۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
رفتار معکوس بازار در برابر گفتار درمانی رئیس جمهور و وزیر
دلیل رشد قیمت مسکن در خرداد چه بود؟

رفتار معکوس بازار در برابر گفتار درمانی رئیس جمهور و وزیر

در حالیکه میزان معاملات مسکن در خرداد ماه نسبت به ماه قبل خود افت حدود ۴ درصدی را تجربه کرد اما متوسط قیمت از یک رشد ۱۲ درصدی برخوردار شد حال سوال این است که دلیل رشد بی سابقه قیمت ماهانه مسکن در هفت سال گذشته چیست؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: گزارش اخیر دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن خرداد ماه، شاید به نوعی شوکه کننده بود. شوکه کننده از این لحاظ که هیچ کسی تصور نمی کرد در این شرایط که قدرت خرید متقاضیان مسکن نزولی است باز هم قیمت مسکن صعودی باشد. و یا اینکه اگر میزان معاملات کاهش یافته است چرا متوسط رشد قیمت مسکن صعودی بوده است؟ پس این آمارها گواه این است که تقاضای مصرفی چندان بر بازار مسکن تاثیرگذار نخواهد بود.  

بر اساس آمارهای استخراجی و تایید شده، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران در خرداد ماه امسال به ۱۹ میلیون تومان رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل حدود ۱۲ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل یعنی خرداد ۹۸ بیش از ۴۱ درصد افزایش داشته است. نکته ای که برخی از آمارها به آن تاکید دارند این است که 

در واقع میزان افزایش قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد ماه امسال در مقایسه با اردیبهشت ماه، از آغاز به کار دولت یازدهم و دوازدهم در سال ۹۲ تاکنون بالاترین تورم ماهانه مسکن بوده و این میزان رشد قیمت در طول یک ماه در بازار معاملات آپارتمان‌های مسکونی در هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

این آمار نشان می دهد که توصیه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به مردم برای اینکه نخرید تا مسکن افت قیمت پیدا کند و یا ورود رئیس جمهور به بخش مسکن و دادن ماموریت به وزرای خود برای ساماندهی بخش مسکن نیز کارساز نبوده است

این آمار نشان می دهد که توصیه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به مردم برای اینکه نخرید تا مسکن افت قیمت پیدا کند و یا ورود رئیس جمهور به بخش مسکن و دادن ماموریت به وزرای خود برای ساماندهی بخش مسکن نیز کارساز نبوده است. به نظر می رسد این بازار رفتار خود را ادامه می دهد و با این اظهارات و توصیه ها رفتار خود را تغییر نخواهد داد.

مشکلات بازار مسکن با گفتاردرمانی رفع نخواهد شد
در همین خصوص مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه قیمت مسکن در دو سال اخیر حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: مشکلات بازار مسکن با گفتاردرمانی رفع نخواهد شد.

او معتقد است که بر اساس آمارها کشور سالانه به حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد، اما در این وضعیت سالانه تنها حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شود که این مسئله موجب بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا در بازار شده است، از این رو دولت باید با برنامه ریزی مدون و گسترده نیازهای عقب مانده و نیازهای کنونی بازار را جبران کند.

حمایت از انبوه سازان و شرکت های تخصصی تولید مسکن باید در دستور کار دولت قرار گیرد، زیرا واحدهای مسکونی تولیدی این شرکتها از کیفیت قابل قبولی برخوردار است

نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم ادامه داد: حمایت از انبوه سازان و شرکت های تخصصی تولید مسکن باید در دستور کار دولت قرار گیرد، زیرا واحدهای مسکونی تولیدی این شرکتها از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. همچنین چون آن ها به صورت انبوه اقدام به تولید مسکن می کنند، قیمت تمام شده تولید مسکن کاهش خواهد یافت. از این رو دولت باید برای ورود این شرکتها به بازار تولید مسکن مشوق های مالی از جمله ارائه تسهیلات در نظر بگیرد.

حال سئوالی که مطرح است این است که رشد شدید قیمت مسکن در خرداد چرا رخ داده است؟ مگر نه اینکه تعداد معاملات خرید واحدهای مسکونی در خرداد در مقایسه با اردیبهشت ماه به‌رغم رشد شدید قیمت‌ها افزایش نیافته است و حجم معاملات خرید مسکن در این ماه در مقایسه با یک ماه قبل از آن از مرز ۱۰ هزار معامله خرید مسکن اندکی عقب‌نشینی کرده چرا باید شاهد یک رکود رشد قیمت در هفت سال گذشته در خرداد ماه امسال باشیم؟

در خرداد سال جاری حجم معاملات خرید مسکن از بازار فروش آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با عقب‌نشینی از مرز ۱۰ هزار واحد از ۹ هزار و ۹۹۶ معامله خرید مسکن در اردیبهشت ماه با افت ۴ درصدی به ۹ هزار و۶۰۰ معامله رسید.

آمارها نشان می‌دهد در حالی‌که حجم معاملات خرید مسکن در خرداد در مقایسه با اردیبهشت سال جاری تغییر چندانی نداشته و حتی به‌صورت جزئی در این بازه زمانی کاهش یافته، میانگین قیمت فروش آپارتمان در این بازه زمانی با رشد شدید مواجه شده است.

وقتی نرخ ارز و طلا و بازار سهام به یکباره رشد قابل توجهی پیدا می کنند ناخودآگاه بازار مسکن و قیمت مسکن برای تطبیق خود با این رشد، تلاش می کند خود را پا به پای این رشد قیمتها پیش ببرد

حمید محمدی کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار  بازار با بیان اینکه این رشد قیمت مسکن در خرداد ماه بیانگر سطح انتظارات در بیرون از بازار مسکن است گفت: وقتی نرخ ارز و طلا و بازار سهام به یکباره رشد قابل توجهی پیدا می کنند ناخودآگاه بازار مسکن و قیمت مسکن برای تطبیق خود با این رشد، تلاش می کند خود را پا به پای این رشد قیمتها پیش ببرد.

وی افزود: بازارهای موازی بازار مسکن مثل نرخ ارز و بورس و طلا از ابتدای سال تاکنون و همچنین در خرداد ماه با نوسانات افزایشی قابل توجهی همراه شدند بنابراین بازار مسکن نیز تحت تاثیر تحولات این بازارها با رشد شدید قیمت حتی با این تصور که میزان معاملات کاهش یافته است  همراه شد. پس وقتی می بینیم که میزان معاملات چهار درصد کاهش یافته اما قیمت ها ۱۲ درصد رشد کرده پس حتما یک دلیل محکمی برای این تغییر باید وجود داشته باشد.  

او معتقد است که کمبود عرضه مسکن که سالهاست بازار مسکن از آن رنج می برد دلیل دیگر رشد قیمت مسکن می تواند باشد.

رشد قیمت مسکن و اجاره بها نتیجه عدم برنامه ریزی چند سال قبل است
اما ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن و اجاره بها نتیجه عدم برنامه ریزی چند سال قبل است گفت: برای کنترل بازار مسکن پرداخت تسهیلات حمایتی به عنوان تسکین عمل خواهد کرد.

وی افزود: اینکه الان و در شرایط حاضر شاهد رشد قیمت مسکن هستیم دلیل آنرا باید در عدم برنامه ریزی چند سال قبل جستجو کنیم. این روزها شرایط ساخت و ساز بعد از پروژه مسکن مهر شرایط چندان خوبی نیست و امیدواریم که وزارت راه و شهرسازی به عنوان بازوی مکمل تولید مسکن، همکاری خود را با انبوه سازان بیشتر کند. وقتی تقاضای مسکن هر سال از تولید مسکن پیشی می گیرد و تقاضا از عرضه مسکن عقب است نباید انتظار این را داشته باشیم که قیمت مسکن در کنار سایر کالاها که رشد قیمت داشته است افزایش نیابد.

رهبر در پاسخ به این سئوال که چرا میزان معاملات مسکن در خرداد ماه کاهش داشته اما قیمت ها صعودی بوده است تاکید کرد: اگر می بینیم که قیمت مسکن در خرداد ماه افزایشی بوده است چندین عامل تاثیرگذار بوده اند. اولین دلیل را باید رشد نرخ ارز و دومین دلیل را باید کمبود عرضه نسبت به تقاضا دانست.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تاکید کرد: دولتمردان باید به مساله سرمایه ای بودن مسکن دامن نزنند و هر روز با طرح هایی مثل بورس مسکن بر طبل گرانی مسکن نکوبند.

دادن چنین گزارشهایی که مدام از افزایش قیمت مسکن حکایت دارد نه تنها مشکلات را برطرف نمی کند بلکه موجب نابسامانی بازار و ناتوان شدن متقاضیان مسکن از خرید می شود

 رکود تورمی به نفع بازار نیست
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک نیز در گفتگو کوتاه با بازار با اشاره به اینکه این روزها تمام مولفه های تاثیرگذار بر بخش مسکن روند رو به رشد داشته اند گفت: اصرار بنده این است که دادن چنین گزارشهایی که مدام از افزایش قیمت مسکن حکایت دارد نه تنها مشکلات را برطرف نمی کند بلکه موجب نابسامانی بازار و ناتوان شدن متقاضیان مسکن از خرید می شود.

وی ادامه داد: رکود تورمی به نفع بازار مسکن نیست و این روزها با رشد لجام گسیخته مسکن شاهد این خواهیم بود که میزان معاملات همانطور که در گزارش اخیر وزارت راه و شهرسازی آمده است روز به روز کاهش خواهد یافت.  

خسروی تاکید کرد: رونق صنعت اجاره داری و تولید مناسب مسکن تنها راه عبور از مشکلات و مقابله با کمبود عرضه نسبت به تقاضا خواهد بود.

کارشناسان بر این باور هستند که کمبود عرضه مسکن و تولید منجر به رشد قیمت مسکن خواهد شد، بنابراین وقتی بازارهای موازی بازار مسکن مثل بازار ارز، طلا، سکه و بازار سهام روندی رو به رشد دارند بازار مسکن و قیمت مسکن نیز سودای گرانی سر خواهد داد. هر چند برخی کارشناسان با احتیاط می گویند که رشد قیمت مسکن از رشد سهام و ارز کمتر بوده است.

کد خبر: ۲۶٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha