۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
لزوم تجهیز عشایر ایلام به پنل های خورشیدی
یادداشت؛

لزوم تجهیز عشایر ایلام به پنل های خورشیدی

ایلام-«عدم دسترسی عشایر استان ایلام به برق، توجه به مسئله پنل های خورشیدی در بین عشایر استان را دوچندان کرده است» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: استان ایلام یکی از استان های پیشرو در عرصه فعالیت عشایر است که عشایر آن به صورت ساکن و یا کوچ‌رو در این استان حضور دارند و به فعالیت می‌پردازند.

عشایر ایلام که ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل داده اند، علارغم اینکه بیشترین میزان تولید در زمینه های متعددی از قبیل لبنایت، پشم، گوشت و... برعهده دارند، متاسفانه از گذشته تا کنون کم ترین میزان بهربرداری از خدمات دولتی را به خود اختصاص داده اند.

عدم دسترسی عشایر استان به برق

لازم به ذکر است، عشایر در استان ایلام با مشکلات و چالش‌هایی بسیاری روبرو هستند که یکی از این مسائل مربوط به تأمین برق است؛ چالشی که مشکلات فراوانی را برای عشایر به همراه داشته و معیشت این قشر زحمت کش را با مشکل مواجه کرده است.

برق خورشیدی برای عشایر یکی از بهترین انتخاب ها است،، چرا که عشایر به دلیل عدم سکونت دائمی در منطقه ای خاص و کوچ رو بودن، عموما مشکل دسترسی به برق حتی برای رفع نیازهای اولیه خود دارند، نیازهایی مثل تامین روشنایی، استفاده از سیستم گرمایشی و سرمایشی و حتی شارژ تلفن همراه و تبلت که در روزگار مدیا همه به آن حتی برای درس و مدرسه هم نیاز دارند، انکار ناشدنی است

امروزه پنل خورشیدی، یکی از راه‌های مفیدی است که برق پاک در اختیار قرار می‌دهد، اهمیت این فناوری را نه فقط بخاطر نداشتن آلودگی بلکه بخاطر تولید برق ارزان در محل‌هایی که دسترسی به برق ندارند، می‌توان دید، همچنین این فناوری یکی از طرح های است که دولت ها از آن برای برق‌رسانی به خانوارهای عشایر استفاده می کنند.

برق خورشیدی برای عشایر یکی از بهترین انتخاب ها است،، چرا که عشایر به دلیل عدم سکونت دائمی در منطقه ای خاص و کوچ رو بودن، عموما مشکل دسترسی به برق حتی برای رفع نیازهای اولیه خود دارند، نیازهایی مثل تامین روشنایی، استفاده از سیستم گرمایشی و سرمایشی و حتی شارژ تلفن همراه و تبلت که در روزگار مدیا همه به آن حتی برای درس و مدرسه هم نیاز دارند، انکار ناشدنی است.

لزوم تجهیز عشایر ایلام به پنل های خورشیدی

همچنین کاربرد استفاده در مناطق دورافتاده، امکان نصب در هر نوع آب و هوایی، کاهش اثرات زیست محیطی، استاندارد بودن آن، تجدید پذیر بودن، طول عمر بالا، هزینه پایین نگهداری و کاهش قبوض برق از دیگر پیامدهای پنل های خورشیدی است که استفاده از آن را برای مناطقی که امکان دسترسی به دکل های برق را ندارند، ضروری می سازد.

لزوم تجهیزخانوار عشایر به پنل های خورشیدی

امروزه دنیا در حال حرکت به سمت انرژی‌های نو و تجدید پذیر است اما در استان ما علارغم نیاز بالا به پنل های خورشیدی کمتر از این انرژی‌ها استفاده شده است و می‌طلبد که زمینه استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار قرار گیرد.

در استان ایلام نیز مدت‌هاست در مورد خریداری پنل خورشیدی رایزنی‌هایی صورت گرفته است، اما برخلاف این مهم هنوز هم جای خالی پنل خورشیدی در خانه‌های عشایر استان ایلام احساس می شود و این مشکل همچنان کما بیش باقی مانده است

به گفته کارشناسان یکی از برنامه های موثر جهت تامین برق و روشنایی برای عشایر تجهیز مناطق عشایری به پنل های خورشیدی است، که در همین راستا در استان ایلام نیز مدت‌هاست در مورد خریداری پنل خورشیدی رایزنی‌هایی صورت گرفته است، اما برخلاف این مهم هنوز هم جای خالی پنل خورشیدی در خانه‌های عشایر استان ایلام احساس می شود و این مشکل همچنان کما بیش باقی مانده است.

تامین برق یکی از مشکلات عشایر در استان ایلام است که با تامین و ارائه پنل‌های خورشیدی، زمینه رفع مشکل تامین انرژی تا حدودی در بین این قشر فراهم می‌شود، از این رو با توجه به اینکه عشایر ایلام از نعمت برق برخوردار نیستند و در این راستا با مشکلات بسیاری مواجه‌اند، واگذاری پنل خورشیدی به عشایر یکی از اقدامان ضروری است که میبایست در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶۳٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha