۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
بانکها خلق پول می کنند؛ اما بی اثر در توسعه| توس از بلاتکلیفی خارج می‌شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بانکها خلق پول می کنند؛ اما بی اثر در توسعه| توس از بلاتکلیفی خارج می‌شود

مشهد- اینحا مشهد مقدس در حالی لقب پایتخت فرهنگی جهان اسلام را یدک می‌کشد که مشکلات ریزودرشتی از زیارت تا بلاتکلیفی شهر توس را به دوش می کشد که پاسخ آن ها را درگفت و گو با نماینده این شهر جویا شدیم.

بازار؛ گروه استان ها: مشهد مقدس سالانه پذیرای جمعیتی افزون بر ۳۰ میلیون نفر زائر است که از سراسر ایران و هم چنین نقاط مختلف جهان اسلام برای زیارت به این شهر روانه می شوند و با وجود اینکه قطعه ای از بهشت نام گرفته اما زخم های کهنه ای نیز بر پیکره این شهر خودنمایی می کند که هنوز التیام نیافته و نیازمند توجه بیشتر دولتمردان است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ مشکلاتی از جمله حضور اتباغ بیگانه غیر مجاز؛ آلودگی هوا؛ کمبود آب شرب؛ بلاتکلیفی شهر تاریخی توس به عنوان یک میراث فرهنگی جهانی و سایر مشکلات از جمله آلودگی رودخانه کشف رود تنها بخشی از دغدغه های ریز و درشتی است که این شهر و مردمانش با آن دست و پنجه نرم می کنند.

در همین راستا و با هدف بررسی و واکاوی مشکلات یاد شده با حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به بحث و گفت و گو نشستیم.

* برقراری امنیت برای شهروندان و سرمایه گذاران بسیار حائز اهمیت تا چه میزان این مقوله در مشهد با نگاه ویژه دنبال شده است؟

مشهد مقدس به دلیل هم مرز بودن با کشورهایی چون افغانستان با شرایط ویژه‌ای روبرو ست لذا باید این شهر را هم چون کلانشهر تهران در خصوص وضعیت نیروی انتظامی به صورت ویژه نگاه کرد.

در این راستا با رئیس کل ستاد نیروهای مسلح مذاکراتی انجام پذیرفته و باید عرض کنم مسائل امنیتی در مشهد بنا بر فراخور موقعیت آن در دست پیگیری است.

* آیا مقوله ساماندهی اتباع بیگانه می تواند ضریب امنیت و هم چنین اشتغال مشهد را افزایش دهد؟

تصمیماتی که درمورد مهاجران افغانستانی در ایران گرفته شده به اعتقاد بنده کمی عجولانه بود.

سیر تا پیاز مشکلات پایتخت فرهنگی جهان اسلام| توس از بلاتکلیفی خارج می‌شود

از همان ابتدا که مرز با هجوم مهاجران مواجه شد ما با حضور بی حساب و کتاب مهاجران در مشهد مقدس مواجه شدیم و بسیاری از افراد بدون دریافت کارت آمایش در این شهر سکنی گزیدند که البته در آن زمان اعتراض خود را به صراحت اعلام کردیم از طرفی با این موضوع هم که تمامی اتباع بیگانه را اخراج کنیم نیز مخالف هستیم زیرا بسیاری از این برادران و خواهران ما در ایران متولد شده‌اند و برگشت آن ها به افغانستان سبب بحران برای بسیاری از خانواده ها می‌شود که این موضوع نه تنها منصفانه نیست بلکه از رافت اسلامی نیز به دور است.

همان طور که باز کردن مرز ها برای ورود غیر قانونی مهاجران و ایجاد ناامنی نادرست است برخی اقدامات عجولانه برای اخراج آن ها نیز اشتباه است لذا به دلیل اینکه بسیاری از مهاجران در این شهر دارای زندگی بوده و حتی سرمایه گذاری هایی را نیز انجام داده اند لذا با ملاحظه و برنامه ریزی بهتری با این موضوع باید برخورد کرد

باید اذعان کرد همان طور که باز کردن مرز ها برای ورود غیر قانونی مهاجران و ایجاد ناامنی نادرست است برخی اقدامات عجولانه برای اخراج آن ها نیز اشتباه است لذا به دلیل اینکه بسیاری از مهاجران در این شهر دارای زندگی بوده و حتی سرمایه گذاری هایی را نیز انجام داده اند لذا با ملاحظه و برنامه ریزی بهتری با این موضوع باید برخورد کرد.

* برای رفع عطش مشهد چه باید کرد؟

متاسفانه در سال گذشته با سختی از این موضوع عبور کردیم و معتقدم برای رفع نیاز مردم به آب شرب باید حتی برای بدترین حالت ممکن برنامه ریزی کنیم و تمامی همت ما نباید به سمت چاه‌ها و منابع زیرزمینی معطوف شود و در این راستا بهترین گزینه و اقدام اینست که در کوتاه مدت پساب‌های مناسب را جایگزین چاه های آب برای کشاورزی کنیم.

* یکی از مهمترین مشکلات روستاهای مشهد و کلات توزیع و تامین سوخت استدر این رابطه چه اقداماتی در دستور کار داشتید؟

موضوعات متعددی از جمله تامین انرژی مانند گازرسانی داشتیم تا تامین سوخت روستائیان در زمستان با مشکلات کمتری همراه شود.

در همین راستا وزیر نفت با گازرسانی در ۱۹ روستای منطقه کلات موافقت کرد که با وجود هزینه‌های بسیار زیاد گازرسانی، امید است سال ۱۴۰۳ تمامی روستاهای کلات از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

توس به عنوان یک ارزش بین المللی که رهبر انقلاب نیز از آن بازدید و بر حفط آن تاکید داشتند خوشبختانه به نتایج مهم و قابل توجهی رسیده است و لذا باید مردم ساکن آنجا از بلاتکلیفی خارج می‌شدند از همین رو طرح بافت مسکونی توس در دهه فجر ابلاغ خواهد شد

در حال حاضر سعی شده تا گاز کپسولی با قیمت یارنه ای برای روستائیان فراهم و با توزیع عادلانه تری در اختیار آن ها قرار بگیرد. باید عنوان کرد که سال گذشته در مشهد بیشترین حجم آسفالت در روستاها را داشتیم، بیشترین حجم قیر را نیز برای این موضوع توانستیم از تهران بگیریم و در همین راستا ۶ هزارتن قیر تهیه کردیم اما متاسفانه مسئولان اجرایی نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند که کمتر از دوهزار تن آن را موفق به استفاده در زیر ساخت ها شدند.

در خصوص شرایط اینترنت روستایی نیز باید عنوان کرد که این نقدغیرقابل دفاع است اما واقعیت اینست که در حال پیگیری بوده و به جز توسعه فیبر نوری راه دیگری پیش رو نداریم.

* با این حال شنیده ها از توزیع ناعادلانه سوخت خبر می دهد؟

در این راستا طی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که نیروگاه های ما طی سال سوخت مایع بسیاری را استفاده می‌کنند که این توزیع ناعادلانه است.

در حالی که برخی شهرها هیچ سوخت مایعی در اختیار نداشتند اما برخی نیروگاه ها درمشهد تقریبا هشت ماه از سال را از سوخت مایع استفاده می‌کردند این در حالی است که باید به طور عادلانه در سراسر کشور از آن استفاده شود و لذا این موضوع کار بزرگی است که در کاهش آلودگی هوا نیز بسیار تاثیر گذار می باشد.

* یکی از مشکلات مشهد و صنعتکاران ناپایداری جریان انرژی و برق است در این راستا چه پیگیری داشتید؟

فاینانس پست فشارهای قوی در مشهد تقویت می‌شود و ما احتیاج داریم که برق مشهد با وجود افق رو به گسترده که داریم ،مورد توجه قرار گیرد که حدود چهار هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

ما در خراسان رضوی آثار باستانی قابل توجهی داریم که این آثار نیازمند توجه بیشتری نیز هستند به طور مثال در«دیزدر»آثار چند هزار ساله وجود دارد که با بی توجهی‌ها مورد خسارت واقع شده و لذا طی مذاکراتی که با وزیر میراث فرهنگی داشتیم تیمی برای بازدید و حضور در این منطقه انتخاب شد تا مراقبت و توجه بیشتری به این میراث بشود از همین رو تصمیم برای جلوگیری از فعالیت معدن سنگ «دیزدر» نیز با همین هدف اتخاذ شده است

ما در مشهد به پایداری بلند مدت در حوزه برق نیاز داریم که در حال پیگیری آن هستیم.

* ساکنان شهر جهانی توس چه زمانی از بلاتکلیفی خارج می شود؟

توس به عنوان یک ارزش بین المللی که رهبر انقلاب نیز از آن بازدید و بر حفط آن تاکید داشتند خوشبختانه به نتایج مهم و قابل توجهی رسیده است و لذا باید مردم ساکن آنجا از بلاتکلیفی خارج می‌شدند از همین رو بافت مسکونی توس در دهه فجر ابلاغ خواهد شد.

ما در خراسان رضوی آثار باستانی قابل توجهی داریم که این آثار نیازمند توجه بیشتری نیز هستند به طور مثال در«دیزدر»آثار چند هزار ساله وجود دارد که با بی توجهی‌ها مورد خسارت واقع شده و لذا طی مذاکراتی که با وزیر میراث فرهنگی داشتیم تیمی برای بازدید و حضور در این منطقه انتخاب شد تا مراقبت و توجه بیشتری به این میراث بشود از همین رو تصمیم برای جلوگیری از فعالیت معدن سنگ «دیزدر» نیز با همین هدف اتخاذ شده است.

همچنین باید اعلام کرد برای حفظ میراث فرهنگی و باستانی «اژدرکوه» نیز به عنوان یک اثر معنوی در مشهد به ثبت رسیده است.

* آیا نسخه ای برای جلوگیری از آلودگی هوای مشهد دارید؟

در مشهد مشکلاتی وجود دارد که در جهت آن باید گام برداشت و یکی از آن ها آلودگی هواست که به عوامل متعددی گره خورده است.

تلاش بر این بوده که قانون هوای پاک را اجرایی کنیم و نسبت به این موضوع عواملی که در قانون پیش بینی شد به آن توجه کردیم یکی از دلایل آلودگی هوای مشهد مصرف سوخت‌های مایع در کلان شهراست که باید برای آن محدودیت ایجاد کرد.

خودروهایی با سوخت های فسیلی نیز در این خصوص موثر است و پیگیری آن در دستور کار قرار گرفته است هم چنین برنامه‌های بسیاری برای کاهش آلودگی کشور داریم که به اعتقاد من باید برنامه ای را برای اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار دهیم.

مشهد یک شهر ملی است لذا اگر برخی از مسائل را بخواهیم با امکانات و ظرفیت‌های مشهد انجام دهیم حتی در حوزه نظارتی آن نیز کار به سرانجام نمی رسد لذا در این راستا تلاش شده تا با نگاه واقع بینانه مسائل را مطرح و بررسی کنیم که یکی از آن‌ها موضوع زیارت است

مشهد یک ظرفیت زیارتی است و زیارت حق هر انسانی است لذا باید شرایط برای اقامت تمامی افرادی که دل در گرو ائمه اطهار و زیارت دارند با ایجاد اقامتگاه های ارزان فراهم شود.

بخشی از آلودگی ها نیز مانند ریزگرد ها به عوامل محیطی مانند خشکسالی و کانون های گرد و غبار در کشور های همسایه گره خورده است که همکاری بین المللی و فرا منطقه را می طلبد.

* در مصاحبه قبلی خود از بانک ها به دلیل مسیر انحرافی تسهیلات انتقاد داشتید آیا اقدامی برای جلوگیری از این انحرافات شده است؟

متاسفانه همان طور که قبلا هم عنوان شد وام های کلان به برخی افرادی ارائه شده که برخی از این تسهیلات در بازار ماشین، سکه، طلا و زمین هزینه شده است لذا این خلق پولی که بانک‌ها ایجاد می‌کنند اگر نابجا باشد بحران و در صورتی که درست باشد موجب توسعه اقتصادی می شود.

باید عنوان کرد که تاکنون بانک‌ها خلق پول ‌کردند اما این موضوع موجب توسعه اقتصادی نشده است لذا بانک‌ها در این رابطه موظف شدند هر سه ماه گزارش تسهیلات کلان را ارائه دهند.

ما در زندان افراد بسیاری را به دلیل کلاهبرداری و یا سوء استفاده از چک داریم که با راه اندازی «سامانه چک در راه» به این دسته از مشکلات نیز خاتمه داده خواهد شد.

با بکارگیری این سامانه امکان چک برگشتی در کشور به حداقل ممکن خواهد رسید یعنی گیرنده چک با استفاده از این سامانه متوجه خواهد شد که با توجه به میزان پول داخل حساب صادر کننده، چه میزان آن قبلا صادر شده است و لذا از کلاهبرداری صادرکنندگان چک جلوگیری می‌شود.

به طور کلی با اجرای قوانین جدید چک مشاهده می شود که آمار زندانیان به یک سی‌ام تقلیل پیدا کرده است.

* مشهد نیازمند چه توجهاتی است؟

مشهد یک شهر ملی است لذا اگر برخی از مسائل را بخواهیم با امکانات و ظرفیت‌های مشهد انجام دهیم حتی در حوزه نظارتی آن نیز کار به سرانجام نمی رسد لذا در این راستا تلاش شده تا با نگاه واقع بینانه مسائل را مطرح و بررسی کنیم که یکی از آن‌ها موضوع زیارت است.

مشهد یک ظرفیت زیارتی است و زیارت حق هر انسانی است لذا باید شرایط برای اقامت تمامی افرادی که دل در گرو ائمه اطهار و زیارت دارند با ایجاد اقامتگاه های ارزان فراهم شود.

معتقدم اگر اقامتگاه های پنج ستاره برای پذیرایی احداث شده است باید اقامتگاه با قیمت‌های مناسب نیز برای اقشا آسیب پذیر فراهم شود تا تمامی افراد و زائران با هر شرایط اقتصادی بتوانند به این شهر مشرف شوند.

کد خبر: ۲۶۳٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha