۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
احداث تمام ساختمان های کشور بدون تکنسین ماهر| افزایش کیفیت ساخت و ساز با «فن ورزان» ماهر
رئیس مرکز تحقیقات بتن در پاسخ به بازار مطرح کرد

احداث تمام ساختمان های کشور بدون تکنسین ماهر| افزایش کیفیت ساخت و ساز با «فن ورزان» ماهر

احمدوند، رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه تمام ساختمان های کشور بدون تکنسین ماهر احداث شده گفت: بکارگیری فن ورز ماهر(تکنسین) دارای صلاحیت در تولید بتن و ساخت و سازها در تامین منافع ملی ضروری است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تصویب قانون آموزش فعال مهارتی، اشتغال و بکارگیری فن ورز ماهر (تکنسین) دارای صلاحیت شایستگی مهارت های فنون تخصصی فناوری و مهندس حرفه ای در تولید بتن و ساخت و سازهای بتنی ایمن و با دوام مقاوم در تامین منافع ملی بسیار ضروری است.

مرکز تحقیقات بتن با اتکا به اصول الگوی تفکر مدیریت همدل و رهبری تحول آفرین با استفاده از دانش کاربردی و ذهن تجربه تاریخی، آموزش فعال مهارتی ۳۰ ساله خود را با بهره مندی از تمرکز هم اندیشی رهبران، پیشکسوتان و متخصصان ماهر صنعت در راستای همکاری «صنعت- دانشگاه- حکمرانی- جامعه» تاکنون بیش از ۸ هزار نفر را از طریق یادگیری فعال مهارتی فن ورز فنون فناوری و مهندس متخصص در حوزه صنعت تولید بتن و ساخت و سازهای بتنی برای ورود به بازار کار تربیت کرده است.

بکارگیری صحیح ابزارهای تولید بتن و اجرای ساخت و سازهای بتنی طبق قوانین و مقررات ملی ساختمان و استاندارد ملی اجباری ۶۰۴۴ و اجرای نظام بازرسی و کنترل کیفیت بتن و ساخت و سازهای بتنی با دوام مقاوم در برابر زلزله، آتش سوزی و پدافند غیر عامل در پروژه های ساختمانی و عمرانی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است

مصطفی احمدوند رئیس مرکز تحقیقات بتن با اشاره به برگزاری بیست و ششمین همایش سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن(ACI) شاخه ایران و کنفرانس ملی بتن و زلزله در ۵ و ۶ دی ماه جاری گفت: در این راستا شناخت و کاربرد مناسب مواد مصالح بتن و فرآورده های بتنی و بکارگیری صحیح ابزارهای تولید بتن و اجرای ساخت و سازهای بتنی طبق قوانین و مقررات ملی ساختمان و استاندارد ملی اجباری ۶۰۴۴ و اجرای نظام بازرسی و کنترل کیفیت بتن و ساخت و سازهای بتنی با دوام مقاوم در برابر زلزله، آتش سوزی و پدافند غیر عامل در پروژه های ساختمانی و عمرانی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در بیست و ششمین همایش سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن(ACI) شاخه ایران مسائل و مشکلات مربوط به تربیت تکنسین و یا فن ورزان مورد بحث و بررسی کارشناسان، متخصصان، اساتید و دانشجویان رشته های مهندسی عمران قرار گیرد

رئیس مرکز تحقیقات بتن تاکید کرد: از آنجا که دغدغه و مساله اصلی جامعه فنی و مهندسی رشته عمران کشور ارتقاء کیفیت بتن تولید شده و ساخت و سازهای بتنی با دوام و مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی نیازمند متخصصان ایرانی همچون فن ورزان و مهندسان حرفه ای ماهر است لذا درصدد هستیم در بیست و ششمین همایش سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن(ACI) شاخه ایران مسائل و مشکلات مربوط به تربیت تکنسین و یا فن ورزان مورد بحث و بررسی کارشناسان، متخصصان، اساتید و دانشجویان رشته های مهندسی عمران قرار گیرد.

احمدوند ادامه داد: جامعه فنی و مهندسی عمران کشور همواره برای ارتقای کیفیت بتن ساخته شده و ساخت و سازهای بتنی با دوام مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی در تلاش است اما در این راستا، کشور به نیروی انسانی متخصص فن ورز و مهندس حرفه ای و ماهر نیازمند است.

او تاکید کرد: آسیب پذیری و بحران جامعه امروز ایران عدم رابطه بین دانش مهندسی با مهندسان و مهارت های فنون تخصصی فناوری و کاربردی آن با فن ورزهای متخصص است. بنابراین تنها راه برون رفت از این چالش، بکارگیری فن ورزها و مهندسان صلاحیت دار شایسته با اخلاق حرفه ای همراه با اجرای قوانین و استانداردهای ملی عملی است.

دانش آموخته ها باید واقعیت های موجود جامعه جهانی قرن ۲۱ را بهتر متوجه شوند تا بتوانند خود را برای رویارویی با بحران های موجود در روند شکل گیری پارادایم شناختی فراملی در نظم نوین جهانی پسا کرونا آماده کنند

وی یادآور شد: دانش آموخته ها باید واقعیت های موجود جامعه جهانی قرن ۲۱ را بهتر متوجه شوند تا بتوانند خود را برای رویارویی با بحران های موجود در روند شکل گیری پارادایم شناختی فراملی در نظم نوین جهانی پسا کرونا آماده کنند. ما معتقد هستیم که باید ۱۰ هزار ساعت تمرین کاری داشته باشند تا ماهر و تکنسین شوند.

۹۰ درصد افرادی که دوره های مهارت اندوزی را در زمان تحصیل دانشگاهی فرا گرفته اند فرصت استخدام بهتر و راحت تری دارند

احمدوند گفت: ۹۰ درصد افرادی که دوره های مهارت اندوزی را در زمان تحصیل دانشگاهی فرا گرفته اند فرصت استخدام بهتر و راحت تری دارند. البته کارفرمایان نیز معتقد هستند که ۸۸ درصد افرادی که دارای اعتبار نامه باشند راحت تر استخدام می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن در پاسخ به این پرسش که دغدغه این روزهای جامعه مهندسی کیفیت ساخت و ساز و کیفیت بتن تولیدی است؟ ادامه داد: ذهنیت ما از عینیت تغییر کرده است در مورد بتن هم همینطور است. این سازه هایی که احداث می شود بادوام مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی است.

۸۰ درصد تولیدات بتن دارای کیفیت و استاندارد لازم بوده و افزایش داشته است و ۲۰ درصد باقی مانده نیز ساخت و سازهای بتنی نیست و فلزی است

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تولید بتن در ۱۰ سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟ افزود: ۸۰ درصد تولیدات بتن دارای کیفیت و استاندارد لازم بوده و افزایش داشته است و ۲۰ درصد باقی مانده نیز ساخت و سازهای بتنی نیست و فلزی است. متریال بتن درست است چرا که معادن سنگدانه کشور خوب است و نیروی انسانی ماهر نیز نقش بسزایی دارد.

۷۰ سال است که جامعه فنی مهندسی کشور تلاش دارد به فن ورزی و تکنسین تعلیم دیده دارای مهارت دست یابد. ما ۷۰ سال است که دنبال این هستیم که جامعه فنی مهندسی فن ورز شوند

احمدوند تاکید کرد: ۷۰ سال است که جامعه فنی مهندسی کشور تلاش دارد به فن ورزی و تکنسین تعلیم دیده دارای مهارت دست یابد. ما ۷۰ سال است که دنبال این هستیم که جامعه فنی مهندسی فن ورز شوند. در این خصوص نامه ای به کمیسیون عمران ارسال کرده ایم که قانون آموزش فعال مهارتی و اشتغال به کارگیری فن ورز در تولید بتن و ساخت و سازهای بتنی را تصویب کنند.

وی با اشاره به اینکه جای نیروهای تکنسین کیفی در کارگاه ها خالی است و باعث شده تا کیفیت کار مهندسان افت کند ادامه داد: ضروری است تا رابطه جامعه مهندسی و دانشگاه تقویت شود چرا که معتقد هستیم جای تکنسین فنی و آموزش دیده در صنعت ساخت و ساخت و ساز خالی است. کمبود نیروهای تکنسین به شدت به صنعت ساخت لطمه می زند.

ساخت تمام ساختمان های کشور بدون تکنسین ماهر بوده است و متاسفانه مهندسان و کارگران به عنوان تکنسین مورد استفاده قرار گرفته اند

وی تصریح کرد: ساخت تمام ساختمان های کشور بدون تکنسین ماهر بوده است و متاسفانه مهندسان و کارگران به عنوان تکنسین مورد استفاده قرار گرفته اند. در قطعنامه پایانی بیست و ششمین همایش سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن(ACI) شاخه ایران تلاش خواهیم کرد تا راهکاری تصویب شود تا حتی در پروژه های دولتی اگر ۵۰ مهندس کار می کنند حداقل ۱۰ تکنسین نیز فعالیت کنند.

همچنین «ایرج گلابتون‌چی» دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با اشاره به اینکه ۴۰ درصد فارغ التحصیلان مهندسی بیکار هستند اظهار داشت: در کارهای عمرانی، کارگران ماهر و همچنین مهندسان آموزش دیده دانشگاهی حضور دارند، اما یکی از چالش‌های اصلی این صنعت نبود نیروهای تکنسین فنی و کیفی است که به عبارتی حلقه مفقوده هستند.

وی افزود: عدم حضور نیروهای تکنسین سبب شده تا افت کیفیت کار را در عمل شاهد باشیم و به همین دلیل همواره از مهندسانی استفاده می‌شد که البته جایگاه کاری‌شان فراتر است.

در کشور در زمینه نیروی تکنسین آموزش دیده کمبود داریم و به دنبال آن هستیم تا خلا موجود بین نیروهای مهندسی و کارگری را کم کنیم

وی با اشاره به تربیت سالیانه دست‌کم ۲۳۰ هزار مهندس از رشته های مختلف در کشور، خاطرنشان کرد: با این حال، در کشور در زمینه نیروی تکنسین آموزش دیده کمبود داریم و به دنبال آن هستیم تا خلا موجود بین نیروهای مهندسی و کارگری را کم کنیم.

کد خبر: ۲۶۳٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید محمد IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      0 0
      سلام،مهندسی که ۵سال حداقل بنایی نکنه وتجربه اندوزی نکنه ،نمی شه بهش گفت تکنسین یا حتی مهندس ،وقتی از خودشان ابتکار ونوع آوری ندارن ،وترس حذف واضافه کردن توی نقشه ها رو دارن نمیشه به ایشان گفت مهندس ،مهندس در ابتدا مانند پزشکی باید دوره کار ورزی داشته باشه تا علم وتجربه در کنار هم قرار بگیره .بعد وارد بازار کار بشه واز پایین ترین رتبه شروع وباکسب تجربه ارتقاع رتبه پیداکند.