۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
بانک تجارت با بنیادی قوی روی بورس!
تحلیل بانک تجارت

بانک تجارت با بنیادی قوی روی بورس!

صورت های مالی بانک تجارت به افزایش سود آوری و نمودار های قیمتی به آمادگی سهم برای اهداف بالاتر در سال آینده اشاره دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار دارد، در دهه ۸۰ شمسی وارد این بازار شد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه قابل قبولی را به دست آورد. در واقع صنعت بانکداری علی‌ رغم زمان کمی که از پیوستنش به بازار بورس می‌گذرد، از پیشینه و بنیادی قوی برخوردار است. تحلیل و بررسی صنعت بانکداری بدلیل نقش مهمی که در اقتصاد کشور و گردش نقدینگی دارد حائز اهمیت میباشد؛ در ادامه به تحلیل جامع بانک تجارت میپردازیم.


معرفی و جایگاه شرکت

بانک تجارت به عنوان یکی از بزرگترین بانک های فعال در شبکه بانکی کشور که نقش انکارناپذیری در رشد و اعتلای اقتصاد ملی دارد، از ادغام ۱۱ بانک ایران و انگلیس، بین المللی ایران و ژاپن، تجارتی ایران و هلند، ایران و خاورمیانه، اعتبارات ایران، بازرگانی ایران، ایرانشهر، صنایع ایران، شهریار، ایرانیان و کار در قالب شرکت سهامی خاص با مالکیت دولت ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۶۰ بانک ایران و روس به آن ملحق شد. ارزش بازار بانک تجارت در بورس، مبلغ ۵۲ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۲۸ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران اصلی

با توجه به جدول زیر؛ میان ۴ سهامدار اصلی، شرکت سرمایه گذاری ایرانیان اعتماد بزرگ ترین مالک بانک تجارت میباشد. هدف از تشکیل صندوق، جمع‌ آوری سرمایه از سرمایه ‌گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌ها و مدیریت این سبد است؛ با توجه به پذیرش ریسک مورد قبول، تلاش می‌شود بیشترین بازدهی ممکن نصیب سرمایه‌گذاران گردد. این صندوق از نوع صندوق‌ های سرمایه‌گذاری در سهام است و اکثر وجوه خود را صرف خرید سهام و حق ‌تقدم خرید سهام میکند.

درصد مالکیت

تعداد سهم بر اساس میلیارد

نام سهامدار

۱۷%

۳۸

صندوق سرمایه گذاری ایرانیان اعتماد

۱۰%

۲۲.۷

دولت جمهوری اسلامی ایران

۵.۶%

۱۲.۵

صندوق دارایکم

۴.۵%

۱۰

گروه مالی صبا تامین




آخرین اخبار مربوطه

با انعقاد تفاهمنامه‌ای بین بانک تجارت و شرکت ملی صنایع مس ایران، تامین مالی ریالی و ارزی این شرکت برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در حوزه بالا و پایین دست در یک دوره ۴ ساله از سوی بانک تجارت انجام خواهد شد. بانک تجارت در آبان‌ ماه امسال با پرداخت بیش از هشت هزار فقره وام ازدواج و نه هزار فقره تسهیلات فرزندآوری از جوانان ایرانی حمایت کرد. بانک تجارت با هدف تامین رفاه و تسهیل سفرهای درون‌ شهری شهروندان و در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی پایتخت، در قالب تفاهم نامه همکاری با شهرداری تهران، تامین مالی خرید یک‌هزار دستگاه اتوبوس شهری را بر عهده گرفت. پس از ارائه گزارش منتهی به شش ماهه اول سال جاری بانک تجارت، معاون امور بانکی و شرکت ‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی عملکرد مطلوب بانک تجارت در حوزه های مختلف را زمینه ساز تحقق برنامه های بلند مدت این بانک برشمرد. بر اساس آمار منتشر شده در سامانه وزارت راه و شهرسازی، بانک تجارت با انعقاد ۳۳ هزار و ۳۶۵ واحد قرارداد در حوزه اعطای تسهیلات طرح ملی جهش تولید مسکن، نقش پررنگی در به ثمر رسیدن این طرح بزرگ برداشته است.

شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۲ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان سود خالص ساخته که نسبت به سال گذشته ۱۸۶ درصد افزایش یافته است! سود مجمع شرکت در مرداد ماه امسال ۵۷ تومان بوده که رشد فوق العاده ای داشته است. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ سود خالص شرکت با کاهش ۳۰ درصدی به مبلغ ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۵ برآورد میشود. قیمت سهام وتجارت روند نزولی خود را شکسته و با حفظ حمایت ۱۹۵ تومان میتواند رشد خوبی داشته باشد.


تحلیل صورت سود و زیان

سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۵ درصدی مبلغ ۵۸ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان میباشد که ۴۱ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان آن صرف سود علی الحساب میشود. بانک تجارت با سرمایه گذاری های جدید خود ۱۰ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان سود بدست آورده که ۳ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان از درآمد ها را مالیات داده است. شرکت به مبلغ ۱۲ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان سود خالص ساخته که نسبت به سال گذشته ۱۸۶ درصد افزایش یافته است! سود مجمع شرکت در مرداد ماه امسال ۵۷ تومان بوده که رشد فوق العاده ای داشته است.
با توجه به صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت ۱۱ هزار و ۹۱۲ میلیارد تومان، مالیات ۱ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان و سود خالص ۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان میباشد. به نظر می آید دلیل افزایش سود آوری و جبران زیان سال ۱۴۰۰، افزایش سود حاصل از سرمایه گذاری ها و تسهیلات اعطایی بانک تجارت میباشد. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۴۲ درصدی به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان و سود خالص شرکت با کاهش ۳۰ درصدی به مبلغ ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۵ برآورد می شود.


تحلیل تکنیکال

قیمت در آبان ماه سال ۱۴۰۱ شروع به رشد کرد و بازدهی ۱۶۲ درصدی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورد و در خرداد ماه امسال با ۳۸ درصد ریزش مواجه شد. پس از برخورد به حمایت معتبر ۱۹۵ تومان، مجددا ۳۰ درصد رشد کرد. در حال حاضر قیمت خط روند نزولی را شکسته و اکنون در همان محدوده به طور خنثی رنج میزند. پیش بینی میشود قیمت با حفظ حمایت ۱۹۵ تومان در سال آینده بتواند بازدهی خوبی داشته باشد. شکست مقاومت داینامیکی ۴ ساله را در دی ماه ۱۴۰۱ میتوان نشانه مثبت برای نمودار سهم تلقی کرد.

بانک تجارت با بنیادی قوی روی بورس!



سخن پایانی

تحرکات صنعت بانکداری برای کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران حائز اهمیت میباشد. به همین دلیل باید صورت های مالی و نمودارهای قیمتی را بررسی کرد تا متوجه وضعیت شرکت شد. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بانکی باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، درآمد های عملیاتی، سیاست های دولتی و سایر موارد توجه کرد.

کد خبر: ۲۶۳٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha