۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
ارزش ۴۴.۷۳ میلیارد دلاری بازار جهانی فایبرگلاس| رقابت سخت در بازار داخل؛ افزایش محسوس قیمت ورق سیاه
بازار گزارش می دهد؛

ارزش ۴۴.۷۳ میلیارد دلاری بازار جهانی فایبرگلاس| رقابت سخت در بازار داخل؛ افزایش محسوس قیمت ورق سیاه

در حالی بازاری به ارزش ۴۴.۷۳ میلیارد دلار برای فایبرگلاس برآورد می شود که تولید کنندگان داخلی از جهش قیمت ورق سیاه طی روزهای اخیر گلایه دارند و معتقدند نوسانات رقابت را در داخل و خارج سخت کرده است.

بازار؛ گروه صنعت: ورق های فایبر گلاس ورقه هایی هستند که از شیشه های نازک با قطر کم و با پلاستیک تقویت شده اند و به عبارتی این نوع ورق ها دارای استحکام کششی استثنایی با مقاومت در برابر خوردگی، آتش و مواد شیمیایی مانند حلال های آلی، سفید کننده و اسیدها هستند. اصلی ترین تولید کنندگان ورق های فایبرگلاس نیز کشورهایی همچون چین، ایالات متحده، ژاپن، آلمان و کره جنوبی هستند.

سایت آماری تحلیلی statista: ارزش بازار فایبرگلاس در سال ۲۰۲۱ به ۲۵.۶۵ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۹ به ۴۴.۷۳ میلیارد دلار برسد

از سوی دیگر در حال حاضر در حوزه تولید انواع فایبرگلاس ها کشور چین بازیگر اصلی محسوب می شود به طوری که نزدیک به ۶۰ درصد از ظرفیت تولید جهانی را به خود اختصاص داده است. ایالات متحده، آلمان و هند از دیگر تولیدکنندگان مهم فایبرگلاس هستند. به طوری که در حوزه فایبرگلاس آلمان عمدتا به دلیل تنوع محصولات بسیار بالایی که دارد شناخته شده است.

این در حالی است که طبق گزارشی که سایت آماری تحلیلی statista منتشر کرده است ارزش بازار فایبرگلاس در سال ۲۰۲۱ به ۲۵.۶۵ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۹ به ۴۴.۷۳ میلیارد دلار برسد. به عبارت دیگر انتظار می رود ارزش بازار جهانی فایبرگلاس ها از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۹ به طور میانگین ۷.۲ درصد رشد داشته باشد.

سرمایه؛ چالش اصلی فعالان بخش سازه های فولادی

سعید شفیع زاده تولید کننده انواع ورقع های فایبرگلاس که غالبا برای پوشش سقف سوله های صنعتی و کارگاهی استفاده می رود در خصوص آنچه این روزها بر بازار این بخش حاکم است به خبرنگار بازار می گوید: مساله مهم در این حیطه این است که یک سرمایه بسیار بسیار سنگین نیاز دارد. ضمن اینکه ضایعات محصولات ما به پروسه تولید اصلا برنمی گردد و حتی باید هزینه ای بدهیم که در پسماندهای صنعتی خالی شود.

این تولید کننده ورق های فایبرگلاس افزود: از سوی دیگر در حالی که ما ۱۵ سال پیش با صرف هزینه های گزاف دستگاه تمام اتومکاتیک را به ایران وارد کرده ایم، شاهد هستیم که این ورق های فایبرگلاس به صورت دستی و غالبا توسط اتباع خارجی نیز تولید می شود که محصولات آنها کیفیت فوق العاده پایینی دارد و به هیچ عنوان ضمانت نمی دهند. در واقع و طول عمر ورق های دستی که در این بخش تولید می شود نهایتا ۷ سال است در حالی که تولیدات ماشینی ۳۰ سال عمر مفید دارد و به هیچ عنوان تغییر رنگ نمی دهد.

تولید کننده ورق های فایبرگلاس: قیمت ها متاسفانه رو به بالا است به طوری که طی دو سه روز اخیر روی قیمت ورق های سیاه به ازای هر کیلوگرم تا ۴ هزار تومان افزایش قیمت داشتیم

او در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه نیز می گوید: مواد اولیه را غالبا از داخل تامین می کنیم که غالبا رزین و الیاف است. برای بحث ورق های سینوسی؛ ذوزنقه ای و ورق های سیاه با فولاد مبارکه کار می کنیم. با این وجود قیمت ها متاسفانه رو به بالا است به طوری که طی دو سه روز اخیر روی قیمت ورق های سیاه به ازای هر کیلوگرم تا ۴ هزار تومان افزایش قیمت داشتیم.

این تولید کننده خاطر نشان کرد: در حالی هر روز شاهد افزایش قیمت ها هستیم که چه در مورد قیمت فولاد و چه در مورد تولید فایبر هیچ دلیل خاصی عنوان نمی شود و با هر گونه تغییری قیمتی در نرخ دلار قیمت ها صعودی می شود.

او ادامه داد: به همین دلیل ما تولید کنندگان در تمام مقاطع با نوسان قیمت ها درگیر هستیم و مجبور هستیم از حاشیه سود خود بزنیم که در چنین شرایطی مسلما پیشرفت زیادی نیست و به اصطلاح درجا می زنیم. به عبارت دیگر با توجه به اینکه در حوزه فولاد، آهن آلات و ورق های گالوانیزه فعالان بسیاری وجود دارد لذا تنها باید حاشیه سودها را کم کنیم تا بتوان رقابت کنیم و سهمی بیشتری از بازار داشته باشیم.

عدم حمایت از تولید کنندگان و آینده مبهم صنعت

این تولید کننده ورق های فایبرگلاس همچنین در پاسخ به این سوال کیفیت تولیدات ایران قابل مقایسه با کیفیت محصولات کدام کشورها است گفت: در مورد فولاد که همانطور که می دانید بحث رقابتی نیست و تنها بحث قیمتی است. با این وجود در مورد ورق های گالوانیزه شرایط کمی متفاوت است به طوری که الان ورق های گالوانیزه رنگی از چین وارد می شود که قیمت پایینی هم دارد اما کیفیت ندارد. با این وجود کیفیت تولیدات ما به نحوی است که به کشورهای اطراف نیز صادرات داریم.

این تولید کننده همچنین ضمن تاکید بر اینکه اصلی ترین چالش فعلی صنعت ما سرمایه و درگیر شدن با سازمان هایی همچون اداره مالیات، دارایی و بیمه است گفت: با این روندی که پیش می رود و هیچ حمایتی از تولید و صنعت و مخصوصا تولید کنندگان نمی شود شاهد هستیم که بسیاری از همکاران ما در این حوزه رو به ورشکستگی هستند. لذا برای نگه داشتن این صنعت باید بخش دولتی توجهات بیشتری به تولید کنندگان داشته باشد.

منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۱ با در اختیار داشتن بیشترین سهم بازار بر بازار جهانی فایبرگلاس تسلط داشتند

گفتنی است منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۱ با در اختیار داشتن بیشترین سهم بازار بر بازار جهانی فایبرگلاس تسلط داشتند و به گفته کارشناسان همچنین انتظار می‌رود که در طول دوره پیش‌بینی شده یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۹ این منطقه تسلط خود بر بازار جهانی را حفظ کند.

در واقع بر اساس این گزارش، در این حوزه کشورهای «چین، هند، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی» کشورهای عمده ای هستند که در رشد بازار منطقه ای مشارکت دارند. آن هم در شرایطی که بازار در منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل افزایش تقاضا برای استحکام سبک وزن، بادوام و کششی در صنایع ساختمانی، خودروسازی، انرژی باد، هوافضا و دفاع و صنایع برق و الکترونیک به طور عمده در حال رشد است.

کد خبر: ۲۶۳٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha