۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
بی ثباتی در بازار مرغ ایلام؛ آخر پاییز است اما جوجه ای برای شمردن نیست
بازار گزارش می دهد؛

بی ثباتی در بازار مرغ ایلام؛ آخر پاییز است اما جوجه ای برای شمردن نیست

ایلام- کمبود و گرانی مرغ در بازار استان ایلام در طول یک ماه اخیر برای مردم و مرغداران به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام یکی از استان‌های دارای رتبه در جوجه‌ریزی و قطب تولید گوشت مرغ در کشور است، با این حال این استان در تمام ایام سال با مشکل کمبود مرغ دست و پنجه نرم می‌کنند، چند روزیست که باز هم خبر کمبود مرغ غلغه‌ای در بازارهای استان به پا کرده است.

وقتی به درب فروشگاه ها می‌رویم شاهد صف هایی طویل از مردم هستیم که برای خرید مرغ تجمع کردند، این در حالیست که خیلی از آنها با دستی خالی به خانه باز می گردند و نمی‌توانند کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

لازم به ذکر است این روزها نه تنها کمبود مرغ در ایلام مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده، بلکه منجر به تعطیلی تنها کشتارگاه صنعتی فعال استان نیز شده است.

در این میان وقتی به دنبال علت کمبود مرغ در استان میگیردیم، هر بار به صادرات غیر مجاز گوشت مرغ در استان بر میخوریم، غصه پر قصه صادرات مرغ به استان های همجوار که داستانی طولانی دارد و به کررات تکرار شده، همواره نارضایتی مردم استان را به دنبال داشته است.

حذف اقلام خوراکی از سبد خرید خانوار

محمد حسینی یکی از شهروندان ایلامی به خبرنگار بازار گفت: پس از گرانی و افزایش قیمت سرسام آور گوشت قرمز، گوشت مرغ به یکی از کالا های اساسی و پر مصرف سبد خانوار در استان تبدیل شد، از این رو کمبود و افزایش قیمت بی رویه آن به تبع پیامدهای منفی را برای عموم مردم استان که قشر کم بضاعت جامعه به شمار می رود، به دنبال دارد.

وی افزود: مشکل کمبود مرغ بارها در استان ایلام به دلایل متعددی تکرار شده و هر بار نیز مسئولان مربوطه پس از چند روز خبر از رفع مشکل داده‌اند، این در حالیست که پس از چندی مجددا فروشگاه ها از کمبود و یا نبود مرغ خبر داده‌اند.

اکبر شریفی یکی از رستوران داران ایلامی به خبرنگار بازار گفت: کمبود مرغ علاوه بر اینکه مصرف شخصی هر خانواده ای را مختل میکند، لطمه ای جدی به برخی اصناف و مشاغل همچون رستوران ها وارد می کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی ایلام: اکنون چهار واحد تولیدی مرغ با ظرفیت‌های ۲۰ هزار و ۵۰ هزار قطعه در استان وجود دارد که و روزانه بیش از ۲۰ تا ۲۵ تن مرغ توسط کشتارگاه وارد بازار می‌کنند

وی افزود: پس از کمبود و گرانی مرغ به تبع فروش غذاهایی که با مرغ درست می‌شود نیز به شدت کم می‌شود و همین امر موجب می شود تعداد مراجعه کنندگان به رستوران ها و غذا خوری ها کاهش یابد.

رفع مشکل کمبود مرغ در ایلام

حشمت عزیزان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اختلاف قیمت در استان‌های همجوار عامل اصلی این بی نظمی و عدم عرضه مرغ در بازار استان شده است، اظهار داشت: قیمت مرغ در استان‌های همجوار قیمتی بالاتر از استان ایلام است که این خود انگیزه‌ای را ایجاد کرده تا گاهاً از مرغداری‌های استان و یا در سیستم توزیع، محموله‌هایی را از استان خارج و در سایر استان‌ها عرضه و از توزیع به کشتارگاه خودداری کنند.

بی ثباتی در بازار مرغ ایلام| یکی روز هست، چند روز نیست

وی افزود: مشکل کمبود مرغ در استان خوشبختانه رفع شد و اکنون در کشتارگاه مرغ مشکل تولید وجود ندارد.

سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان ایلام : توزیع ۲۷ تن مرغ منجمد در سطح شهر ایلام و شهرستان‌های استان جهت تنظیم بازار و کنترل قیمت مرغ کشتار روز آغاز شده است.

این مسئول تصریح کرد: اکنون چهار واحد تولیدی مرغ با ظرفیت‌های ۲۰ هزار و ۵۰ هزار قطعه در استان وجود دارد که و روزانه بیش از ۲۰ تا ۲۵ تن مرغ توسط کشتارگاه وارد بازار می‌کنند.

توزیع ۲۷ تن مرغ منجمد در استان ایلام

هادی صالحی سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان ایلام نیز روز گذشته در گفت و گو با رسانه های استان اظهار کرد: این اداره کل با توجه به ذخایر قابل قبول سردخانه و تا زمان بهبود وضعیت بازار مرغ کشتار روز، توزیع روزانه مرغ منجمد را در دستور کار خود قرار داده است.

وی بیان کرد: توزیع ۲۷ تن مرغ منجمد در سطح شهر ایلام و شهرستان‌های استان جهت تنظیم بازار و کنترل قیمت مرغ کشتار روز آغاز شده است.

صالحی اضافه کرد: مرغ منجمد تنظیم بازاری به قیمت کیلویی ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان در سطح فروشگاه‌های استان و عاملین توزیع در دسترس شهروندان قرار گرفته است.

یکی از ابزارهای مؤثر در کنترل قیمت مرغ توزیع و تزریق مرغ منجمد با نرخ مناسب در سطح فروشگاه‌های استان ایلام است که در این راستا توزیع آن به منظور تعادل بخشی به بازار آغاز و تا رفع کمبود این روند کماکان ادامه خواهد داشت.

مرغ یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوار است که کمبود و گرانی آن نه تنها معیشت مردم را مختل می کند، بلکه به برخی مشاغل و اصناف نیز لطمه جدی وارد می‌کند، از این رو سامان دهی و نظارت بر کشتار مرغ به منظور حل مشکل آن به صورت دائمی در بازار این استان ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶۱٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha