۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
زنگ خطر مهاجرت در روستاهای ایلام
یادداشت؛

زنگ خطر مهاجرت در روستاهای ایلام

ایلام- «صدای زنگ خطر مهاجرت در روستاهای ایلام به دلیل مشکلات اقتصادی را بشنوید» این جمله بخشی از یادداشت فرشته سنجیده فعال رسانه ای برای بازار است.

فرشته سنجیده؛ بازار: روز گذشته نشر خبری مبنی بر مهاجرت ۱۱۵ نفر از جوانان یک روستا از شهرستان دره شهر به مقصد کشور استرالیا در فضای رسانه ای استان ایلام پیچید و واکنش های زیادی را نیز در پی داشت، فارغ از شرایط این افراد و دلایل آنها برای مهاجرت و اینکه در کشور مقصد به اهداف خود رسیده یا نرسیده‌اند، در خصوص مهاجرت اشاره به چند نکته ضروری است.

مهاجرت موضوعی است که در چند سال اخیر وارد یک فاز جدید شده و طبق آمارها افزایش چشمگیری به ویژه در میان قشر تحصیلکرده داشته است، موضوعی تلخ که باید آن را بپذیریم و تا دیر نشده برای آن کاری کنیم.

هر چند مهاجرت بیشتر در میان قشر تحصیل کرده و با هدف فراهم آمدن فرصت‌های شغلی و علمی و درآمد بالا انجام می گیرد اما در این چند سال اخیر مهاجرت به مشاغل مختلف رسیده و برخی ها دنبال فرصت هستند تا از کشور بروند.

ما همیشه گفتیم و باز هم می‌گوییم که ماندن در وطن و خدمت به هموطنان در مسیر پیشرفت کشور موضوع مهمی است اما باید این واقعیت را هم بپذیریم که شرایط اقتصادی و بیکاری و سطح پایین درآمدها و پایین آمدن ارزش پول ملی مشکلات زیادی را از نظر اقتصادی برای مردم بوجود آورده است.

مسئولان باید مسئله مهاجرت را بپذیرند و برایش چاره ای بیندیشیند، مهاجرت به ویژه مهاجرت نخبگان و نیروی کار فعال از کشور هدر رفت سرمایه های انسانی است که کشور به آن احتیاج دارد

وقتی جوان نخبه ما می بیند که توانایی و شایستگی او دیده نمی‌شود اما برخی ها با رانت و رابطه و پارتی در بهترین جایگاهی که لیاقتش را ندارند قرار می گیرند معلوم است که ناامید می‌شود و می‌گوید با این سیستم رانت و پارتی جایی برای او و توانایی و پیشرفتش نمی ماند و به همین دلیل رفتن را به ماندن ترجیح می دهد.

مسئولان باید مسئله مهاجرت را بپذیرند و برایش چاره ای بیندیشیند، مهاجرت به ویژه مهاجرت نخبگان و نیروی کار فعال از کشور هدر رفت سرمایه های انسانی است که کشور به آن احتیاج دارد.

وقتی سالها دولت برای درس و تحصیل یک فرد هزینه می کند و هنگام بهره برداری از آن که فرا می‌رسد او از کشور می‌رود و به کشور بیگانه خدمت می کند، در واقع سرمایه مهم این کشور که سالها برای آن هزینه شده است از کشور خارج می‌شود و این موضوع در سطح گسترده مشکلات جدی را پیش خواهد آورد.

زنگ خطر مهاجرت در روستاهای ایلام

ناگفته نماند آنهایی که مهاجرت کرده اند به آن شرایط ایده آل مد نظرشان در خارج نمی رسند و حتی در برخی موارد اوضاع برایشان سخت تر هم می‌شود، و یا برخی ها که به کشورهای دیگر می روند به کارهایی می پردازند که در ایران حتی به فکر انجام آنها نمی افتند!

این نکته را هم نباید فراموش کرد که فرهنگ کار و درآمد در ایران آنطور که باید و شاید جا نیفتاده است و اکثراً دنبال کار دولتی و پشت میز نشینی هستند که امکان تحقق این موضوع در هیچ کجای دنیا میسر نیست.

آموزش‌های و فرهنگ سازی در این زمینه در ایران بسیار ضعیف است و حتی در بسیاری از کشورهای جهان استخدام دولتی جایگاهی ندارد، اما کشورهای مقصد مهاجرت در حوزه کارآفرینی اقدامات بسیار خوبی انجام می دهند.

در حالی که در کشورمان حوزه کارآفرینی و تسهیلات ضعیف دولت و عدم حمایت قوی از کارآفرینان نیز مشکل بزرگی است که هر کسی به راحتی ریسک کارآفرینی در ایران را نمی پذیرد و در نتیجه سرمایه خود را به خارج می برد و همین ضربه دیگری بر پیکر اقتصاد کشور است.

در هر صورت دولت باید با در نظر گرفتن تمام جوانب ضمن پذیرش موضوع مهم مهاجرت بویژه در میان افراد نخبه، چاره اندیشی کند و با فراهم آوردن فضای پیشرفت و درآمد برای جوانان بویژه نخبگان علمی که کشور به شدت به آنها احتیاج دارد، در این زمینه اقدام عملی کند

در پایان ذکر این نکته ضروری است که برخی مسئولین کجای کارند سرمایه های این کشور در حوزه های مختلف چه در روستاها و چه شهرها دارند می‌روند، آیا احساس خطر نمی کنید؟

مهاجرت دیگر مختص پزشکان و تحصیلکرده ها نیست، قشرهای مختلف در تلاش برای رفتن از کشورند، آیا نمی خواهید کاری کنید؟

کد خبر: ۲۶۲٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha