۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بی رونقی بازار ایلام در آستانه شب یلدا
بازار گزارش می دهد؛

بی رونقی بازار ایلام در آستانه شب یلدا

ایلام- امسال شاهد گرانی عجیبی در اقلام شب یلدا به ویژه آجیل و خشکبار در استان ایلام هستیم که همین امر سبب بی رونقی بازار استان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: امسال با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و تورم ها در کشور، شاهد گرانی عجیبی در بازار اقلام شب یلدا به ویژه آجیل و خشکبار در استان ایلام هستیم که همین امر سبب شده بسیاری از خانواده‌های هم استانی قدرت خرید نداشته باشند.

یلدا یکی از طولانی ترین شب‌ های سال است که مردم براساس سنت های دیرینه و دید و بازدید این شب را با هم میگذارند، متاسفانه چند سالیست که شب یلدا به علت گرانی و قیمت های سرسام آور شور و حال سال‌ های گذشته را ندارد.

به گفته کارشناسان شب یلدا که هر سال به رسم عادت بهانه دورهمی و برگزاری جشن در محافل کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور است، چند سالی است با تشنج وضعیت اقتصادی جامعه، روند رو به افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم فقط به یک مناسبت عادی در تقویم ملی تبدیل شده است.

قیمت‌های باورنکردنی و مهارگسیخته اقلام شب یلدا که سراسر کشور را برا گرفته، به استان محروم ایلام نیز سرایت کرده و در استان ایلام قیمت اقلام خوراکی از جمله میوه، شیرینی و آجیل نسبت به سال گذشته تشدید شده است و انگار مردم امسال هم باید دور میوه و شیرینی و تنقلات این شب را خط بکشند.

حذف تنقلات شب یلدا از سفره مردم

نعمیه محمدی یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال به باتوجه به افزایش نرخ کالاها، به تبع قدرت خرید کاهش یافته و علارغم اینکه چند روز مانده به طولانی‌ترین شب سال، شور و رغبت خرید در بازار ایلام مانند سال‌های قبل نیست.

وی افزود: با افزایش قیمت‌ آجیل در بازار مردم امسال باید در شب یلدا بجای حافظ و شاهنامه در بلندترین شب سال قصه گرانی بخوانند و آجیل را از دورهمی در این شب حذف کنند.

یکی از فروشندگان ایلامی: قدرت خرید و شور و اقبال شهروندان در روزهای منتهی به شب یلدا به دلیل گرانی‌ اقلام خوراکی کم شده و بازار میوه و آجیل و شیرینی به رغم وفور کالا رونق ندارد

کریم حیدری یکی از فروشندگان ایلامی به خبرنگار بازار گفت:قدرت خرید و شور و اقبال شهروندان در روزهای منتهی به شب یلدا به دلیل گرانی‌ اقلام خوراکی کم شده و بازار میوه و آجیل و شیرینی به رغم وفور کالا رونق ندارد.

بی رونقی بازار ایلام در آستانه شب یلدا

وی با بیان اینکه امسال انواع آجیل گران شده، افزود: شماری از همکاران ما نیز در این شرایط متضرر شدند زیرا آجیل و خشکبار خرابی دارد و اگر در محل مناسب نگهداری نشود چون خوراکی و چرب است، فاسد می‌شود و فروشندگان هم از نظر قیمتی و هم از نظر بار متضرر می‌شود؛ لازم به ذکر است، عده‌ای از همکاران ما امسال به دلیل هزینه‌ها و اجاره‌های بالا و از سوی دیگر نخریدن جنس توسط مشتری، فروشگاه‌ها را تعطیل کردند.

نظارت بر بازار شب یلدا

سید مهدی محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا با هدف نظارت بر بازار میوه،آجیل، شیرینی، خشکبار و گوشت در گشت های مشترک تعزیرات حکومتی از ۱۵ آذر تا ۳۰آذر ماه ادامه دارد.

وی افزود: این طرح با هدف رویکرد پیشگیرانه در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، کنترل بازارو تشدید نظارت در تنظیم بازاروجلوگیری از گرانفروشی با همکاری دستگاه های نظارتی انجام می شود.

مدیرکل تعزیرات ایلام: قاضی سیار تعزیرات حکومتی در غالب گشت های طرح مورد نظر در کنار بازرسان حضور دارد وبر اساس مصوبه و اختیارات قانونی تعزیرات حکومتی در صورت مشاهده تخلف در واحد های عرضه این کالا ها، پس از تشکیل پرونده واحد متخلف علاوه بر جریمه ۱۰ برابری به تعطیلی واحد صنفی محکوم خواهد شد

مدیر کل تعزیرات حکومتی ایلام اضافه کرد:قاضی سیار تعزیرات حکومتی در غالب گشت های طرح مورد نظر در کنار بازرسان حضور دارد و بر اساس مصوبه و اختیارات قانونی تعزیرات حکومتی در صورت مشاهده تخلف در واحد های عرضه این کالا ها ،پس از تشکیل پرونده واحد متخلف علاوه بر جریمه ۱۰ برابری به تعطیلی واحد صنفی محکوم خواهد شد.

محمدی در پایان گفت: ضمن اعلام آمادگی تعزیرات حکومتی جهت دریافت گزارشات ورسیدگی فوری به شکایات، از شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلفات از طریق سامانه اینترنتی www.tazirat۱۳۵.ir ویا تلفن ۱۳۵ موضوعات خود را گزارش کنند.

با توجه به نزدیکی به طولانی‌ترین شب سال، خانواده‌ها در تلاش برای تهیه اقلام مربوط به این شب از میوه و شیرینی گرفته تا آجیل هستند که در این میان وجود دستگاه های نظارتی جهت کنترل قیمت در بازار و برخورد با متخلفین امری الزامی می‌باشد.

کد خبر: ۲۶۱٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha