۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
بخش خصوصی توان رقابت با ۴ پالایشگاه اصلی روغن موتور را ندارد| باخت بازارهای صادراتی به عربستان
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

بخش خصوصی توان رقابت با ۴ پالایشگاه اصلی روغن موتور را ندارد| باخت بازارهای صادراتی به عربستان

منیری عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه به دلیل سیاستگذاری های اشتباه بازارهای صادراتی به عربستان واگذار کرده ایم، گفت: روغن های کارکرده کفاف مجوزهایی که صمت صادر کرده را نمی دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حسین منیری عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در گفتگو با بازار گفت: بازیافت روغن کارکرده در جهان قدمتی بیش از ۶۰ الی ۷۰ سال دارد و بعد از جنگ جهانی دوم شناخته شده است. البته این موضوع در ایران نیز قدمتی بیش از ۵۰ ساله دارد.

او همچنین درباره اهمیت تولید روغن های تصفیه دوم به بازار می گوید: روغن های کارکرده پسماند بسیار خطرناکی بوده و رها شدن آن در محیط زیست تبعات منفی زیادی دارد. به همین دلیل وجود یک متولی برای مدیریت آن امری ضروری است چراکه رها شدن یک لیتر روغن کار کرده می‌تواند حجم زیادی از منابع آبی و محیط زیست را آلوده کند که با تلاش‌های ۶۰ تا ۱۰۰ساله شاید به وضع اولیه خود برگردد.

او که مدیریت شرکت روغن موتور قطران کاوه را بر عهده دارد، می گوید: عمده تولیدات ما از محل بازیافت روغن های کارکرده است. ما باید روغن های کارکرده را از سطح شهرها جمع آوری کنیم. اما متاسفانه این مساله متولی خاصی نداشته و ما مجبور به خرید روغن های کارکرده از بازار با قیمت های بالا می شویم.

تعداد مجوزهایی که وزارت صمت برای واحدهای تصفیه دوم صادر کرده بیش روغن های کارکرده موجود در بازار بوده و همین مساله باعث شده که ما با کمبود مواد اولیه مواجه باشیم

او با بیان اینکه تعداد مجوزهایی که وزارت صمت برای واحدهای تصفیه دوم صادر کرده بیشروغن های کارکرده موجود در بازار است و همین مساله باعث شده که ما با کمبود مواد اولیه مواجه باشیم، اظهار داشت: وزارت صمت چیزی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ موافقت اصولی و جواز تاسیس صادر کرده و حدود ۳۰۰ تا از این ها پروانه بهره برداری گرفته اند. از این مقدار حدود ۱۰۰ شرکت عضو اتحادیه بوده و ۱۵۰ واحد هم خارج از اتحادیه بوده و هیچ نظارتی روی عملکرد آنها وجود ندارد.

قیمت گذاری دستوری برای محصولی که با ارز آزاد تولید می شود

روغن موتور یک استاندارد جهانی داشته و برای رسیدن به این سطح از استاندارد نمی توان همه روغن موتورها را از محل بازیافت تامین کرد. به همین دلیل ما مجبور با استفاده از روغن های گروه ۲ و ۳ وارداتی را برای تولید روغن های با کیفیت بالا هستیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در ادامه درباره دیگر چالش های موجود در زمینه تامین مواد اولیه گفت: روغن های پایه یکی دیگر از مواد اولیه مصرفی در صنف ماست که تا سال گذشته آن را از بورس تامین می کردیم. اما از ابتدای امسال به ما اعلام شده که روغن های پایه یک خود را باید از بازار آزاد خریداری کنیم. این یک مشکل بزرگ واحدهای تصفیه دوم است.

به گفته او، ما در سال گذشته روغن پایه مورد نیاز خود را از بورس حداکثر به قیمت ۲۶ هزار تومان خریداری می کردیم اما الان به قیمت حدود ۳۳ هزار تومان باید از دلال خرید بکنیم.

بخش خصوصی توان رقابت با ۴ پالایشگاه اصلی روغن موتور را ندارد

منیری با بیان اینکه واحدهای تصفیه دوم مواد اولیه مورد نیاز خود را باید با ارز آزاد یا ارز حاصل از صادرات وارد کنند، افزود: روغن موتور یک کالای تعزیراتی بوده که شامل قیمت گذاری دستوری از سوی دولت است. شاید برای ۴ پالایشگاه اصلی که لوبکات را به قیمت دولتی دریافت می کنند این قیمت گذاری منطقی باشد اما واحدهای کوچک تصفیه دوم روغن که مواد اولیه مصرفی خود را بر مبنای ارز آزاد تامین می کنند، چنین رویه ای هیچ منطقی ندارد.

پالایشگاه ها ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تن تولید داشته، خصولتی بوده و به نوعی از حمایت های دولتی برخوردار هستند. اما در پالایشگاه های تصفیه دوم خبری از دریافت مواد اولیه به قیمت یارانه ای نیست. به همین دلیل می توان گفت که بخش خصوصی توان رقابت با این ۴ پالایشگاه را ندارند

او با اشاره به این نکته که ۴ پالایشگاه اصلی در زمینه تولید روغن موتور لوبکات را به قیمت یارانه‌ای دریافت می کنند به همین دلیل موظف به عرضه محصولات با قیمت دولتی هستند، ادامه داد: این پالایشگاه ها ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تن تولید داشته، خصولتی بوده و به نوعی از حمایت های دولتی برخوردار هستند. اما در پالایشگاه های تصفیه دوم خبری از دریافت مواد اولیه به قیمت یارانه ای نیست. به همین دلیل می توان گفت که بخش خصوصی توان رقابت با این ۴ پالایشگاه را ندارند.

او با بیان اینکه ۲۰ الی ۳۰ درصد قیمت تمام شده تولید ما از این ۴ پالایشگاه بالاتر است، گفت: واحدهای تصفیه دوم هر بشکه روغن کار کرده را ۲.۸ تا ۲.۹ میلیون تومان باید از بازار آزاد تهیه می کنند این در حالی است که لوبکات را دولت به قیمت ۲۳ هزار تومان در اختیار ۴ تولید کننده اصلی روغن موتور قرار می دهد. به عبارت دیگر تامین روغن کارکرده حتی از قیمت لوبکات این پالایشگاه ها گران تر تمام می شود. ضمن اینکه این واحدها در واردات خود از ارز نیمایی حدود ۳۸ هزار تومانی استفاده می کنند این در حالی است که ما ارز مورد نیاز خود را از محل ارز حاصل از صادرات یا آزاد تامین کنیم.

خطر از دست دادن بازارهای صادراتی

منیری با بیان اینکه بخش کمی از تولیدات ما در بازار داخل عرضه شده و بیشتر آن صادر می شود، ادامه داد: چرا که امکان و قدرت رقابت با پالایشگاه اصلی در زمینه تولید روغن موتور را نداریم. البته این صادرات درآمد ارزی خوبی را هم نصیب کشور می کرد. طوری که در سال های گذشته این واحدها ۵۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور می کردند. اما حالا به دلیل سیاست های ارزی بانک مرکزی و عوارضی که دولت وضع کرده و فراهم نبودن صادرات به صورت فلکسی مقدار صادرات در این حوزه با چالش مواجه شده است.

عمده مشتری ما هند و امارات است. عربستان در این چند ماهی که صادرات ما به صورت فلکسی ممنوع بوده توانسته بازارهایی که سال های سال در اختیار ما بود را تصاحب کند

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ضمن هشدار دادن نسبت به از دست رفتن بازارهای صادراتی و واگذاری آن به کشورهای رقیب، ادامه داد: عمده مشتری ما هند و امارات است. عربستان در این چند ماهی که صادرات ما به صورت فلکسی ممنوع بوده توانسته بازارهایی که سال های سال در اختیار ما بود را تصاحب کند.

کد خبر: ۲۶۳٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha