پرداخت مالیات نقل‌وانتقال سهام از درگاه ملی خدمات الکترونیک امکان‌پذیر شد
با پیگیری کمیته حمایت از کسب‌وکار؛

پرداخت مالیات نقل‌وانتقال سهام از درگاه ملی خدمات الکترونیک امکان‌پذیر شد

با پیگیری دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار و در راستای اجرای آسان‌تر تبصره ۱ ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات نقل‌وانتقال سهام از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک قابل پرداخت است.

به گزارش بازار، با صدور بخشنامه سازمان امور مالیاتی، امکان پرداخت مالیات نقل‌وانتقال سهام (موضوع تبصره یک ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم) از تاریخ ۱۸ آذر سال جاری از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور فراهم شده است.

به موجب قانون تجارت، سرمایه‌گذاران خارجی یک سهم از سهام خود را در زمان تأسیس شرکت و یا به دنبال آن به صورت امانی به مدیران منتخب خود منتقل می‌کنند که در رعایت قانون به عنوان سهم وثیقه در صندوق شرکت سپرده شود و این سهام با تغییر مدیران به مدیر بعدی واگذار می‌شود.

از سوی دیگر طبق تبصره ۱ ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، نقل‌وانتقال سهام مشمول مالیاتی به نرخ چهار درصد ارزش اسمی سهام است و ثبت انتقال سهام در اداره ثبت منوط به ارائه مفاصاحساب مالیاتی مربوطه است که با توجه به ارزش اسمی بسیار اندک سهام اکثر شرکت‌ها، علاوه بر غیرموجه و غیرمنطقی بودن دریافت مالیات بر درآمد برای نقل‌وانتقال سهام وثیقه، این امر فاقد توجیه مالی نیز هست.

بدین‌ترتیب دریافت این مالیات از سهم وثیقه مدیران که به صورت امانی در اختیار ایشان قرار گرفته است، هزینه‌های مالی و تشریفات اداری بسیار زائدی را متوجه شرکت‌ها و دولت می‌کرد.

این موضوع اول تیر سال جاری در کمیته حمایت از کسب‌وکار مطرح و مقرر شد سازمان امور مالیاتی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای رفع فرایند زائد دریافت مفاصاحساب مالیاتی پرداخت مالیات نقل‌وانتقال سهام (تسهیل پرداخت مبلغ اندک ۴ درصد مالیات نقل‌وانتقال سهام وثیقه مدیران) اقدام کند.

به دنبال مقرره کمیته حمایت از کسب‌وکار، معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز برقراری ارتباط سیستمی میان سازمان امور مالیاتی و اداره ثبت شرکت‌ها را مورد پیگیری قرار داد و در نهایت از ۱۸ آذر، امکان پرداخت مالیات نقل‌وانتقال سهام (موضوع تبصره یک ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم) از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور برای مؤدیان فراهم شد.

بر اساس فرایند طراحی شده اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان سهامدار یک شرکت درخواست نقل‌وانتقال سهام از طریق اداره ثبت شرکت‌ها دارند و وضعیت درخواست آنها به مرحله پرداخت مالیات می‌رسد، ضمن مراجعه به پنجره واحد خدمات مالیاتی، می‌توانند درخواست‌های مربوط به نقل‌وانتقال سهام خود را در پنجره واحد مشاهده کرده و اقدام به صدور و پرداخت برخط قبض کنند و پس از پرداخت مالیات، اطلاعات پرداخت آنها از قبیل شناسه، مبلغ قبض و همچنین تاریخ پرداخت برای اداره ثبت شرکت‌ها به صورت برخط ارسال می‌شود.

کد خبر: ۲۶۳٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha