۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
پاشنه آشیل تحریم‌ها
یادداشت؛

پاشنه آشیل تحریم‌ها

اراک- توسعه کشاورزی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اقتصادی است، که می‌تواند سبب مقاوم‌سازی کشور در برابر تحریم‌ها و فراهم آوردن امنیت غذایی و حتی ارزآوری شود؛ بخشی از یادداشت مجید آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است که متن کامل آن در پی می‌آید.

مجید آنجفی؛ بازار: بررسی‌های کارشناسانه نشان می‌دهد، که استان مرکزی جزو ۱۰ استان برتر کشور درزمینهٔ تولید محصولات باکیفیت کشاورزی، ارزش ریالی بالا و نیز حجم این محصولات است.

باید بپذیریم، که توسعه کشاورزی و تقویت تولید این محصولات به نسبت توسعه در تولید دیگر محصولات پایدارتر، دست‌یافتنی‌تر و با هزینه معقول‌تر است.

این توسعه درحالی‌که بسیاری از مقدمات آن در استان مرکزی فراهم بوده و مرکزی جزو استان‌های شاخص کشور درزمینهٔ تولید محصولات کشاورزی است، راحت‌تر شکل خواهد گرفت و اصولاً وظیفه ما و فعالان این عرصه است، که توسعه کشاورزی را بیش‌ازپیش رقم بزنیم.

چراکه توسعه در بخش کشاورزی می‌تواند، تا حد زیادی در خودکفایی غذایی کشور و نیز جلوگیری از خروج ارز میسر بوده و به تولید رونق بخشد و لذا بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌ای تحقق « جهش تولید» باید موردتوجه قرار گیرد

چراکه توسعه در بخش کشاورزی می‌تواند، تا حد زیادی در خودکفایی غذایی کشور و نیز جلوگیری از خروج ارز موثر بوده و به تولید رونق بخشد و لذا بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌ای تحقق « جهش تولید» باید موردتوجه قرار گیرد.

گفتنی است، استان مرکزی با دارا بودن تنها دو درصد مساحت و جمعیت کشور، بیش از سه درصد محصولات کشاورزی را تولید می‌کند، که یک و نیم برابر جمعیت و مساحت این استان بوده و نشان از کوشایی و بالندگی استان مرکزی در این زمینه است.

تولیدات استان مرکزی در سال‌های اخیر به‌ویژه از سال ۹۷ به بعد با رشدی تصاعدی همراه بوده است، که همه این مسائل بیانگر آن است، که مرکزی ظرفیت قابل‌توجهی برای گشایش بیش‌ازپیش و توسعه تولیدات کشاورزی در کشور دارد.

فرصت‌های موجود برای توسعه تولیدات کشاورزی استان مرکزی
نیاز امروز کشور به تولیدات داخلی در وانفسای تشدید تحریم‌ها و جلوگیری از خروج ارز قابل‌توجه است، زیر بزرگ‌ترین مسئله در هر کشوری امنیت بوده که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن امنیت غذایی است.

رتبه اول و دوم استان مرکزی در عرصه تولید گل و گیاه زینتی، رتبه سوم استان مرکزی در کشور ازنظر تولید حبوبات، انتخاب به‌عنوان استان شاخص کشور از منظر تولید انار و گندم تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌ها است.

استان مرکزی یکی از کیفی‌ترین و بهترین محصول پسته کشور را در ۱۲ هزار هکتار از باغات این استان تولید می‌کند، که اغلب محصولات این استان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، نیاز کشورها به پسته و نیز شهرت ایران به‌عنوان کشوری غنی ازلحاظ انرژی می‌تواند، سبب تثبیت جایگاه پسته این استان در کشور و جهان می‌شود.

رشد بخش کشاورزی در استان مرکزی در سال گذشته ۸.۸ درصد بوده که در شرایط تحریم‌ها و مشکلات موجود کشور حائز اهمیت است

از سویی رشد بخش کشاورزی در استان مرکزی در سال گذشته ۸.۸ درصد بوده که در شرایط تحریم‌ها و مشکلات موجود کشور حائز اهمیت است ولی از طرفی وقوع تر آبی بلندمدت در کشورمان بعید به نظر می‌رسد و با توجه مصرف بالای آب و فقر این مایع حیاتی می‌توان از کشت محصولات کم آب مانند پسته استقبال کرد.

حجم متنوعی از محصولات کشاورزی از قبیل پسته، انار، گندم، شیلات و ... می‌تواند، از استان مرکزی به دیگر استان‌ها ارسال شود و باید با توسعه صنایع تبدیلی و نیز تولید بهتر و بهینه‌سازی اقتصادی این امر را رقم بزنیم، به‌طوری‌که در سال گذشته میزان تولیدات استان مرکزی درزمینهٔ شیلات از چهار هزار و ۵۰۰ تن به شش هزار و ۳۰۰ تن رسید.

موانع عمده توسعه تولیدات کشاورزی در استان مرکزی
بازار محصولات کشاورزی یک بازار کاملاً رقابتی است و انواع اتحادیه‌های گوناگون، واسطه‌ها و تجار در آن نقش پررنگی ایفا می‌کنند و این عوامل نقش مهمی در توسعه بازار دارند و ندیدن مناسب این عوامل علی‌رغم تولید محصول کیفی نمی‌تواند،  سبب توسعه شود.

لذا یکی از شروط حضور و ماندگاری در بازار تولیدات کشاورزی و توسعه پایدار محصولات این بخش رقابت‌پذیری محصولات است.

از سویی دیگر باید در نظر داشت، برخی موانع مانند گرانی ادوات و کودهای کشاورزی و نیز هزینه‌های تولید محصول، عملاً رقابت در بازار را سخت‌تر کرده است، لذا باید با افزایش بهره‌وری، قیمت تمام‌شده را تا جایی که ممکن است، کاهش داد.

* رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی

کد خبر: ۲۶٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha