۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
اینجا جویبار؛ دریایی از خاویار
بازار گزارش می‌دهد؛

اینجا جویبار؛ دریایی از خاویار

جویبار- مدت‌هاست که گونه خزری خاویار از دریا کوچ کرده اما قلب خاویار ایران در جویبار و گوشه‌ای از مازندران می‌تپد و ماهیان مولد مزارع کشور در آن تکثیر می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: اسحاق اسلامی بزرگ‌ترین پرورش دهنده ماهیان خاویاری که نبض تولید خاویار ایران را در دست دارد و تا افق ۱۴۰۴ صادرات ۱۰۰ تن خاویار، پنج هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۵۰۰ هزار تن گوشت ماهیان سردآبی را در برنامه دارد.

۱۲۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور، ماهی‌های مولد را از جویبار تأمین می‌کنند و این مرکز نام خاویار ایران و خزر را دوباره در اقصی نقاط جهان طنین انداز کرده است.

پدر خاویار ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه فرش، پسته و زعفران سرمایه‌های معنوی ایران در جهان محسوب می‌شود که در دست بخش خصوصی و مردم است، می گوید: فرش را مردم تولید می‌کنند و پسته و زعفران توسط کشاورز به بار می‌نشیند.

وی با اظهار اینکه ماهیان خاویاری در انحصار شیلات ایران است، ادامه می‌دهد: تا ۲۰ سال پیش ۳۰ هزار تن ماهیان خاویاری از دریای خزر صید می‌شد و ۴۰۰ تن خاویار فروش می‌رساندیم، افزود: یک تن خاویار سه تا ۲۴ هزار دلار قیمت داشت و امروز ۱۵۰ سال از ایتالیا و روسیه در تولید ماهیان خاویاری عقب هستیم.

شرط معرفی ماهی خاویار به جهان
این تولیدکننده برتر کشاورزی که از سال ۸۲ کارش را آغاز کرده است و قصد دارد ثروت ملی را به ایران بازگرداند، می‌گوید: ماهی خاویار درصورتی می‌تواند به جهان معرفی شود که مولد داشته باشد.

اسلامی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار مولد در مجموعه تولیدی خود پرورش دادیم که مایه تحسین کارشناسان آلمانی شده است، می‌گوید: افتخار می‌کنم توانستم ماهیان دریای خزر را به جهان معرفی کنم.

بی مهری از سوی برخی بانک‌ها از جمله کشاورزی به این مجموعه شده است و مهلت لازم را نمی‌دهند

این تولیدکننده از بی مهری برخی بانک‌ها گلایه دارد و می‌گوید: ۷۰۰ میلیارد تومان از سال ۸۶ تاکنون هزینه کردم و میلیاردها دلار ارز آوری برای کشور داشتیم اما بی مهری از سوی برخی بانک‌ها از جمله کشاورزی به این مجموعه شده است و مهلت لازم را نمی‌دهند.

این کارآفرین با بیان اینکه مجموعه تولیدی من توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شده، می‌گوید: هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری این مجموعه تاکنون بوده است و روزی ۹۵ درصد خاویار به دریای مازندران اختصاص داشت و امروز این مجموعه تولیدی، بار تولید خاویار را بردوش می‌کشد.

متاسفانه برخی بانک‌ها تسهیلات ارائه شده را تمدید نمی‌کنند
وی با اظهار اینکه حدود پنج سالی است که مراکز ماهیان خاویاری مازندران و گلستان به صورت رایگان مولد می‌دهد، ادامه داد: شیوع کرونا سبب شد تاکنون نتوانم یک کیلو ماهی بفروش برسانیم درحالی که تکثیر ماهیان خاویار ۱۲۵ مزرعه کشور را انجام می‌دهیم.

پرورش دهنده برتر ماهیان خاویاری با تاکید براینکه اقتصاد بدون نفت مشکل کشور را حل می‌کند به وجود ۵۰۰ نیرو و کارگر در مجموعه تحت مدیریت اشاره و اضافه کرد: متاسفانه برخی بانک‌ها تسهیلات ارائه شده را تمدید نمی‌کنند درحالی ۷۰۰ هزار ماهی در مزرعه پرورشی من وجود دارد و باید حمایت‌های لازم صورت گیرد.

وی با اظهار اینکه تا افق ۱۴۰۴ صادرات ۱۰۰ تن خاویار، پنج هزار تن گوشت ماهیان خاویاری، ۵۰۰ هزار تن گوشت ماهیان سردآبی خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر ماهی که روانه بازارهای جهانی می‌شود، خام است زیرا پوستش، چربی موجود در آن وامحا و احشای آن بسیار باارزش و گران است و باید فراوری شود.

در حال حاضر ماهی که روانه بازارهای جهانی می‌شود، خام است زیرا پوستش، چربی موجود در آن وامحا و احشای آن بسیار باارزش و گران است و باید فراوری شود

معصومه بنافتی رئیس هیات مدیره بزرگ‌ترین شرکت پرورش ماهی خاورمیانه در جهان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با همت بخش خصوصی شاد احیای دوباره ماهیان ناب خاویار ایران زمین در جهان هستیم، برلزوم توجه و حمایت بیشتر از بخش خصوصی تاکید کرد.

این کارافرین با بیان اینکه پایانه صادراتی خاویار که در جویبار در دست ساخت است، تحولی شگرف در زندگی مردم بومی و حاشیه نشین ایجاد می‌کند، اظهار داشت: صادرات ۱۰۰ تن خاویار، ۱۰۰ هزار تخته چرم از پوست ماهی، ۳۰ تن سس خوراکی و چسب صنعتی و غیره از جمله محصولات تولید و صادر شده به شمار می‌رود.

وی خواهان حمایت و توجه بیشتر به بخش خصوصی برای جهش و رونق تولید در کشور شد.

 در حال حاضر دراستان مازندران ۱۸ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در استان وجود دارد.

خاویار ایران جایگاه ویژه ای در جهان دارد
حسن اسحاقی سرپرست شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری خاورمیانه در چپکرود جویبار فعالیت دارد، می‌گوید: خاویار ایران و خزر جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار است و باید از فعالان این بخش حمایت شود.

وی با اشاره به بازارپسندی گوشت ماهیان خاویاری بر لزوم توسعه صادرات آن تاکید کرد و گفت: خاویار یک محصول استراتژیک و ارزآور محسوب می‌شود.

به گفته اسحاقی حمایت از سرمایه گذاران برای پرورش و سرمایه گذاری در زمینه خاویار پرورشی از جمله سیاست‌های شیلات به شمار می‌رود زیرا در ارزآوری، اشتغال و توسعه استان تأثیر بسزایی دارد.

پایانه صادرات ماهیان خاویاری در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار در دست ساخت است که در آن ۱۱ کارخانه و محل دپوی ماهی طراحی شده است.

احیای برند خاویار ایران و صادرات این‌گونه ارزشمند و ارزآوری هدف غایی ساخت پایانه صادراتی ماهیان خاویاری خزر به شمار می‌رود.

کد خبر: ۲۶٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha