۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کاهش سود وام روسیه برای ساخت راه‌آهن آستارا به ٣ درصد| واردات ۳۳ اتوبوس از ۵ هزار دستگاه!
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

کاهش سود وام روسیه برای ساخت راه‌آهن آستارا به ٣ درصد| واردات ۳۳ اتوبوس از ۵ هزار دستگاه!

افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از کاهش سود وام روسیه برای ساخت راه‌آهن آستارا به ٣ درصد خبر داد و گفت: ارزش قرارداد با روس‌ها هنوز تعیین نشده اما سود وام ۶ درصد پیشنهاد داده شده بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شهریار افندی‌زاده در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه ارزش نهایی قرارداد با روس‌ها درباره راه آهن رشت- آستارا هنوز نهایی نشده است اما برخی از منتقدان می‌گویند سود ۶ درصدی وام برای این پروژه بالا است و کشور پر ریسکی مانند روسیه نمی‌تواند به بهانه بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ایران نرخ سود را بالا ببرد چرا که روسیه هم شرایط ایران را دارد.

ارزش نهایی قرارداد با روس‌ها درباره راه آهن رشت- آستارا هنوز نهایی نشده است اما برخی از منتقدان می‌گویند سود ۶ درصدی وام برای این پروژه بالا است

وی تاکید کرد: این پروژه به طول ١۶٢ کیلومتر از طریق وام روسیه با سود ٣ درصد تامین مالی می‌شود، سود این وام ۶ درصد پیشنهاد داده شده بود اما با مذاکرات ایران در جلسات به ٣ درصد کاهش پیدا کرد.

افندی‌زاده ادامه داد: درباره مبلغ در ابتدا باید طراحی‌های پروژه انجام شود و پس از اینکه طراحی‌ها به طور کامل انجام شد قیمت‌ نهایی استخراج می‌شود. از طرف دیگر ایران شرکت ساخت و از طرف روسیه شرکت «کاسپین سرویس» در حال کامل کردن طراحی‌ها هستند و قیمت گذاری در حال انجام است.

سقف قرارداد ١.۶ میلیارد یورو در نظر گرفته شده که این عدد وام نیست بلکه سقف عدد قرارداد است و پس از استخراج قیمت، مابه‌ التفاوت آن عدد صرف خرید تجهیزات‌ می‌شود

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته مهم آن است که سقف قرارداد ١.۶ میلیارد یورو در نظر گرفته شده که این عدد وام نیست بلکه سقف عدد قرارداد است و پس از استخراج قیمت، مابه‌ التفاوت آن عدد صرف خرید تجهیزات‌ می‌شود اما مقرر شده تا سقف قرارداد تجهیزات مورد نیاز از جمله لوکوموتیو و واگن تامین شود.

افندی زاده در پاسخ به این سوال که آیا ایران در کریدور ارس سرمایه گذاری خواهد کرد؟ گفت: پس از آزادسازی قره باغ، به دلیل مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، کالاهای آذربایجان از طریق پارس آباد حمل می‌شد، اما آنها علاقه‌ داشتند که این اقدام با فاصله کمتری رخ دهد لذا اشتیاق خود را به سمت نخجوان بردند.
وی گفت: در مجموع قرار شد از آق‌بند که نزدیک‌ترین نقطه اتصال جمهوری آذربایجان به ایران است این مهم اجرایی شود اما از پایانه جلفا خارج شود.

مسیر جاده‌ای توسط ایران تعریض خواهد شد اما بر این اساس، تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و جمهوری آذربایجان برای ایجاد کریدور ارس منعقد شد و اعلام کردیم که حمل جاده‌ای باید از طریق جلفا باشد

افندی زده با بیان اینکه برای تحقق این مهم نیاز به احداث پل بر روی رودخانه ارس بود که جمهوری آذربایجان تامین مالی پل را بر عهده گرفت ادامه داد: مسیر جاده‌ای توسط ایران تعریض خواهد شد اما بر این اساس، تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و جمهوری آذربایجان برای ایجاد کریدور ارس منعقد شد و اعلام کردیم که حمل جاده‌ای باید از طریق جلفا باشد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: به این ترتیب بخش عمده‌ای از انتقال بار جمهوری آذربایجان از ایران گذر خواهد کرد و همچنین می‌توان برای بخشی از بار کشور چین که به سمت اروپا می‌رود، از مسیر ایران برنامه داشته باشیم.
افندی زاده تصریح کرد: مطابق این تفاهمنامه، سرمایه‌گذاری جدیدی از سوی ایران انجام نمی‌شود و فقط راه فرعی داخل کشور خود را به راه اصلی تبدیل خواهیم کرد. البته تحقق این مهم مستلزم ایجاد مرز در آق‌بند است که باید مصوبه ایجاد مرز از کارگروه ویژه مرزها اخذ شود و اکنون فرایند کار در حال انجام است.

در توافق بین ایران و جمهوری آذربایجان مقرر شده پایانه آستارا توسعه یابد که در دو فاز خواهد بود. اما آنچه که مشخص است این است که رانندگان هیچ پول اضافه‌ای را در این پایانه نباید پرداخت کنند

وی خاطرنشان کرد: در توافق بین ایران و جمهوری آذربایجان مقرر شده پایانه آستارا توسعه یابد که در دو فاز خواهد بود. اما آنچه که مشخص است این است که رانندگان هیچ پول اضافه‌ای را در این پایانه نباید پرداخت کنند.
وی توضیح داد: در فاز نخست، در سایت موقت امکاناتی ایجاد می‌کنیم تا کامیون‌های بیشتری بتوانند وارد شوند، همچنین یک جاده دسترسی ایجاد خواهد شد تا این سایت موقت به سایت اصلی متصل شود. احداث پل در فاز دوم پیش‌بینی شده است که با احداث آن، جاده موقت کنار گذاشته خواهد شد.

ظرفیت فعلی پایانه آستارا ۲۵۰ کامیون در روز از سمت ایران و تقریبا همین تعداد از سمت جمهوری آذربایجان است و در حال حاضر مشکل خاصی از نظر زمان انتظار کامیون‌ها وجود ندارد

افندی زاده با اشاره به اینکه به این ترتیب ظرفیت پایانه آستارا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت گفت: ظرفیت فعلی پایانه آستارا ۲۵۰ کامیون در روز از سمت ایران و تقریبا همین تعداد از سمت جمهوری آذربایجان است و در حال حاضر مشکل خاصی از نظر زمان انتظار کامیون‌ها وجود ندارد و صف در این پایانه که به صورت سیستمی نوبت بندی می شود کوتاه است، زیرا سازمان راهداری نظارت کافی دارد.

وی با بیان اینکه قیمت یک اتوبوس نو ۱۷ میلیارد تومان است، اظهار کرد: تهیه این اتوبوس نیازمند یک مدل اقتصادی است که برای این کار باید چندین وزارتخانه با هم همکاری کنند ضمن اینکه باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را وارد صنعت حمل و نقل کنیم و بابت سود این سرمایه‌گذاری به آنها تضمین بدهیم.

طبق مجوز قانون برنامه بودجه قرار است ۵ هزار دستگاه اتوبوس وارد شود که تاکنون ۳۳ دستگاه اتوبوس وارد کشور شده که نشان می‌دهد مسیر واردات باز شده است

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طبق مجوز قانون برنامه بودجه قرار است ۵ هزار دستگاه اتوبوس وارد شود گفت: تاکنون ۳۳ دستگاه اتوبوس وارد کشور شده که نشان می‌دهد مسیر واردات باز شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مطابق پیش بینی تجارت جهانی، ارتباط تجاری روسیه و اروپا معادل ۲۶۲ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت، همچنین در آینده قطب اصلی جذب تجارت به سمت آسیای شرق و خاورمیانه خواهد بود و ایران در همه مسیرها قرار گرفته است.
افندی زاده تاکید کرد: در این راستا باید ابتدا به تکمیل زیرساخت‌ها از جمله راه آهن رشت- آستارا، زاهدان- چابهار، یونسی- مشهد و حمل و نقل ترکیبی کاسپین به رشت پرداخت.
وی به اهمیت طرح جامع حمل و نقل کشور اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم این طرح را که افق آن سال ۱۴۱۴ است را تهیه کرده و به تصویب برسانیم، به راحتی می‌توانیم چشم‌اندازی برای توسعه کشور داشته باشیم.

سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های ایرلاین موافق حذف یارانه سوخت نیستند

افندی زاده در خصوص یارانه سوخت هوایی پروازهای داخلی، خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های ایرلاین موافق حذف یارانه سوخت نیستند.
وی با بیان اینکه حذف این یارانه در میزان مصرف این سوخت در کل کشور تاثیر چندانی ندارد، خاطر نشان کرد: این مسئله در مرحله کارشناسی است و در نهایت هیئت وزیران باید در خصوص آن تصمیم بگیرد. اما هنوز تصمیمی اخذ نشده است.

کد خبر: ۲۶۲٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha