۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
ساخت ۹۵ نیروگاه تجدیدپذیر به صورت همزمان آغاز شد
با حضور رئیس‌جمهور؛

ساخت ۹۵ نیروگاه تجدیدپذیر به صورت همزمان آغاز شد

صبح امروز دوشنبه با حضور رئیس‌جمهور، برنامه توسعه ۱۲ برابری ساخت نیروگاه تجدیدپذیر با هدف رفع ناترازی برق رونمایی شد.

به گزارش بازار، در راستای رفع ناترازی برق، رئیس‌جمهور صبح امروز از برنامه توسعه ۱۱ هزار مگاواتی انرژی تجدیدپذیر رونمایی کرد. این میزان برق معادل ۱۱ برابر تولید نیروگاه اتمی بوشهر است؛ همچنین، قرارداد ساخت ۹۵ نیروگاه سبز معادل ۴ برابر ظرفیت فعلی کشور توسط بخش خصوصی امضا خواهد شد و نیروگاه خورشیدی ساغند نیز برق خودر را به شبکه برق سراسری تزریق می‌کند.

آرش امیدی معاون سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات ساتبا با اشاره به قرارداد ۴۰۰۰ هزار مگاواتی بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر می‌گوید که «بزرگترین قرارداد ساخت همزمان نیروگاه تجدیدپذیر غرب آسیا در ایران امضا می‌شود.»

برنامه توسعه تجدیدپذیر در کنار ساخت ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با مدیریت وزارت نیرو و صنایع قرار است، ناترازی برق در کشور را تا پایان ۱۴۰۴ ریشه کن کند.

طی دوسال گذشته به گواهی اطلاعات توانیر برنامه مدیریت مصرف برق با هدف تامین حداکثر برق برای تولید سبب شده تا برای اولین بار در تاریخ، میزان برق تامین شده صنایع از بخش خانگی در ۵ ماهه فصل گرم پیشی بگیرد.

بر اساس آمار شبکه برق، تجدیدپذیرها در ایران ۲۰ سال قدمت دارند و طی این مدت ظرفیت تجدیدپذیر نصب شده به کمتر از ۱۰۰۰ مگاوات می‌رسد. این میزان برق کمتر از یک درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور است.

ایران ظرفیت قطعی ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را دارد و کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به پایه محکم گاز طبیعی برای نیروگاه‌های کشور، توسعه تجدیدپذیر در ابعاد برنامه فعلی می‌تواند بدون تاثیر بر پایداری شبکه زمینه رفع ناترازی برق را فراهم کند.

کد خبر: ۲۶۳٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha