۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
ریاض حفظ رابطه با تهران را بر حضور در ائتلاف آمریکا ترجیح داد
رویترز:

ریاض حفظ رابطه با تهران را بر حضور در ائتلاف آمریکا ترجیح داد

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی مشارکت نکردن عربستان سعودی در ائتلاف دریایی جدید به رهبری آمریکا برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را نتیجه تمایل ریاض به حفظ رابطه با تهران دانست.

به گزارش بازار، رویترز در این گزارش افزود: نام عربستان سعودی به طور شگفت‌انگیزی در فهرست کشورهای حاضر در ائتلاف دریایی جدید به رهبری آمریکا قرار نداشت که این موضوع باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شد.

بر اساس گزارش رویترز، با اینکه ارتش عربستان سعودی مجهز به سلاح‌هایی آمریکایی است و ریاض نزدیک ۹ سال با حوثی‌های یمن جنگ کرده و ۳۶ درصد از واردات این کشور به بنادرش به دریای سرخ متکی است اما ریاض و متحدش در زمان جنگ با حوثی‌ها یعنی امارات متحده عربی اعلام کرده‌اند که هیچ علاقه‌ای به حضور در ائتلاف دریایی جدید آمریکا در دریای سرخ ندارند.

طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، به نظر می‌رسد دلیل اصلی غیبت عربستان سعودی در ائتلاف دریایی جدید آمریکا در دریای سرخ، نگرانی ریاض از این موضوع است که حضور در این ائتلاف دریایی به رابطه‌اش با تهران آسیب بزند و بر روند تنش‌زدایی این کشور با ایران که ریاض آن را به عنوان یک هدف راهبردی بلندمدت دنبال می‌کند، اثر منفی بگذارد.

کد خبر: ۲۶۳٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha