۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
۱۳ میلیون دلار کالا از کرمان به روسیه صادر شد
رئیس اتاق کرمان:

۱۳ میلیون دلار کالا از کرمان به روسیه صادر شد

رئیس اتاق کرمان گفت: در شش ماهه نخست سال جاری صادرات ایران به روسیه ۴۴۰ میلیون دلار بوده که ۱۳ میلیون دلار آن مربوط به استان کرمان بوده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سیدمهدی طبیب زاده، در نشست بررسی راهکارهای توسعه همکاری های کرمان و روسیه اظهار کرد: با وجود اینکه روسیه یکی از شرکای راهبردی ایران در افکار عمومی و صحبت های مطرح شده، محسوب می شود اما حجم مبادلات تجاری با این کشور بسیار کم است و انتظارات چیز دیگری است.

وی ادامه داد: باید بررسی شود که چرا حجم تجارت ایران به روسیه کم است و اشکال کار کجاست؟ تولید کالای رقابتی، قدرت رقابت در این بازار، مسائل انتقال پول و... باید بررسی شود.

طبیب زاده، تصریح کرد: حل مسائل مربوط به ترانزیت برای صادرات به روسیه را از طریق اتاق ایران پیگیری می کنیم و به گفته سفیر ایران در روسیه مسائل پولی و بانکی نیز به زودی حل خواهد شد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: بازار روسیه برای استان کرمان بسیار مهم است و باید تلاش شود تا سهم بیشتری از این بازار را داشته باشیم.

وی بیان کرد: اتاق کرمان سعی می کند در پراد اکسپو مسکو در بهمن ماه سال جاری شرکت و مذاکرات برای توسعه همکاری ها را از آنجا آغاز کند.

افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات ایران به روسیه

در ادامه سفیر ایران در مسکو گفت: پس از بحران اوکراین، ایران نقش محوری در روسیه پیدا کرده اما به میزان روابط سیاسی عالی، حجم تجارت گسترش نیافته است.

کاظم جلالی افزود: به طور طبیعی صادرات ایران به روسیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۳۰۰ درصد رشد داشته که پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی این میزان صادرات به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

وی دلایل عدم جهش سنگین تجارت ایران با روسیه را مطرح کرد و گفت: عدم شناخت کافی تجار دو طرف از ظرفیت های صادراتی یکدیگر و مشکلات ترانزیت کالا مانند نبود ۱۶۲ کیلومتر راه آهن از رشت تا آستارا و نبود جاده های مناسب در نزدیکی مرز دو کشور ایران و روسیه از جمله این دلایل است.

جلالی اظهار کرد: مسائل انتقال پول و مسائل بانکی به دلیل بحث تحریم ها یکی دیگر از موانع توسعه تجارت با روسیه است که مذاکرات و اقدامات بسیاری در این رابطه انجام شده و به زودی با سفر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه بخش زیادی از این مسائل حل خواهد شد.

سفیر ایران در مسکو، بیان کرد: مسائل گمرکی مانند تجهیزات و امکانات الکترونیکی نیز برای مراوده بیشتر مدنظر است که برخی از این موارد به زیرساخت هایی نیاز دارد که گفته شده تکمیل آنها زمان بر است.

وی افزود: افزایش قیمت کامیون های حمل بار، وجود کشتی های فرسوده و نبود کشتی رله نیز از سایر کمبودها برای توسعه تجارت با روسیه است.

جلالی، در ادامه به موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: هفته آینده این موافقت نامه امضا می شود که بر اساس آن ۸۷ درصد کالاهای صادراتی از عوارض گمرک حذف خواهد شد.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به بیان مسائل و مشکلات خود در زمینه تجارت با روسیه پرداختند.

کد خبر: ۲۶۳٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha