اتاق ایران، ایجاد دبیرخانه مؤسسات صادرکننده کارنه تیر در منطقه اکو را پیگیری می‌کند
رئیس اتاق ایران در نشست با دبیرکل ایرو:

اتاق ایران، ایجاد دبیرخانه مؤسسات صادرکننده کارنه تیر در منطقه اکو را پیگیری می‌کند

رئیس اتاق ایران در نشست با دبیرکل اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی (ایرو) از آمادگی برای ایجاد دبیرخانه مؤسسات ضامن و صادرکننده کارنه‌تیر کشورهای منطقه اکو در اتاق ایران خبر داد.

به گزارش بازار، حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق ایران در جلسه‌ای با دبیرکل اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی (ایرو) درباره ایجاد دبیرخانه مؤسسات ضامن و صادرکننده کارنه‌تیر کشورهای منطقه اکو در اتاق ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: به دنبال برگزاری نشست بین‌المللی حمل‌ونقل و ترانزیت با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس با همکاری اتاق بندرعباس در سال ۲۰۲۴ در کیش یا بندرعباس هستیم.

سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در این نشست هدف از برگزاری همایش بین‌المللی حمل‌ونقل و ترانزیت را معرفی کارنه‌تیر به عنوان یک سند گمرکی بین‌المللی و ترانزیتی و ترویج آن عنوان کرد.

او در ادامه از تلاش‌های اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی (ایرو) برای حل مشکلات رانندگان ایرانی برای دریافت روادید، تشکر و تصریح کرد: اتاق ایران این آمادگی را دارد که برای تسهیل بیشتر شرایط برای دریافت روادید، گروهی را با هماهنگی ایرو برای مذاکره با کمیسیون اتحادیه اروپا به بلژیک اعزام کند.

رئیس اتاق ایران در ادامه به مجموعه اقداماتی که در راستای توسعه و تقویت اجرای پایلوت رویه الکترونیک تیر از سوی ایران انجام شده، اشاره و تأکید کرد: از سال ۲۰۲۱ اتاق ایران بیشترین صدور کارنه‌تیر را در جهان به خود اختصاص داده و این بیان‌گر همکاری خوب بین اتاق ایران و ایرو در سطوح مختلف است. از طرفی ایران به عنوان اولین کشور در جهان، صدور الکترونیک تیر را آغاز کرده و برای ترویج این روند، آمادگی لازم برای همکاری با ایرو را دارد.

سلاح‌ورزی همچنین به تفاهم‌نامه‌ای که قرار است به صورت سه‌جانبه بین اتاق ایران، ایرو و گمرک ایران منعقد شود، اشاره و این حرکت را در مسیر تقویت همکاری‌ها بین ایران و ایرو کارساز توصیف کرد.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله مهم تعلیق ایران در صدور بیمه سبز برای ناوگان جاده‌ای خود اشاره کرد و افزود: متأسفانه به دلایل متعدد ناشی از برخی ناهماهنگی‌های داخلی، صدور بیمه سبز رانندگان ناوگان جاده‌ای ایران از ۲۰۲۴ به صورت تعلیق درآمده است که مشکل بسیار بزرگی است. امیدواریم که ایرو بتواند برای رانندگان ایرانی از طریق اتاق ایران خدمات بیمه‌ای را در نظر بگیرد.

آموزش ۷۰۰ هزار راننده از طریق ایران اقدام روبه جلویی است
در ادامه امبرتو دی‌پرتو، دبیرکل اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی (ایرو) به اعلام آمادگی ایران برای آموزش ۷۰۰ هزار راننده در استفاده از خدمات کارنه‌تیر اشاره و تأکید کرد: ایران توانسته است در صدور کارنه‌تیر و موضوع بسیار مهم آموزش رانندگان، پیشرو باشد و این موضوع را در سطح جهان اعلام خواهم کرد چون این مسئله برای ایرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

او تصریح کرد: امضای تفاهم‌نامه بین اتاق ایران، ایرو و گمرک ایران نیز اقدام مهم دیگری است که انجام می‌شود و می‌تواند در گسترش سطح همکاری‌ها بسیار مؤثر باشد.

دبیرکل ایرو در ادامه به مجموعه اقداماتی که از سوی ایرو برای تقویت مسیرهای ارتباطی و کریدورهای ترانزیتی انجام شده اشاره کرد و گفت: با توجه به جنگ بین روسیه و اوکراین، بسیاری از کشورها به دنبال مسیر ترانزیتی بدون نیاز به عبور از روسیه هستند. بنابراین نقش ایران در این روابط بسیار پررنگ است چراکه باید برخی از کشورها که در استفاده از کارنه‌تیر خلل ایجاد می‌کنند را نسبت به اهمیت موضوع آگاه کنیم.

او ادامه داد: در این بین ترکمنستان یکی از کشورهایی است که باید مورد توجه باشد. از طرفی می‌بینیم که گمرک آذربایجان اجازه نمی‌دهد سازوکار کارنه‌تیر به درستی اجرا شود و در طول مسیر کامیون‌هایی که تحت عنوان تیر در حال عبور هستند را نیز مورد بازرسی قرار می‌دهد.

دی‌پرتو تصریح کرد: مهم‌ترین سازوکار کارنه‌تیر این است که هزینه و زمان حمل کالا را کاهش می‌دهد، چون اگر کامیونی تحت کارنه‌تیر اقدام به حمل کالایی بکند فقط باید در مبدأ و مقصد مورد بازرسی قرار بگیرد و بدون هیچ مشکلی از کشورهای بین راه، عبور کند. طبق بررسی انجام شده، استفاده از کارنه‌تیر زمان حمل را تا ۸۴ درصد و هزینه را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

دبیرکل اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی (ایرو) همچنین از کنترل‌های غیرمتعارف در گمرک ترکیه نسبت به کامیون‌های ایرانی انتقاد کرد و از همکاری با مقامات ایرانی برای حل این مسئله خبر داد.

به اعتقاد او آنچه برای بهبود شرایط حمل کالا در سطح دنیا نیاز است، توجه به امر آموزش و آشنا کردن همه کشورها با ظرفیت کارنه‌تیر است. امروز عراق و افغانستان نیز به کنوانسیون تیر ملحق شدند؛ اما روند کار در این کشورها بسیار کند است. بر این اساس ایران با توجه به جایگاه و تجربه‌ای که دارد می‌تواند به همکاری خود با ایرو در آموزش این کشورها، ادامه دهد.

دی‌پرتو از لزوم گسترش تجربه ایران در صدور الکترونیک تیر در سطح دنیا صحبت کرد و ادامه داد: اگر اجرای پایلوت پروژه تیرالکترونیک را از اتحادیه اروپا شروع می‌کردیم به این زودی موفق نمی‌شدیم، چون در ایران اقدام شد؛ اما در آنجا تنها در حد صحبت باقی می‌ماند.

دبیرکل ایرو درباره مسئله‌ای که برای ایران و تعلیق او از صدور بیمه سبز از ابتدای ۲۰۲۴ اتفاق افتاده ابراز ناخرسندی کرد و افزود: ایرو بدون شک از روابط خود برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مشکل برای ایران دریغ نمی‌کند.

او همچنین اقدامات ایران در راستای کاهش تصادف‌های جاده‌ای و تقویت مسیرهای ترانزیتی را قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: معتقدیم برگزاری دوره آموزشی برای رانندگان تا ۱۵ درصد در کاهش سطح تولید دی‌اکسیدکربن کمک می‌کند، بنابراین حرکت ایران در این زمینه بسیار مهم و قابل تقدیر است.

اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی (ایرو)، وظیفه حمایت از حمل‌ونقل جاده‌ای را در تمام دنیا برعهده دارد. بالاترین مرجع تصمیم‌گیرنده این سازمان، نمایندگان مؤسسات عضو بوده که در این چارچوب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان موسسه ضامن صادرکننده کارنه تیر از آغاز فعالیت کارنه تیر، شناخته می‌شود.

کد خبر: ۲۶۲٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha