۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۴۶۲ همت نیست| منابع عمومی دولت بیش از ۳ هزار همت است
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳:

بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۴۶۲ همت نیست| منابع عمومی دولت بیش از ۳ هزار همت است

حاجی بابائی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: بر اساس محاسبه کسری های برآورد شده، بودجه عمومی دولت ۳ هزار و ۴۵۰ همت است.

به گزارش بازار، حمیدرضا حاجی بابائی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: همه آنچه که همکاران ما در جلسه امروز به آن اشاره کردند، اگر قرار باشد در موضع نقادانه قرار گیرد، شاید بهتر از این ها را نقد کنیم.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر مشغول بررسی کلیات لایحه بودجه هستیم، تاکید کرد: مجلس باید در بسیاری از مسائل و جزئیات بودجه نظر دهد، یکی از این موارد بحث مربوط به امور بازنشستگان است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امور مربوط به بازنشستگان خط قرمز مجلس است، تاکید کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۳ بر اساس شیوه ۴۰، ۳۰، ۳۰ امری قطعی است این در حالی است که دولت پیشنهاد داده منابع این بخش را از مالیات بر ارزش افزوده تامین خواهد کرد لذا ما می توانیم بر روی این مسئله در مجلس بحث و بررسی داشته باشیم و سایر منابع درآمدی را در این بخش پیشنهاد دهیم.

وی افزود: راهکارها در این بخش بدین نحو است که یا ما باید مالیات ها را افزایش دهیم و یا دست به فروش اوراق و اموال بزنیم.

حاجی بابایی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، ۱۰۸ همت منابع برای فروش اموال دولتی لحاظ شد، گفت: این در حالی است که ما تنها ۴ هزار و ۴۴۷ میلیارد اموال دولتی فروخته ایم بنابراین این منابع به یک همت هم نرسیده است و دولت توانسته است نیم همت اموال دولتی به فروش برساند.

وی افزود: قرار بوده در بودجه سال ۱۴۰۱، ۱۴ همت اموال دولت به فروش برسد ومنابع آن به بازنشستگان داده شود این در حالی است که ما تاکنون ۵ نامه به دیوان محاسبات نوشته ایم و خواستار تحقق این مسئله بوده ایم.

حاجی بابایی با بیان اینکه اگر منابع افزایش حقوق بازنشستگان را از فروش اموال دولتی تامین نکنیم باید به سراغ فروش اوراق برویم تاکید کرد: این بدین معنا است که ما ۷۰ همت اوراق به فروش برسانیم و منابع آن را از بانک مرکزی بگیریم، در این صورت بانک مرکزی مجبور است ۷۰ همت پول جدید چاپ کند. به واقع این امر می تواند تورم در کشور را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه ما باید به درستی جزئیات لایحه بودجه را بررسی کنیم، ادامه داد: کل بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۴۶۲ همت است، همچنین هزار و ۴۹۸ عدد از این منابع مربوط به درآمدها است و این یعنی هزار و ۱۲۲ عدد مربوط به مالیات ها، ۱۴۲ مربوط به حقوق گمرکی است و ۲۳۳ عدد هم مربوط به سایر موارد بودجه است. این در حالی است که حقوق گمرکی ما در سال ۱۴۰۲ تا پایان سال محقق نمی شود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه عنوان کرد: از ناحیه فروش نفت در سال ۱۴۰۲ تاکنون ۲۰۸ همت کسری داریم و این مسئله در سال بعد هم پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۴۶۲ همت نیست، گفت: باید به این منابع، منابع دیگری اضافه شود. ما باید به این منابع ۷۵۸ میلیارد تبصره ۱۴ را اضافه کنیم بنابراین بودجه عمومی دولت با در نظر گرفتن این اعداد روی هم ۳ هزار و ۲۲۰ همت خواهد شد.

حاجی بابایی با بیان اینکه ۱۳ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در بودجه منابع پیش بینی شده است، افزود: در این بخش ۱۳۰ همت یارانه پیش بینی شده است، در کنار این موضوع ما باید ۸۰ همت برای تامین منابع گندم در بودجه اضافه کنیم و باید بگوییم عمده گرانی ها در این بخش است.

حاجی بابایی تاکید کرد: در مجموع و بر اساس محاسبه کسری های برآورد شده بودجه عمومی دولت از دیدگاه بنده ۳ هزار و ۴۵۰ همت است. اگر مجموع درآمدهای دولت در بودجه را جمع بزنیم، ۷۷۰ همت جای خالی داریم که باید آن ها را با اوراق تخصیص و هزار مسئله دیگر که تورم زا است پر کنیم.

کد خبر: ۲۶۲٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha