دلیل برخی شرایط، کنترل ها و محدودیت ها بیشتر شده که این فشارها، شرکت های ساختمانی را در معرض تهدید قرار داده است.

در حال حاضر، ۸۰۰ اعضا در سندیکای شرکت های ساختمانی مشغول فعالیت هستند اما آنچه که می توان گفت این است که دارایی اغلب شرکت های ساختمانی به دو بخش ماشین آلات و تجهیزات و نیروی انسانی تقسیم می شود

دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به رکود حاکم بر بازارها و صنعت ساختمان این روزها اعضای سندیکا در چه وضعیت کاری قرار دارند؟ اظهار داشت: در حال حاضر، ۸۰۰ اعضا در سندیکای شرکت های ساختمانی مشغول فعالیت هستند اما آنچه که می توان گفت این است که دارایی اغلب شرکت های ساختمانی به دو بخش ماشین آلات و تجهیزات و نیروی انسانی تقسیم می شود. به هر حال رکود بی تاثیر نبوده و صنعت ساختمان نیز از این وضعیت تاثیر پذیر بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد تعداد بالای مهندسان ساختمان و رکود ساخت و ساز نیز می تواند این روزها معضلی برای بخش مسکن و صنعت ساختمان محسوب شود؟ گفت: ابتدا باید در خصوص موضوع مهمی مثل نبود تکنسین ماهر در صنعت ساخت و ساختمان صحبت کنیم و چالشی که سال های سال است صنعت ساخت با آن مواجه است را حل کنیم.

این روزها و سال های قبل با حلقه مفقوده و نبود تکنسین آموزش دیده در صنعت ساخت مواجه هستیم

او ادامه داد: این چالش را می توان با همکاری صنعت و دانشگاه حل کرد. مهندسان ساختمان نیز همانند پزشکان نیازمند تخصص هستند. پس ما این روزها و سال های قبل با حلقه مفقوده و نبود تکنسین آموزش دیده در صنعت ساخت مواجه هستیم. موضوعی که حائز اهمیت است این است که بخش ساختمان و صنعت ساخت دارای مشوق های زیادی است که به خوبی تکنسین ها می توانند در این صنعت دارای شغل شوند.

عدم حضور نیروهای تکنسین سبب شده تا افت کیفیت کار را در عمل شاهد باشیم و به همین دلیل همواره از مهندسانی استفاده می‌شد که البته جایگاه کاری‌شان فراتر است

دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی ایران گفت: این روزها در صنعت ساختمان، تکنسین هایی که بتوانند به خوبی بتن ریزی را انجام دهند و آنرا کنترل کنند نداریم و این همان حلقه مفقوده است. عدم حضور نیروهای تکنسین سبب شده تا افت کیفیت کار را در عمل شاهد باشیم و به همین دلیل همواره از مهندسانی استفاده می‌شد که البته جایگاه کاری‌شان فراتر است.

گلابتونچی افزود: نیروی انسانی و مهندس به حد اعلا در صنعت ساخت و ساختمان وجود دارد پس اگر تکنسین ماهر در صنعت ساختمان وجود داشته باشد کیفیت ساخت به خوبی افزایش می یابد. برای کنترل کیفیت ساخت باید به سمت استفاده از نیروی تکنسین ماهر حرکت کنیم.

تربیت سالیانه دست‌کم ۲۳۰ هزار مهندس از رشته های مختلف در کشور اما با این حال، در کشور در زمینه نیروی تکنسین آموزش دیده کمبود داریم

وی با اشاره به تربیت سالیانه دست‌کم ۲۳۰ هزار مهندس از رشته های مختلف در کشور، خاطرنشان کرد: با این حال، در کشور در زمینه نیروی تکنسین آموزش دیده کمبود داریم و به دنبال آن هستیم تا خلا موجود بین نیروهای مهندسی و کارگری را کم کنیم.

۴۰ درصد فارغ التحصیلان مهندسی بیکار هستند و این نمی تواند چندان خبر خوب و مفیدی برای صنعت ساختمان و ساخت باشد

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد آمار بیکاری این روزهای مهندسان در صنعت ساخت بالا باشد؟ گفت: ۴۰ درصد فارغ التحصیلان مهندسی بیکار هستند و این نمی تواند چندان خبر خوب و مفیدی برای صنعت ساختمان و ساخت باشد.

کد خبر: ۲۶۳٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha