۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
بررسی راهکارهای توسعه صادرات سیمان ایران
در نخستین میز ملی صنعت سیمان مطرح شد

بررسی راهکارهای توسعه صادرات سیمان ایران

اولین جلسه میز سیمان طی سال جاری در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد. در این جلسه موانع و مشکلات فرا روی تولید و صادرات سیمان بررسی و راهکارهای اجرایی مناسب در راستای حفظ و توسعه بازارهای پیرامونی و نفوذ به سایر بازارهای هدف صادراتی ارائه شد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در این جلسه، از آمادگی و تلاش سازمان برای رفع مشکلات مربوط به واقعی کردن قیمت سیمان متاثر از نوسانات اخیر نرخ ارز و تنظیم بازار داخلی، نقل و انتقالات ارزی و همچنین امکان مقابله با صادرکنندگان مخل صادرات و ایجاد رقابت ناسالم و دامپینگ در بازارهای هدف خبر داد و گفت: چنانچه فهرست این دسته از صادرکنندگان از طریق انجمن صنفی سیمان به سازمان منعکس شود، موضوع از طریق طرح در کمیته پایش سوء رفتار صادرکنندگان مستقر در اداره مقررات صادرات و واردات پیگیری می‌شود و برای مقابله، نسبت به تعلیق و یا حتی ابطال کارت بازرگانی آنان اقدام خواهد شد.

در ادامه، میرابوطالب بدری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تبیین اهداف تشکیل میزهای کالایی و اهتمام آن در جهت شناسایی موانع و مشکلات فرا روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات منتخب صادراتی از جمله سیمان و پیگیری مرتفع ساختن آن از طریق دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و همچنین اقدامات سازمان در خصوص تخصیص سوبسید و یارانه به صادرکنندگان ذی‌ربط، از شرکت‌کنندگان خواست به اهم مسائل و مشکلات فرا روی صنعت سیمان و همچنین راهکارهای اجرایی مناسب جهت رفع و مقابله با آنها، اشاره کنند.

در این نشست، انجمن صنفی و فعالان اقتصادی صنعت سیمان مشکلاتی مانند قیمت دستوری و بسیار نازل سیمان به دلیل تنظیم بازار داخلی، کاهش قیمت پایه صادراتی ناشی از تاثیر الزام صادرکنندگان به برگشت ارز به سامانه نیما، رقابت ناسالم در بازار سیمان به دلیل نفوذ بازرگانان غیرتخصصی و رویارویی این صنعت با دامپینگ و یا بعضاً فروش سیمان بدون کیفیت و دارای ناخالصی افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده محصول و غیررقابتی شدن آن در بازارهای هدف نسبت به سایر رقبا را مطرح کردند.

همچنین عدم وجود زیرساخت‏‌های کافی و مناسب در بنادر کشور برای تخلیه و بارگیری (THC) و همچنین دپوی محصولات و در نتیجه افزایش هزینه‌های دموراژ و نگهداری که باعث افزایش قیمت تمام شده محصول خواهد شد، به عنوان اهم مشکلات و مسائل صنعت سیمان کشور بررسی شد.

از دیگر موارد مطرح شده در خصوص موانع و مشکلات فراروی صنعت سیمان کشور که در این نشست مطرح شد می‌توان به کمبود وسایل نقلیه (کامیون - کشنده) مناسب برای حمل محموله‏‌های صادراتی و همچنین تخصصی شدن اسکله پارس (عسلویه) و تخصیص آن به صادرات نفت و محصولات نفتی  اشاره کرد.  

لازم به یادآوری است، در گذشته بخش بزرگی از محموله‏‌های سیمان از اسکله پارس (عسلویه) به کشورهای هدف صادر می‌شد و در حال حاضر به دلیل ممنوعیت صادرات سیمان از آن اسکله، هزینه‏‌های بسیار سنگینی برای انتقال محصول به سایر بنادر با بعد مسافت‌ طولانی به صادرکنندگان سیمان تحمیل کرده است.

در این جلسه، موضوع تغییر استان معین میز سیمان از کرمانشاه به یکی دیگر از استان‌های حائز شرایط که از ظرفیت تولیدی و صادراتی بیشتری نسبت به کرمانشاه برخوردار است، مطرح و پیشنهاد شد به دلیل تعدد تولیدکنندگان و صادرکنندگان کارخانجات در استان‌های فارس و اصفهان یکی از این استان‌ها به عنوان استان معین سیمان انتخاب شود.

دبیر انجمن صنفی سیمان نیز در این نشست پیشنهاد داد تا  به منظور پیشگیری از رقابت‌های ناسالم و ورود افراد غیرتخصصی در تجارت سیمان، ضمن تاکید بر لزوم اصلاح نظام توزیع در صنعت سیمان و ایجاد ساز و کارهای نظارتی در فعالیت واسطه‌ها، رینگ صادراتی بورس کالا و انحصار صادرات سیمان توسط تولیدکننده فعال شود.

در پایان مقرر شد کلیه مشکلات مطروحه از سوی انجمن صنفی صنعت سیمان جمع‌بندی و به سازمان توسعه تجارت ایران منعکس شود تا در اسرع وقت با دعوت از دستگاه‌های اجرایی مرتبط و برگزاری جلسه مشترک در این خصوص به این مهم پرداخته و موضوع مرتفع شود.

همچنین موضوع صدور مجوز کامیون دست دوم و کشنده سیمان و مجوز صدور سیمان از محل اسکله پارس که در شرایط کنونی از تمام ظرفیت خود برای صادرات محموله‌های نفتی استفاده می‌کند، پس از وصول درخواست انجمن به همراه کلیه مستندات مورد نیاز در این خصوص، از طریق کمیسیون ماده (یک) اداره مقررات صادرات و واردات و سازمان بنادر و کشتیرانی پیگیری شود.

گفتنی است، این جلسه به ریاست فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور مدیر کل دفتر توسعه صادرات صنعتی و معدنی، مسئولان میز سیمان، دستگاه‌های ذی‌ربط، انجمن صنفی صنعت سیمان و جمعی از شرکت‌های فعال این صنعت برگزار شد.

کد خبر: ۲۶٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha