۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
ضربه جدید به صنعت بازی‌های ویدئویی

ضربه جدید به صنعت بازی‌های ویدئویی

رگلاتور چینی طیف گسترده‌ای از قوانین را باهدف محدود کردن هزینه‌ها و پاداش‌هایی که منجر به رواج و تشویق بازی‌های ویدیویی می‌شوند ارائه کرد.

به گزارش بازار، چین به تازگی پیشنویسی از مقررات جدید و محدودکننده برای صنعت بازی این کشور را منتشر کرده است. سرمایه‌گذاران و کارشناسان این صنعت باور دارند تدوین و اجرای قوانین و مقررات جدید علیه صنعت بازی در چین ضربه‌ای کاری به بزرگ‌ترین بازار بازی جهان که تازه امسال توانسته کمی روی بهبود را ببیند، وارد خواهد کرد.

پیشنویس قوانین جدید که عملاً محدودیت‌هایی را برای خرج کردن در بازی‌های آنلاین تعیین می‌کند، وحشت را در بین سرمایه‌گذاران برانگیخت و نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار از ارزش بازار ۲ شرکت بزرگ بازی چین را از بین برد، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال سنجش تأثیر بالقوه بر درآمد و محدودیت‌های بیشتر در آینده هستند.

براساس قوانین جدید، اکنون پرداخت پاداش نقدی به افرادی که هرروز وارد بازی می‌شوند، در محیط بازی برای اولین بار پولی خرج می‌کنند و یا برای چندین بار متوالی پولی در محیط بازی خرج می‌کنند، ممنوع شده است. تمامی این روندها، مکانیسم‌های رایج تشویقی دربازی‌های آنلاین هستند.

سهام شرکت Tencent Holdings بزرگ‌ترین شرکت بازی‌سازی جهان، در پی انتشار این خبر توسط اداره ملی مطبوعات و انتشارات(NPPA) که رگلاتور اصلی صنعت بازی در این کشور محسوب می‌شود، تا ۱۶ درصد سقوط کرد، درحالی‌که سهام نزدیک‌ترین رقیب آن، NetEase تا ۲۵ درصد کاهش یافت.

پکن در طول سال‌های متوالی نسبت به بازی‌های ویدیویی به‌شدت سخت‌گیرانه‌تر برخورد می‌کند. در سال ۲۰۲۱، چین محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای برای بازی‌های زیر ۱۸ سال تعیین کرد و تأیید بازی‌های ویدیویی جدید را به دلیل نگرانی‌های اعتیاد به بازی برای حدود ۸ ماه به حالت تعلیق درآورد.

اگرچه این روند سرکوب‌گرانه به‌طور رسمی در سال گذشته با ازسرگیری تأییدیه‌های جدید بازی پایان یافت، رگلاتورها همچنان به اعمال محدودیت‌هایی برای محدود کردن هزینه‌های داخل بازی ادامه می‌دهند. پیش‌نویس قوانین جدیدی که در روز جمعه فاش شد، صریح‌ترین قوانینی هستند که درعین‌حال باهدف محدود کردن هزینه‌های درون بازی اجرا می‌شوند. علاوه بر ممنوعیت پرداخت پاداش، بازی‌ها همچنین باید محدودیت‌هایی را برای شارژ کیف پول دیجیتال بازیکنان خود تعیین کنند.

به گفته کارشناسان صنعت بازی، حذف این مشوق‌ها احتمالاً باعث کاهش کاربران فعال روزانه و درآمد درون برنامه‌ای می‌شود و درنهایت می‌تواند ناشران را مجبور کند تا به‌طور اساسی در طراحی بازی و استراتژی‌های کسب درآمد خود تجدیدنظر کنند. بازی‌ها همچنین از ارائه ویژگی‌های قرعه‌کشی و امکان گمانه‌زنی و حراج آیتم‌های بازی مجازی منع شده‌اند.

اما قوانین جدید شامل پیشنهادی بود که انتظار می‌رود به‌طور گسترده‌ای مورد استقبال صنعت بازی قرار گیرد و رگلاتورها را ملزم می‌کند تا تأییدیه‌های بازی را ظرف ۶۰ روز پردازش کنند. در همین حال، رگلاتورهای چینی در همان روز انتشار اخبار قوانین جدید، مجوز ۴۰ بازی وارداتی جدید را برای عرضه داخلی صادر کردند که نشان از تمایل پکن برای دادن اجازه به ورود بازی‌های بیشتر به کشور است. قوانین جدید همچنین منعکس‌کننده نگرانی‌های پکن در مورد داده‌های کاربران است و ناشران بازی را ملزم می‌کند سرورهای خود را در چین نگه‌دارند. دولت تا ماه ژانویه به دنبال گردآوری اظهارنظر عمومی در مورد قوانین است.

درنتیجه محدودسازی صنعت بازی‌ از سوی پکن در سال ۲۰۲۱، سال ۲۰۲۲ سخت‌ترین سال صنعت بازی چین در تاریخ ثبت شد زیرا کل درآمد این صنعت برای اولین بار به‌شدت کاهش یافت. طبق گزارش انجمن صنعت بازی، بازار بازی‌های ویدیویی چین امسال دوباره روند رشد را در پیش‌گرفته بود و درآمد داخلی آن با افزایش ۱۳ درصدی به ۳۰۳ میلیارد یوان برابر ۴۲٫۶ میلیارد دلار رسید.

پیش‌نویس قانون جدید بر سهام بازی در سطح جهانی هم سایه افکنده است. ارزش سهام شرکت‌های Roblox، Electronic Arts و Unity Software روز جمعه بین ۱٫۷ تا ۳٫۱ درصد کاهش یافت، درحالی‌که در اروپا، Ubisoft سازنده بازی‌های ویدیویی فرانسوی بیش از ۳ درصد افت ارزش داشت.

کد خبر: ۲۶۳٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha