۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
بی رونقی بازار خرید و فروش صنایع دستی در ایلام
یادداشت؛

بی رونقی بازار خرید و فروش صنایع دستی در ایلام

ایلام- نبود بازار فروش و عدم‌حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی ایلام موجب شده تا این افراد از درآمد مناسبی برخوردار نباشند» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: استان ایلام از دیر باز جایگاه هنرمندان و صنعتگرانی بوده که آثار بی نظیر و منحصر به فردی را از خود به جای گذاشته اند، صنایع دستی استان ایلام در نوع خود از بی نظیر ترین صنایع دستی در کشور و در دنیا محسوب می شود.

چرم و انواع مصنوعات چرمی، سفالگری، مینا کاری روی سفال، ترمه دوزی، قاب سازی، مبل و منبت، طلا کوبی رو شیشه، گلیم بافی، فرش بافی، سبد بافی، منبت کاری، گیوه بافی، جاجیم بافی، موج، عروسک سازی و غیره از چندین صنایع دستی استان ایلام است که هنرمندان این استان به آن مشغول هستند.

صنایع دستی استان ایلام جدا از ویژگی های هنری از آنجایی که گویای فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی هستند می تواند عامل بسیار مهمی در جذب گردشگر و توریسم به استان ایلام باشد و از سوی دیگر منبع درآمد و اشتغالزایی برای صنعتگران و هنرمندان ایلامی باشد.

عدم رونق صنایع دستی در ایلام

با این حال حوزه صنایع دستی فقط در ایام خاصی از سال همچون تعطیلات نوروز و با ورود مسافر و گردشگر رونق می گیرد و در طول سال با شور ایام نوروز روبرو نیستند و گاه همین کسادی بازار موجب می شود تا هنرمندان این عرصه عطای کار را به لقای آن واگذار کنند.

نبود بازار فروش و عدم‌حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و مشاغل خانگی موجب شده تا این افراد از درآمد مناسبی برخوردار نبوده و تمایل چندانی به تولید نداشته باشند که همین امر تاثیر بسزایی در فراموشی صنایع دستی و کسادی بازار فعالان در این عرصه داشته است

استان ایلام به لحاظ دارا بودن صنایع دستی و سوغات متنوع جز استانهای برتر در این زمینه بوده اما علارغم این مهم هنرمندان فعال در این عرصه علاوه بر گرانی مواد اولیه و کمبود سرمایه، همواره با مشکل نبود بازار فروش مناسب نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

نبود بازار فروش و عدم‌حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و مشاغل خانگی موجب شده تا این افراد از درآمد مناسبی برخوردار نبوده و تمایل چندانی به تولید نداشته باشند که همین امر تاثیر بسزایی در فراموشی صنایع دستی و کسادی بازار فعالان در این عرصه داشته است.

بی رونقی بازار خرید و فروش صنایع دستی در ایلام

عدم ثبات اقتصادی، عدم وجود بازارچه های سنتی، نبود نمایشگاه‌های فصلی و تخصصی دائم صنایع دستی، تصدی دولت در بخش صنایع دستی، خلا وجود موزه صنایع دستی، نبود هماهنگی معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی با دستگاه های اجرایی، ورود بی رویه کالاهای چینی و بی کیفیت و ورود آنها به بازار صنایع دستی، بی مهری دولت به هنرمندان صنایع دستی، عدم حمایت دولت از صادرکنندگان صنایع دستی، عدم اعطای تسهیلات لازم و به موقع به صنعتگران این حوزه و همچنین عدم رونق صادرات صنایع دستی به کشورهای همسایه همچون عراق از عمده ترین دلایل کسادی بازار صنعتگران و تولید کنندگان صنایع دستی در استان ایلام محسوب می‌ شود.

عدم راه اندازی بازارچه‌های مرزی در ایلام

یکی دیگر از ظرفیت‌های استان ایلام که تاثیر دوچندانی در فروش و رونق صنایع دستی استان دارد، هم مرز بودن و نزدیکی با کشور عراق است، چرا که می‌توان با احداث بازارچه‌های مرزی سالانه میزان چشم گیری از تولیدات صنعتگران استانی را به کشور عراق و از آنجا به سایر کشورها عرضه کرد، البته در این راستا نیز وعده های بسیاری داده شده که پس از گذشت سال ها هنوز هم عملی نشده اند.

صنایع دستی یکی از ظرفیت های عظیم استان ایلام است که جدای از تلاش تولید کنندگان و صنعتگران برای توسعه و رشد نیازمند حمایت از سوی دستگاه های متولی می‌باشد، از این رو امید می‌رود اقدامات لازم در این راستا در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد

برگزاری دوره های آموزشی به صنعتگرام جهت راه‌اندازی کسب و کارهای مجازی، برپایی نمایشگاه های داخلی و خارجی، رفع موانع تولید و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های متولی، پیگیری و حمایت از رشته های مختلف صنایع دستی و تبدیل آنها به خوشه های صنعتی و راه اندازی بازارچه های مرزی گوشه‌ای از حمایت هایی است که مسئولان مربوطه می بایست در راستای در توسعه صنایع دستی استان لحاظ کنند.

صنایع دستی یکی از ظرفیت های عظیم استان ایلام است که جدای از تلاش تولید کنندگان و صنعتگران برای توسعه و رشد نیازمند حمایت از سوی دستگاه های متولی می‌باشد، از این رو امید می‌رود اقدامات لازم در این راستا در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶۱٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha