۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
رشد ۱۱درصدی ارزش برنز صادراتی در ۲۰۲۲| روند صعودی تقاضای برنز در بازارهای جهانی
بازار بررسی می کند؛

رشد ۱۱درصدی ارزش برنز صادراتی در ۲۰۲۲| روند صعودی تقاضای برنز در بازارهای جهانی

در حالی ارزش برنز صادراتی از سوی همه کشورها در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۴۱ میلیون دلار بوده که رشدی ۱۱درصدی نسبت به ۲۰۲۱ داشته و اسپانیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کره جنوبی بیشترین صادرات را رقم زده اند.

بازار؛ گروه صنعت: برنز به عنوان یکی از فلزات قدیمی و مهم در صنعت به کار می‌رود؛ به این معنا که برنز به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، سختی، قابلیت شکل‌پذیری، راندمان بالا در انتقال حرارت و برق، قابلیت جذب صدا و ظاهر زیبا، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، در صنایع خودروسازی، برنز برای ساخت قطعات مختلف از جمله بلبرینگ‌ ها، دیسک‌ های ترمز و آب‌ سردکن ‌ها استفاده می‌ شود. همچنین در صنایع الکترونیک، برنز برای ساخت قطعاتی مانند پین ‌ها، کانکتورها و سوکت‌ها استفاده می‌ شود. به طور کلی، برنز به عنوان یکی از فلزات مهم و بسیار کاربردی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رشد اقتصادی جهانی و افزایش تولید و ساخت؛ اصلی ترین عوامل موثر بر افزایش تقاضای برنز

بازار جهانی برنز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که می ‌تواند تغییراتی در آن ایجاد کند. این عوامل شامل تقاضا و عرضه، تغییرات قیمت ‌های مواد اولیه، تحریم ‌ها و محدودیت‌ های تجاری، نوآوری‌ های صنعتی و فناوری، وضعیت اقتصادی جهانی و سیاست ‌های دولتی می ‌شود. در حال حاضر، با توجه به رشد اقتصادی جهانی و افزایش تولید و ساخت، تقاضا برای برنز نیز افزایش یافته است.

بر اساس جدیدترین گزارشی که از سوی Top World Export منتشر شده است، در سال ۲۰۲۲ محموله های صادراتی برنز از همه کشورها بالغ بر ۶۴۱.۷ میلیون دلار بوده است

همچنین، با توجه به ویژگی‌ های فنی و مقاومت بالای برنز، استفاده از آن در صنایع مختلف ادامه دارد. به طوری که محبوب ترین کاربردهای صنعتی برنز به عنوان یک افزودنی ضد خوردگی یا برای پوشش آهن یا فولاد است که به آن گالوانیزه می گویند. بنابراین، می‌توان گفت که بازار جهانی برنز همچنان پتانسیل رشد و توسعه دارد، اما تحولات و تغییرات در عوامل مختلف می‌ تواند تأثیر گذار باشد.

بر اساس جدیدترین گزارشی که از سوی Top World Export منتشر شده است، در سال ۲۰۲۲ محموله های صادراتی برنز از همه کشورها بالغ بر ۶۴۱.۷ میلیون دلار بوده است. در این گزارش آمده است، این مقدار ناشی از افزایش متوسط ‌۴۳.۸ درصدی برای همه صادرکنندگان برنز در طول دوره ۵ ساله است که از سال ۲۰۱۸ شروع می شود، زمانی که ارزش صادرات برنز در مجموع ۴۴۶.۲ میلیون دلار بود.

این در حالی است که ارزش برنز صادراتی جهان در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵۷۷ میلیون دلار بوده و به این ترتیب تا پایان سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱ درصد افزایش یافته است.

اسپانیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کره جنوبی، ۵ صادر کننده برتر برنز در ۲۰۲۲

بر اساس این گزارش از نظر ارزش، پنج صادر کننده برنز پر درآمد جهان «اسپانیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کره جنوبی» هستند. در مجموع، این ۵ تامین کننده اصلی تقریباً دو سوم (بیش از ۶۴ درصد) از کل هزینه دلار را برای سنگ معدن یا کنسانتره برنز صادراتی در طول سال ۲۰۲۲ تولید کردند. در واقع در مدت نامبرده اسپانیا با رقم زدن صادراتی به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار بیش از ۲۰ درصد از کل صادرات برنز را به خود اختصاص داده و در جایگاه اول قرار دارد. همچنین آلمان با صادراتی به ارزش حدود ۸۹ میلیون دلار، ژاپن با ۸۲ میلیون دلار، ایتالیا با ۷۶ میلیون دلار و کره جنوبی با حدود ۳۵ میلیون دلار در رتبه ها دوم تا پنچم صادرات برنز از نظر ارزش صادراتی در سال ۲۰۲۲ جای دارند.

بر اساس داده های آماری این گزارش، همچنین کشورهای «مکزیک، ایالات متحده، پرتغال، هند، برزیل، اندونزی، هلند، فرانسه، تایوان، بریتانیا، کاستاریکا، بلژیک، کانادا، اکوادور، نیوزلند، سوئد، ترکیه، یونان، آفریقای جنوبی و الجزایر» در رتبه های بعدی صادرات برنز از نظر ارزش صادراتی قرار دارند. به این ترتیب این ۲۵ کشور نامبرده در سال ۲۰۲۲ بیش از ۹۶ درصد از کل برنز صادراتی جهانی را حمل کرده اند.

سهم ۵۸ درصدی کشورهای اروپایی از صادرات جهانی برنز

نکته قابل تامل اینکه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ در میان صادر کنندگان برتر، پرتغال، آفریقای جنوبی، کانادا و بلژیک بیشترین افزایش صادرات را داشته اند. از سوی دیگر در بین این صادر کنندگان کشورهای یونان، ترکیه، فرانسه، مکزیک و ایالات متحده بیشترین کاهش را در صادرات خود رقم زده اند.

همچنین در این گزارش آمده است که از منظر قاره ای، نیز در سال ۲۰۲۲ صادر کنندگان اروپایی با دارا بودن سهمی ۵۸ درصدی از کل بازار جهانی در صدر صادرات قرار دارند و پس از آن نیز کشورهای صادر کننده آسیایی با سهمی ۲۶ درصدی در رتبه دوم قرار دارند. این در حالی است که عرضه کنندگان آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آفریقا و اقیانوسیه نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند.

کد خبر: ۲۶۲٬۸۱۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha