۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
جهش در سرمایه‌گذاری یورو پایه؛ قفل صنعت باز می شود
بازار از مازندران گزارش می دهد؛

جهش در سرمایه‌گذاری یورو پایه؛ قفل صنعت باز می شود

ساری- مازندران در پی سرمایه‌گذاری چندین هزار میلیون یورویی است تا خود را از زیر سیطره دلار خارج کند.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران با تعریف بسته‌ های متنوع در پی آن است تا حجم سرمایه‌ گذاری در استان را به بیش از چند هزار میلیون یورو افزایش دهد و تحقق این هدف به معنای خارج شدن از زیر بار سلطه دلار در اقتصاد استان است.

سرمایه‌گذاران آرام آرام به مازندران برمی‌ گردند تا قفل‌ های اقتصاد را بگشایند و زنگار از واحدهای تعطیل شده تولیدی بزدایند.

تولید بیش از هفت و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از یک سو، داشتن سه بندر و فرودگاه مهم و فعال از سوی دیگر و همجواری با پایتخت و کشورهای عضو اوراسیا و حاشیه خزر از سوی دیگر فرصت‌ های بی‌ نظیری را برای سرمایه‌ گذاری در استان مازندران رقم زده است.

همچنین طی سال گذشته بیش از ۹ همایش و فرصت سرمایه‌ گذاری در استان برگزار و بیش از هزار و ۱۰۰ فرصت سرمایه‌ گذاری احصا شده است. این فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در بخش های گل و گیاه، شیلات، گردشگری، صنعت، دامپروری و غیره است و تحقق آن می‌تواند اقتصاد مازندران را از فرش به عرش کشاند.

دریا از جمله قسمت هایی است که می‌ تواند مازندران را از بن‌ بست اقتصادی نجات دهد و در این راستا طی دو سال گذشته بخش‌ هایی از نوار ساحلی آزاد شد تا ساحل مازندران را به دریا پیوند دهد.

در این حوزه برخی از صاحب نظران بر این عقیده است که هنوز مازندران نتوانسته از اقتصاد دریاپایه سهم چندانی برد و هنوز پایش اقتصادش به دریا کشیده نشده است

به رغم همه تلاش‌ های صورت گرفته در این حوزه برخی از صاحب نظران بر این عقیده است که هنوز مازندران نتوانسته از اقتصاد دریاپایه سهم چندانی برد و هنوز پایش اقتصادش به دریا کشیده نشده است. نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اشاره به آزادسازی نوار و حریم ساحلی دریا گفت: اتفاقی برای اقتصاد دریاپایه رخ نداده است.

جهش مازندران در سرمایه‌گذاری یورو پایه| قفل صنعت باز می شود

منصورعلی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دریا باید برای مردم ما سرمایه ای درخور جهت اشتغال باشد، افزد: صدها هزار میلیارد تومان سرمایه غیرمولد دولتی در ساحل وجود دارد که باید مولد شود.

۵ میلیون مترمربع ساحل ساری در تصرف دولت است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: ساری و میاندورود با ظرفیت حدود ۲۲ کیلومتر ساحل را به خود تخصیص داده که از این میزان قریب به ۵ میلیون متر مربع اراضی ساحلی در اختیار دولت است.

زارعی ادامه داد: با رایزنی های انجام شده، رییس جمهور دستور آزادسازی سواحل را صادر کردند، اما اتفاقی برای اقتصاد دریا و اشتغال مردم این دو شهرستان فراهم نشد.

وی با بیان این که دریا باید منجر به افزایش سرمایه و اقتصاد شود، افزود: در ساحل مازندران به اندازه هزار تن نیز پرورش ماهی دریا در قفس صورت نمی گیرد.

زارعی تصریح کرد:باید با تلاش وافر دریا را به قطب اقتصادی با ایحاد اشتغال از جمله شیلات، پرورش ماهی در قفس، آبزی پروری، گردشگری، ارتباط با کشورهای همسایه و رشد اقتصادی، تبدیل کنیم.

توسعه کشت گلخانه ای و گل و گیاه از دیگر فرصت های سرمایه گذاری در مازندران محسوب می شود و ارتقای سطح کشت به هزار هکتار در برنامه سال جاری در استان مازندران قرار دارد. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری مازندران توسعه کشت گلخانه، گل و گیاه، سبزیجات و صیفی جات را از جمله برنامه‌ ها ذکر کرد و گفت: توسعه کشت گلخانه‌ ای سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ ها و ارتقای بهره‌ وری و کاهش مصرف سموم می‌ شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار ظرفیت‌ های استان در تولید انواع محصولات از جمله کیوی، آبزیان و غیره مهم برشمرد و گفت: گل و گیاه یکی از ظرفیت‌ ها و فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در منطقه غرب مازندران محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای بهره‌ وری جز با یافته‌ های دقیق علمی محقق نمی‌ شود، گفت: ارتقای بهره‌ وری باید از مسیر دانشگاه اتفاق افتد و برای افزایش تولید کیفیت باید به سمت ارتقای بهره‌ وری پیش رویم.

خیریان پور: توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی و برندسازی محصولات نیز در ارتقای بهره‌ وری مساله مهم محسوب می‌ شود و در کنار آن از تجارت خارجی نباید غافل نشویم و فعال سازی دیپلماسی اقتصادی باید در اولویت قرار گیرد

خیریان پور با عنوان این که فعالیت مراکز تحقیقاتی در مناطق مختلف مازندران و اصلاح بذر از جمله نیازها برای توسعه سرمایه گذاری است، گفت: توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی و برندسازی محصولات نیز در ارتقای بهره‌ وری مساله مهم محسوب می‌ شود و در کنار آن از تجارت خارجی نباید غافل نشویم و فعال سازی دیپلماسی اقتصادی باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به سفر اخیر به عمان گفت: عمان ها خواهان سرمایه گذاری در استان هستند و فرصت های سرمایه گذاری به آنان معرفی شده است.

شهرک های صنعتی مازندران نیز از دیگر فرصت های سرمایه گذاری در مازندران به شمار می رود و تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال جاری در این مناطق منعقد شده است.

جهش مازندران در سرمایه‌گذاری یورو پایه| قفل صنعت باز می شود

جذب سرمایه گذاران جدید در شهرک های صنعتی مازندران

مصطفی امینی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که توجه و سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی نقش بسزایی در گسترش تولید و صنعت ایفا می کند، افزود: در سال جاری سرمایه گذاران جدید شناسایی شدند.

وی بااشاره به عقد ۳۲ تفاهم و قرارداد با سرمایه گذاران، کمبود زمین صنعتی را از جمله مشکلات و نیازهای فراروی ذکر کرد و افزود: ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی به مساحت حدود دو هزار هکتار در استان داریم و ۲۷ شهرک و ۱۲ ناحیه صنعتی در استان فعال است.

وی ادامه داد: هزار و ۷۰۰ هکتار از این زمین‌ ها از منابع طبیعی و ملی است که باعث شده ۵۰ هزار نفر در این شهرک‌ ها و نواحی مشغول فعالیت هستند و باتوجه به حجم بالای متقاضیان، زمین به اندازه کافی در شهرک‌ های صنعتی وجود ندارد و نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز متقاضیان باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران تصریح کرد: به دنبال توسعه شهرک‌ های صنعتی هستیم و نمی‌خواهیم شهرک جدید ایجاد کنیم.

مازندران سال جاری رشد اقتصادی هشت درصدی را هدفگذاری کرده است و برای تحقق آن ۱۲۷ میلیارد تومان سرمایه گذری در دستور کار قرار دارد. از سوی دیگر ۹۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری برای ۱۰۲ فرصت اقتصادی در استان در دست جذب است.

کد خبر: ۲۶۲٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha