۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
بیش از ۵۱ هزار هکتار مرتع زیرکشت گیاهان دارویی رفت
مدیرکل دفتر مرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری:

بیش از ۵۱ هزار هکتار مرتع زیرکشت گیاهان دارویی رفت

مدیرکل دفتر مرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: سال گذشته ۵۱ هزار و ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

به گزارش بازار، ترحم بهزاد مدیرکل دفتر مرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سیاست‌گذاری‌ها در حوزه طرح‌های مرتع‌داری انجام گرفته به طوریکه سال گذشته ۵۱ هزار و ۳۰۰ هکتار در عرصه‌های مرتعی زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

به گفته او، در عرصه‌های طبیعی کشور حدود هشت هزار و ۶۶۰ گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۷۶۰ گونه انحصاری است که در عرصه‌های منابع طبیعی کشور رویش دارد.

بهزاد با تاکید بر اهمیت مراتع در حفظ آب و خاک، توسعه پایدار و امنیت غذایی و زیستی گفت: در راستای ممیزی مراتع به عنوان زیربنای مدیریت مراتع لازم است دستگاه‌های استانی، تهیه، تصویب و احاله و اجرای طرح‌های مرتعداری را با نگرش تلفیقی در چارچوب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل دفتر مرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به وضعیت نامطلوب مراتع ناشی از تغییرات اقلیمی کشور گفت: وضعیت مراتع در کشور نامطلوب است و ۵۶ درصد از وسعت عرصه‌های مرتعی کشور را مراتع کم‌تراکم و فقیر تشکیل می‌دهد.

او ادامه داد: طبق آخرین مطالعات ۷.۲ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور متراکم و ۲۱.۴ میلیون هکتار نیمه‌متراکم و ۵۶.۲ میلیون هکتار کم‌تراکم و فقیر است.

بهزاد افزود: سال ۱۴۰۱ به طور میانگین حدود ۳۰ درصد کاهش بارندگی در مراتع کشور ثبت شد و این میزان کاهش بارندگی بر تراکم پوشش گیاهی موثر بوده است.

او گفت: ۳۰ درصد کاهش بارندگی در کشور موجب کاهش ۳.۱ میلیون تن علوفه قابل برداشت شد و میزان علوفه قابل برداشت هم به ۷.۶ میلیون تن رسید.

کد خبر: ۲۶۲٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha