۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
دولت امسال هم از صندوق توسعه ملی استقراض کرد

دولت امسال هم از صندوق توسعه ملی استقراض کرد

بررسیها نشان میدهد دولت برای دومین سال پیاپی با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از صادرت نفت مجددا از این صندوق استقراض کرده است.

به گزارش بازار، ‌معاون اقتصادی بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده است، دولت سال گذشته سهمی از ذخایر صندوق توسعه ملی استقراض کرد و ریال آن را از بانک مرکزی تحویل گرفت که ارز آن امسال عرضه شد.

در همین راستا زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه براساس قانون برنامه ششم توسعه، ۴۰ درصد منابع حاصل از درآمد نفتی مربوط به سهم صندوق توسعه ملی است، اعلام کرده بود: معمولا دولت‌ها هر ساله اجازه‌ای از مقام معظم رهبری می‌گیرند و ۲۰ درصد منابع صندوق را پرداخت می‌کنند و ۲۰ درصد دیگر را برای مصارف خود هزینه می‌کنند. این کار معمولا با پیش فرض بدهی دولت به صندوق انجام می‌شود اما معمولا باز پرداختی انجام نمی‌شود. درابان ماه ۱۴۰۱ دولت اجازه‌ای گرفته است که با توجه به شرایط خاص سال و حجم یارانه نقدی که پرداخت می‌کند بتواند ۱۰ درصد از منابع صندوق را برای پروژه‌های عمرانی هزینه کند.

از سوی دیگر گزارش جدید صندوق توسعه ملی به ابعاد جدیدتری از برداشت دولت از صندوق توسعه ملی در سال جاری اشاره کرده است؛ در این گزارش با اشاره به عدم تسویه ۲۵ هزار میلیارد تومان از منابع استقراض شده از صندوق توسعه ملی در سال ۱۴۰۱ امده است، ‌ با مجوز اخذ شده جدید برداشت ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی در سال ۱۴۰۲ پیش بینی می شود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان نیز به این منابع افزوده شود.

همچنین اعلام شده است که دولت با کسب مجوز افزایش ۲۰ درصدی سهم خود از فروش نفت و اختصاص آن صرفا به پروژه‌های عمرانی، پیش‌بینی می‌شود حدود ۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به دولت داده شده و این منابع در بخش عمرانی مصرف شود. در صورتی که نرخ تسعیر ارز معادل ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، رقمی بالغ بر ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل به پروژه‌های عمرانی تزریق خواهد شد.

دولت امسال هم از صندوق توسعه ملی استقراض کرد

کد خبر: ۲۶۲٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha