۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
بورس و افول اثربخشی اخبار

بورس و افول اثربخشی اخبار

در یک هفته آتی گزارش عملکرد درآمدی شرکت ها منتشر خواهد شد. معمولا زمانی که جریان خبری دیگری در بازار نباشد، عملکردهای درآمدی خوب مورد توجه بازار قرار می گیرد.

به گزارش بازار، یک هفته اخیر نشان داد که اخباری که برنامه ی عملیاتی خروجی نداشته باشد، اثربخشی اش کاهش پیدا کرده است. در هفته ی پیش رو هم قاعدتا باید شاهد چنین شرایطی باشیم و دیگر اخبار بدون برنامه عملیاتی چندان اثربخش نباشند و برعکس اگر در مورد تجدید یا سایر موارد شرکتی بسیار مورد توجه قرار بگیرد. در مجموع به نظر می رسد یک هفته نوسانی در پیش باشد.

هفته گزارش های آذر
در یک هفته آتی گزارش عملکرد درآمدی شرکت ها منتشر خواهد شد. معمولا زمانی که جریان خبری دیگری در بازار نباشد، عملکردهای درآمدی خوب مورد توجه بازار قرار می گیرد. حتی بعضا شاهد به پیشواز گزارش ها نیز بودیم. اما الان چون حال و هوای بورس چیز دیگری است، فعلا شاهد به پیشواز گزارش های ماهانه رفتن نبودیم. در یک هفته ی آتی با انتشار گزارش های آذرماه باید ببینیم رویکرد توجه به عملکرد بنیادی بر می گردد یا نه.

درگیری مالیاتی
این روزها ذهن ایرانی ها بیش از هر زمان دیگر درگیر مالیات است. تا سال گذشته افزایش مالیات بیشتر از اشخاص حقوقی و برخی اشخاص حقیقی با درآمد بالا تامین می شد. اما از امسال کار به اشخاص حقیقی رسیده و تقریبا همه ی ایرانی ها با افزایش مالیات پرداختی روبرو شده اند. افزایش مالیات ارزش افزوده و همچنین برنامه های مختلف برای گرفتن مالیات مجموع درآمد اشخاص حقیقی شدت عجیبی پیدا کرده است. در برخی از موارد بودجه ای و قانونی در دست بررسی افزایش مالیات اشخاص حقوقی و همچنین برخی درآمدهای اشخاص حقیقی (مانند درآمد صندوق های درآمد ثابت) مطرح است و که در هفته ی پیش رو و روزهای می تواند برای بورس مهم باشد.

رونق مالی جهانی
بازارهای مالی خصوصا بورس آمریکا و بازار رمزارزها توانسته اند روزهای خوش خودشان را حفظ کنند و با افزایش اطمینان از عدم ادامه سیاست انقباضی فدرال رزرو کماکان اوضاع این بازارها رونقی است. البته به انتهای سال هم رسیده ایم و معمولا سال خوب بورس آمریکا بد بسته نمی شود. سال آتی، سال انتخابات ریاست جمهوری است. به احتمال زیاد ما در سال ۲۰۲۴ یک سال خوب برای بازارهای مالی در پیش داریم. اگر اوضاع اقتصاد چین اجازه دهد شاید این اوضاع خوب بازارهای مالی به بازار کامودیتی ها نیز منتقل شود. در یک هفته ی پیش رو سال میلادی تقریبا تمام می شود و در بازارهای جهانی انتظارات از سال جدید مطرح می شود و می تواند چشم انداز اقتصاد جهانی، بورس ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

دلار تحت کنترل
علی رغم تمام انتظارات برای رشد دلار در انتهای سال فعلا دلار کنترل شده است. البته اینجا منظور دلار آزاد است که کنترل شده است وگرنه دلار در سامانه نیما و دلار پتروشیمی در سامانه نیما در این چند وقت نسبتا رشد قابل توجهی داشته اند. اما نکته جالب توجه پیروی معاملات بورس کالا از دلار نیما است تا دلار آزاد و رقابت برای خرید کالاهای رقابتی در بورس کالا اخیرا افزایش پیدا کرده است. علی رغم ثبات در نرخ دلار آزاد، می توان انتظار داشت نرخ دلار شرکت های بورسی چه در گزارش آذر و چه در ماه های آتی کمی بالاتر از شرایط فعلی باشد.

کد خبر: ۲۶۳٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha