۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
دستور العمل صادرات برق انرژی های تجدید پذیر در راه است | بخش خصوصی وارد تجارت برق می شود؟
معاون توانیر در گفتگو با بازار:

دستور العمل صادرات برق انرژی های تجدید پذیر در راه است | بخش خصوصی وارد تجارت برق می شود؟

الله داد معاون انتقال و تجارت برق توانیر با بیان اینکه گشایش هایی در وصول بدهی های برقی عراق ایجاد شده است، گفت: دستور العملی برای صادرات برق نیروگاه های تجدید پذیر در وزارت نیرو در حال آماده شدن است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمد الله داد معاون انتقال و تجارت برق توانیر در گفتگو با بازار در پاسخ به این سوال که آیا صادرات برق همچنان قرار است که در انحصار دولت باقی بماند، گفت: دستور العملی برای صادرات برق نیروگاه های تجدید پذیر در وزارت نیرو در حال آماده شده است.

اوهمچنین در پاسخ به این سوال بازار که عراقی ها چه میزان از بدهی خود را پرداخت کرده است، گفت: وضعیت وصول مطالبات ما از این کشور بهتر شده و گشایش های خوبی ایجاد شده است.

این مقام مسئول در توانیر در بخش دیگری از گفتگوی خود با بیان اینکه وزارت نیرو واردات از کشورهای شمالی و صادرات به کشورهای شرقی و غربی را در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، ادامه داد: همچنین مطالعاتی را در زمینه تجارت برق با اولویت کشورهای دارای مرز آبی همچون قطر هم در دستور کار دارم.

ما می توانیم به افغانستان و پاکستان صادرات برق داشته و در مقابل از کشورهای شمالی واردات برق داشته باشیم. ضمن اینکه امکان تبادل انرژی ترکیه را هم دارا هستیم

به گفته الله داد، ما می توانیم به افغانستان و پاکستان صادرات برق داشته و در مقابل از کشورهای شمالی واردات برق داشته باشیم. ضمن اینکه امکان تبادل انرژی را ترکیه را هم دارا هستیم.

معاون انتقال و تجارت برق توانیر همچنین درباره ظرفیت تبادل برق با اروپا نیز گفت: در فاز اول با همین تاسیسات موجود بدون تقویت شبکه تا ظرفیت ۳۰۰ مگاوات و با تقویت خطوط تا هزار مگاوات می توانیم صادرات و واردات برق داشته باشیم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که تقویت شبکه برای افزایش ظرفیت تبادل برق به اروپا کی اتفاق خواهد افتاد، ادامه داد: این کار زمان بر است؛ چرا که نیاز است در ۳ کشور دیگر هم شبکه های لازم ایجاد شود.

معاون توانیر همچنین با بیان اینکه اولویت ما تامین برق مشترکین داخلی است، افزود: زمانی که نیاز بیشتری برق به در تابستان داریم بیشتر نیاز مشترکین داخلی را تامین می کنیم و واردات داریم و مازاد تولید برق در زمان کم باری یعنی ۶ تا ۷ ماه از سال کار صادرات را انجام می دهیم.

کد خبر: ۲۶۳٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha