۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
موافقتنامه تجارت آزاد افق جدیدی به شانگهای، اکو و بریکس می‌گشاید
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه:

موافقتنامه تجارت آزاد افق جدیدی به شانگهای، اکو و بریکس می‌گشاید

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را افق جدیدی دانست که ایران از طریق آن به سازمان همکاری‌ شانگهای، اکو و بریکس متصل می‌شود.

به گزارش بازار، مهدی صفری که وزیر صنعت، معدن و تجارت را در سفر به سن‌پترزبورگ همراهی می‌کرد، شامگاه دوشنبه افزود: امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از این جهت حائز اهمیت است که موجب اتصالات تجاری جدیدی با سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، اکو و بریکس می‌شود، چرا که سه کشور از پنج عضو اتحادیه اوراسیا عضو شانگهای هستند، دو کشور عضو اکو و یک کشور نیز در بریکس عضویت دارد.

صفری همچنین با اشاره به تلاش‌های ایران برای برقراری تجارت آزاد با کشورهای عضو سازمان اکو یادآور شد که هنوز این موافقتنامه اجرایی نشده است.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که به دنبال امضای این موافقتنامه تجارت آزاد، یک جهش صادرات و واردات در بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد خواهد شد.

وی از فضای بسیار خوبی که برای صادرات کالاهای ایرانی در زمینه‌ اتومبیل، ترانزیت، راکتور، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی، تجهیزات پزشکی و دارو وجود دارد، خبر داد.

به گفته صفری، ایران شناخت بسیار خوبی در خصوص کالاهای مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و مشترک المنافع دارد و اخیرأ استاندارد قطعات خودروی ایرانی نیز پذیرفته شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به امکان واردات غلات و کودهایی شیمیایی از روسیه و بلاروس گفت: «ما در گذشته این کالاها را از کشورهای بسیار دور وارد می‌کردیم اما حالا و با افزایش واردات از این کشورها می‌توانیم منفعت دلاری نیز داشته باشیم».

وزیر صنعت، معدن و تجارت قبل از ظهر دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ با هدف مذاکره با برخی مقامات اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امضای موافقتنامه دائمی تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اعضای این اتحادیه وارد سن‌پترزبورگ روسیه شد.

در این سفر یکروزه، موافقتنامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا امضا شد که پس از تصویب مجالس ایران و پنج کشور عضو این اتحادیه، تعرفه حدود ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری دوجانبه را حذف می‌کند.

کد خبر: ۲۶۳٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha