۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
طرح‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی به کجا رسید؟
سخنگوی صنعت آب تشریح کرد

طرح‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی به کجا رسید؟

سخنگوی صنعت آب گفت: با کاهش بارش‌ها میزان استحصال سالانه آب تجدیدپذیر کاهش قابل توجهی داشته و برای جبران این کمبود پروژه‌های انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور در دستور کار است.

به گزارش بازار، عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: یکی از روش‌های بهره برداری ما از آب دریا پروژه‌هایی است که باید فرایند شیرین سازی و نمک زدایی را طی کنند که عمدتا در نوار ساحلی کشور به مصرف شرب می‌رسند و یا در بخش صنایع مصرف خواهند شد. حجم آبی که در حال حاضر نمک زدایی می‌شود و به مصرف بخش صنعت می رسد حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب در سال است و حجمی از آب که به مصرف شرب می‌رسد بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.

او افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از کشور دارای اقلیم خشک، نیمه خشک است، علی‌رغم دسترسی ما از جنوب به دریای عمان و خلیج فارس و از شمال به دریای خزر، این میزان از بهره برداری کافی نیست. از طرفی آب تجدیدپذیر کشور حاصل بارش ها، طی دهه‌های گذشته کاهش داشته و از ۱۳۰ میلیون مترمکعب به ۱۰۳ میلیون مترمکعب رسیده و منابع آب در اختیار هر ایرانی به دلیل تغییرات اقلیم کم شده است. علاوه بر این افزایش جمعیت را هم داشته ایم و سرانه آب تجدیدپذیر در طول زمان کم شده است.

بزرگ زاده در خصوص راهکارها برای تامین نیاز آبی کشور گفت: نیاز داریم که از آب دریا در این زمینه استفاده کنیم که ۵ ابرپروژه انتقال آب دریا در دستور کار قرار دارد.

او در تشریح این پروژه‌ها گفت: در یکی از این پروژه‌ها ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از بندرعباس به استان‌های کرمان و یزد انتقال داده می‌شود که خط لوله آن کامل و فاز اول نمک زدایی آن نیز نصب شده و در حال بهره برداری است. اقدامات تکمیلی و فاز دوم آب شیرین کن این پروژه تا پایان سال تمام خواهد شد. خط دوم نیز از همین محل آبگیری خواهد کرد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را برای به کرمان و یزد خواهد برد. ۵۰ میلیون مترمکعب از این ظرفیت برای هر یک از دو استان برای مصرف شرب و ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز به هر استان برای مصارف بخش صنعت اختصاص داده خواهد شد.

سخنگوی آب ادامه داد: خط سوم آب را به اصفهان خواهد برد و بخش اول آن در دست اجراست و پیشرفت بسیار خوبی داشته است. این خط آب را از خط اول که در حال بهره برداری است دریافت می‌کند و ۷۰ میلیون مترمکعب را به اصفهان خواهد برد. این خط قدرت انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را خواهد داشت. در خط چهارم آب از چابهار دریافت می‌شود و ۵۰ میلیون مترمکعب به منطقه مکران و در مسیر ۳۰ میلیون مترمکعب دیگر به شهرهای بلوچستان و ۱۰۰ میلیون مترمکعب هم به منطقه زاهدان، زابل و سیستان انتقال خواهد و در امتداد خط وارد استان‌های خراسان شمالی و رضوی می‌شود. خط پنجم آب را از بوشهر به استان فارس انتقال خواهد داد که آب صنعت را تامین خواهد کرد.

بزرگ زاده افزود: ظرفیت تمامی این طرح‌ها با مصارف ساحلی حدود یک میلیارد مترمکعب است.

کد خبر: ۲۶۳٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      7 0
      برای انقلاب اقلیمی دریاچه های شور فلات مرکزی را در فصل بارش فعال کنید
    • مجید IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      5 3
      اب باید به تهران کرج قزوین سمنان و قم برسد واقعا نمیفهمید جمعیت کشاورزی وصنعت نیازدارد
    • افشین IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      5 3
      بسیار عالی. فقط سریعتر و بیشتر. باید با داشتن اینهمه زمین کشاورزی راهی برای ارزانتر شیرین کردن آب پیدا کنیم و از آن در کشاورزی و تولید دانه های روغنی و ایضا نهاده های دامی استفاده کنیم تا خودکفایی در این بخش داشته باشیم.
      • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
        1 0
        اینا آبی نیست که صرف کشاورزی بشه چون خیلی گران است و فقط صرف توسعه صنعت میشه که اونم در شهرهای صنعتی باعث آلوده تر شدن هوا میشه
    • محمد مرادی پور کارمند IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      سلام خراسان جنوبی مردیم از تشنگی اصلا سالی زیر ۵۰ mmباران می‌بارد داره همه زندگی مردم و مخصوصا کشاورزان داغون میشه.. شما رو خدا به داد جنوب خراسان برسید..
    • حسینی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      1 0
      خدا کند ، که کار فوق تخصصی و با افراد با تجربه خیلی بالا انجام شود
    • یک شهروند IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      1 0
      این پروژه ها اگر واقعا عملی بشه کل ایران آباد و سرسبز میشه، هرچقدر هم نمک آب زیاد باشه باز هم باعث سرسبزی میشه و می‌توان با ایجاد رودخانه های متعدد مصنوعی آب و هوای کشور رو به کل تغییر داد و بخار ایجاد شده از این آبها رو هم بصورت باران (بوسیله بارور کردن ابرهای تشکیل شده از این تبخیر) استفاده کرد.
    • کارمند هلال احمر US ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      سلام و خدا قوت به سایت شما و خوانندگانش، به نظر من دور تا دور ایران و در مرکز ایران تا میشه درخت و گل بکاریم و خانه های قدیمی که با همسایگان تجمیع می‌شوند و برج و آپارتمان بالا می رود حتما در کوچه ها و فضاهای باز کنارش درختکاری شود و بعد پایان کار بدهند . الان توی شهرری محل سکونت ما متاسفانه حوالی ۴ راه خط آهن درختکاری که نمی‌شود هیچ ، بلکه درخت های قدیمی هم کنده شده و خانه سازی میشود . از درختان داخل منازل و حیاط ها شهرداری عکس تهیه کند تا زمان بهسازی و عملیات انبوه سازی این درخت ها نابود نشود
    • محمد IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      در اکولوژی ثابت شده ، حتی یک حوض در یک حیاط میتواند اب و هوای حمحیط حیاط را بهبود ببخشد برلی همین در گذشته وسط حیاط ها حوض بنا میشد . انتقال اب ، حتی اب شور توسط تونل به طول ۹۰ کیلومتر از خلیج به کویر لوت و دریای عمان به بخشهای پست سیستان و بلوچستان و ساخت دریاچه های مصنوعی میتواند بخار اب را پشت ارتفاعات زاکرس افزده و بارش را در بخش مرکزی ایران که خشک هستزا بهبود ببخشد . هنوز هیچطرح مطالعاتی روی این پروژه انجام نشده و فقط با تقلید کورکورانه عمل مینمایند
    • سید نوری باقرزاده علوی DE ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      .آیا نمی‌شود از قزاقستان و تاجیکستان اب خرید و توسط لوله و ترانزیت از ازبکستان و ترکمنستان به خراسان آورد ؟