۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
اخم روسای دو قوه روی سهام بانک ها را سرخ کرد| افزایش ۵۰ درصدی هزینه های اداری بانک شهر
آیا بانک شهر جزو انحلالی ها و یا ادغامی ها است؟

اخم روسای دو قوه روی سهام بانک ها را سرخ کرد| افزایش ۵۰ درصدی هزینه های اداری بانک شهر

افزایش سود خالص و نرخ تقسیم سود در صورت های مالی و حفظ حمایت در نمودار قیمتی میتواند ما را به صعود سهم وشهر امیدوار کند اما سئوال اینجا است که چرا باید هزینه های اداری و عمومی این بانک ۵۰ درصد افزایش

بازار، گروه بانک و بیمه: صنعت بانکداری که در حال حاضر در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار دارد، اما این روزها همپای با دیگر صنایع گرفتار عدم ورود نقدینگی شده اند و البته بانک ها در روزهای اخیر از سوی رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه مورد نقد قرار گرفته اند. روسای دو قوه به ناترازی بانکها و تسهیلات اجباری از پروژه های دولتی تا وام ازدواج و وام مسکن اشاره کرده اند که شاید همین موضوع تجدید ارزیابی های بانک های در مرز ورشکستگی و با ریسک بالا و نسبت کفایت سرمایه منفی را تحت شعاع قرار داده و عملا چهار بانک از مجموع همه بانک های تبلو دار در بورس وضعیت سبز با افزایش قیمت کمتر از نیم درصد بودند و بیشترین افت نیز متعلق به بانک شهر بود. به همین بهانه و در ادامه سلسله تحلیل های بانک های کشور به تحلیل جامع بانک شهر میپردازیم.

محمدرضا فرزین نیز در حضور رئییس جمهورگفته بود: ما نزدیک به ۸ بانک را در حال حاضربرنامه اصلاح دادیم و اگر نتوانند اصلاحات لازم را انجام بدهند، قطعا باید برویم سراغ استفاده از ماده ۳۹ یا انحلال بانک برویم. در لیست آخرین اعلامی درباره نسبت کفایت سرمایه بانک شهر با نسبت کفایت سرمایه از اخر ششمین بانک با نسبت کفایت سرمایه منفی و پایین و قبل از بانک ملی است. نسبت کفایت سمرایه بانک شهر منفی ۱۶.۱ درصد می باشد که عملا جزو بانک های پر ریسک به شمار می رود اما معلوم نیست جزو ۸ بانک در مرز انحلال و یا ادغام به شمار می رود یانه!

آیا بانک شهر جزو انحلالی ها و یا ادغامی ها است؟

تجدید ارزیابی های مالی می تواند خبر خوبی برای بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک ها به ویژه بانک شهر باشد. اما فاصله زیاد و معنادار نسبت کفایت سرمایه بانک شهر با استانداردهای بانک مرکزی بسیار اوضاع را برای بانک شهر سخت خواهد کرد زیرا برای کاهش ریسک فعالیت بانک‌های دارای کفایت سرمایه منفی یا زیر هشت درصد، یا باید اقدام به افزایش سرمایه از راه آورده سهامداران کردد یا باید اقدام به تجدید ارزیابی سرمایه شود. با این اوصاف باید دید که بانک شهر به سمت ادغام و یا انحلال پیش می رود و یا این که تاکیدات انجام شده از سوی رییس جمهوری مبنی بر تعیین تکلیف بانک هایی که اضافه برداشت داشته اند و افاضات رئیس کل بانک مرکزی درباره بانک های در مرز خطر بیشتر تلاشی برای تسریع در کاهش ناترازی‌ها و بحث ترمیم کفایت سرمایه از مسیر تجدید ارزیابی بانک‌ها است. اگر چه سهامداران عمده بانک شهر با پشتوانه های قوی شهروندان شهر های بزرگ هم می توانند با تحمیل بخشی از هزینه ها به آنها، کم کاری ها و دست درازی های گذشته به این بانک را در سنوات گذشته که منجر به کاهش نسبت کفایت سرمایه شده، جبران کنند!

به عبارت بهتر بانک شهر با توجه به سهامداران عمده قوی و البته همسوی جریان سیاسی دولت با شهرداری های در زمان حاضر به ویژه شهرداری تهران به رغم این که گرفتار مدیریت بد و ولنگاری در سنوات گذشته بوده و شهرداری ها بی محابا دست در کیسه این بانک کرده بودند، بعید است که جزو پروزه های انحلال باشد و تجدید ارزیابی های بانکی در کنار تورم های بالا در سالهای اخیر به مثابه موهبتی برای احیا بانک بیمار شهر بوده است آنچنان که در ادامه و بررسی صورت های مالی متوجه افزایش ۱۰۰ درصدی سود خالص بوده است.

معرفی و جایگاه شرکت شهر

موسسه مالی و اعتباری شهر از سال ۱۳۸۷ با مجوز بانک مرکزی و با سهام‌ داری شهرداری‌ های تهران و سایر کلان ‌شهرهای کشور، تاسیس و فعالیت خود را به‌ صورت رسمی آغاز کرد. تأمین نیاز شهرداری‌ها به اعتبارات کلان، تأمین نقدینگی و سرمایه و پوشش هزینه‌ ها و مخارج شهر از وظایف این بانک تعریف‌ شده است. ارزش بازار بانک شهر در بورس، مبلغ ۲۰ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۱۴ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد. با این حال علت این وضعیت را می توان در نسبت کفایت سرمایه این بانک ارزیابی کرد

ترکیب سهامداران اصلی

شهرداری شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و قزوین در مجموع با در اختیار داشتن ۶۱ درصد از کل سهام، بزرگترین مالک بانک شهر می باشند. پس از آن، سه شخص حقیقی در مجموع مالک ۹ درصد از سهام بانک هستند و ۴ شرکت دیگر با ۱۰ درصد حق مالکیت در رتبه های بعدی قرار دارند.

طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۵۰ درصدی به مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۱۰۰ درصدی به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۳ برآورد میشود


تحلیل صورت سود و زیان

طبق صورت های مالی اعلامی سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۱ درصدی مبلغ ۲۱ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان میباشد که ۱۷ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان آن صرف سود علی الحساب میشود. بانک شهر با سرمایه گذاری های جدید خود ۱ هزار و ۷۲ میلیارد تومان سود بدست آورده است. شرکت به مبلغ ۲ هزار و ۸۹۶ میلیارد تومان سود خالص ساخته که نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته است. سود مجمع شرکت در سال ۱۴۰۱، ۱۸۶ تومان بوده که نرخ رشد خوبی را نسبت به سال های گذشته داشته است. با این حال با توجه به صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان، معاف از مالیات و سود خالص ۹ هزار و ۹۱۲ میلیارد تومان میباشد. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۵۰ درصدی به مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۳ برآورد می شود.



تحلیل تکنیکال

سهام بانک شهر از آبان ماه ۱۴۰۱ به همراه شاخص کل بورس شروع به رشد کرد و طی ۱۰ ماه به ۳۰۰ درصد بازدهی رسید. پس از تشکیل یک قله تاریخی، مجددا با اصلاح مواجه شد و در حال حاضر با قیمت ۱۳۰۰ تومان در بازار پایه زرد فرابورس معامله میشود. به نظر می آید قیمت میل به شکست مقاومت ۱۳۶۰ تومان دارد و منتظر افزایش تقاضا جهت صعود است. در صورت حفظ حمایت ۱۰۵۰ تومان و در گام بعدی عبور از مقاومت ۱۳۶۰ تومان، هدف ۲۰۰۰ تومان در دسترس خواهد بود.

اخم روسای دو قوه روی سهام بانک ها را سرخ کرد| افزایش ۵۰ درصدی هزینه های اداری بانک شهر



سخن پایانی

تحرکات صنعت بانکداری برای کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران حائز اهمیت میباشد. به همین دلیل باید صورت های مالی و نمودار های قیمتی را بررسی کرد تا متوجه وضعیت شرکت شد. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بانکی باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، درآمد های عملیاتی، سیاست های دولتی و سایر موارد توجه کرد.

کد خبر: ۲۶۳٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha