۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
ریسک فینسک؛ سیاست دوپهلوی وزارت نیرو در پهنه آبی خزر تا فلات
بازار گزارش می دهد؛

ریسک فینسک؛ سیاست دوپهلوی وزارت نیرو در پهنه آبی خزر تا فلات

ساری- سیاست دوپهلو و متناقض دولت درباره ساخت سد فینسک حاشیه ها را از کرانه خزر تا فلات مرکزی گسترانده و تبعاتی را منجر شده است.

بازار؛ گروه استان ها: دو سالی است از ساخت سد فینسک می گذرد و اجرای آن منجر به بروز حاشیه هایی شده است و مهمتر از آن برخورد و سیاست دوگانه دولت با این پروژه است که شعله های آسیب و اختلاف را در مناطق پیرامونی اجرای پروژه از کرانه خزر تا فلات مرکزی ایران بیشتر کرده است.

دولت در مازندران با ساخت سد فینسک مخالفت می کند و آن را از نظرزیست محیطی و یغمای منابع آبی استان مضر می داند. اما در استان دیگر، این پروژه را برای برون رفت از بحران آبی سمنان لازم می شمارد و برای آن ردیف اعتبار تخصیص می دهد.

ساخت سد فینسک از سال ۱۳۸۹ در منطقه جغرافیایی استان سمنان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و در سفر آیت‌الله رئیسی به استان سمنان مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای ادامه ساخت سد مصوب شد و اجرای این پروژه با توجه به شرایط بحرانی آب و کم‌آبی جدی در این استان مطالبه مردم استان سمنان مطرح شده است.

درحالی که ساخت سد فینسک برای فلات مرکزی حیاتی به نظر می رسد، چندین کیلومتر و در استان مازندران اجرای آن زیانبار قلمداد می شود و سرشاخه های آبی استان را تحت الشعاع قرار داده است.

منصورعلی زارعی نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندورود در مجلس با تاکید بر اهمیت تامین آب شرب و کشاورزی استان و به ویژه ساری و میاندورود از وزارت نیرو درباره سد فینسک گلایه کرد و گفت: اولین موضوعی که ما در مجلس طرح کردیم بحث سوال از آقای اردکانیان وزیر وقت نیرو بود که درخصوص سد فینسک مطرح شد، اما تا کنون هنوز تصمیم قطعی درخصوص توقف ساخت این سد گرفته نشد.

زارعی: کارشناسان حوزه آب و خاک و محیط زیست درخصوص ساخت این سد می گویند که احداث سد فینسک هیچ گونه توجیحی ندارد و معلوم نیست وزارت نیرو چرا می خواهد این طرح را انجام دهد

سیاست دوپهلوی دولت در فینسک از خزر تا فلات

زارعی ادامه داد: کارشناسان این حوزه آب و خاک و محیط زیست درخصوص ساخت این سد می گویند که احداث سد فینسک هیچ گونه توجیحی ندارد و معلوم نیست وزارت نیرو چرا می خواهد این طرح را انجام دهد.

نیمی از مردم چهاردانگه به دلیل کمبود آب به ساری مهاجرت کردند

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: سه هزار کیلومتر مربع وسعت ساری است که هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع آن را چهاردانگه تشکیل داده است، اما نصف مردم چهاردانگه به خاطر کمبود آب به ساری مهاجرت کردند.

تبعات خشکسالی و کم آبی در مازندران و کاهش سطح سفره های زیرزمینی در حالی است که سهم مازندران از سدسازی پایین است و در حال حاضر فقط ۱۸ درصد آب های سطحی استان مهار و مدیریت می شود. این مساله در کنار سدسازی بر روی سرشاخه های آبی استان در دیگر استان ها، مازندران را به سمت بحرانی کم آبی کشانده است.

علی بابایی دیگر نماینده مازندران در مجلس نیز نیز می گوید: اگر سد فینسک ساخته شود چیزی به نام سد شهید رجایی در ساری باقی نخواهد ماند زیرا تنش آبی در حوزه سد شهید رجایی جدی است و باید تصمیمات کارشناسی در این زمینه گرفته شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که مردم از ما انتظار پیگیری دارند، گفت: سد شهید رجایی در سال ۷۴ ساخته شد ولی سد فینسک این طرح را زیرسوال برده است.

وی خواستار توقف کامل اجرای سد فینسک شد و گفت: مردم منطقه نگرانی شدیدی در این زمینه دارند و باید جلوی آن گرفته شود.

بابایی کارنامی: در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی مازندران از جمله حوزه مرکزی این استان به دلیل کمبود منابع آبی دچار تنش های آبی شده است وباید جلوی ساخت سد فینسک گرفته شود

بابایی کارنامی گفت:در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی مازندران از جمله حوزه مرکزی این استان به دلیل کمبود منابع آبی دچار تنش های آبی شده است وباید جلوی ساخت سد فینسک گرفته شود.

سیاست دوپهلوی دولت در فینسک از خزر تا فلات

منطقه مورد مطالعه سد فینسک در فاصله ۷۶ کیلومتری شمال شرق شهر سمنان واقع است. این سد با حجم مخزن ۱۱ و ۸۷ صدم میلیون مترمکعب و از جنس مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی با هدف تأمین هفت و ۲۳ صدم میلیون مترمکعب آب آشامیدنی و ۸۱ صدم میلیون متر مکعب آب کشاورزی اراضی پایین دست و ۲ و ۲۳ صدم میلیون متر مکعب نیاز زیست محیطی طراحی شده و در حال اجرا است.

قرار است آب ذخیره شده پشت سد مخزنی فینسک از طریق سامانه آبگیری به وسیله یک خط لوله تا نزدیکی بند انحرافی «کاورد» منتقل و توسط سامانه انتقال به شهر سمنان منتقل شود تا مناطق پایین‌دست سد مانند مهدیشهر، درجزین، سمنان و پنج روستای سمنان، از آب آشامیدنی با تکمیل سد فینسک برخوردار شوند.

سد فینسک قابلیت اجرایی ندارد

مهمتر از تنش آبی، سیاست دوگانه دولت در برخورد با سدسازی در استان های مختلف حاشیه ساز شده است، به عنوان نمونه وزیر نیرو در سفر روزهای اخیر و فروردین ماه سال جاری به مازندران درباره نگرانی های کشاورزان مازندران از ساخت سد فینسک، اعلام کرد که جای نگرانی نیست و این طرح قابلیت اجرایی ندارد.

این درحالی که وزیر نیرو در سفر ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ به استان سمنان، وظیفه این وزارتخانه را رفع نارسایی ها در حوزه آب بیان کرد و با اشاره به ساخت سد فینسک گفته بود، مشکل این پروژه و کم آبی این خطه حل می شود.

سیاست های دوگانه دولت درباره سدسازی درحالی است که پروژه های سدسازی مازندران نظیر هراز و گلورد با آن که بیش از یک دهه از ساخت آنان شروع شده، همچنان لنگ اعتبار هستند و با تزریق قطره چکانی اعتبار، ساخت آنان تا سال ها طول خواهد کشید.

پناسیل آبی مازندران بیش از شش میلیارد مترمکعب است که بخش قابل توجهی از آن به دلیل نبود زیرساخت های سازه ای و سد، بدون استفاده روان دریا می شود و بخش مهمی نیز تبخیر می شود واین مساله سبب می شود تا استان در فصل های مختلف از جمله بهار و تابستان با کم آبی مواجه باشد.

کد خبر: ۲۶۳٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      0 0
      و زارت نیرو سیاست ندارد که دو پهلو باشد