۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
اوپک پلاس بیش از نصف بازار نفت جهان را در اختیار دارد

اوپک پلاس بیش از نصف بازار نفت جهان را در اختیار دارد

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد کاهش تولید اوپک پلاس برای بالا بردن قیمت نفت سهم این ائتلاف از بازار را تا ۵۱ درصد کاهش داده است.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد با توجه به آهسته شدن رشد تقاضا و افزایش تولید نفت آمریکا، اوپک پلاس در حال حاضر به سختی نصف بازار نفت دنیا را کنترل می‌کند.

این آژانس اعلام کرد کاهش تولید اوپک پلاس برای بالا بردن قیمت نفت سهم این ائتلاف از بازار را تا ۵۱ درصد کاهش داده است، یعنی پایین‌ترین رقم از ابتدای شکل‌گیری آن در ۲۰۱۶.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است قیمت نفت علیرغم کاهش تولید اوپک پلاس کمتر از ۷۵ دلار در هر بشکه است، در حالی که در ماه سپتامبر به حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده بود.

این آژانس پیش‌بینی می‌کند رشد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه فعلی به شدت آهسته شده باشد.

این آژانس با اشاره به عوامل مختلفی از جمله بالا رفتن نرخ بهره اعلام کرد تقاضا در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی ۴۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود. انتظار می‌رود افزایش تولید کشورهای غیر عضو اوپک پلاس بتواند افزایش تقاضا در ۲۰۲۴ را تامین کند. بنابراین تاثیر تولیدکنندگان اوپک پلاس بر بازار در سال آینده میلادی کمتر خواهد شد.

طبق گزارش این آژانس، افزایش تولید نفت آمریکا و بالا رفتن تولید کشورهایی مانند گویان و برزیل، عرضه نفت کشورهای غیر اوپک را ۱.۲ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۴ افزایش می‌دهد، یعنی بیشتر از ۱.۱ میلیون بشکه در روز رشد تقاضا.

این ائتلاف که از اعضای اوپک به علاوه کشورهایی مثل روسیه، مکزیک و آذربایجان تشکیل شده، تولید خود را طی ۱۴ ماه گذشته پایین آورده تا قیمت نفت بالاتر از ۸۰ دلار در هر بشکه باقی بماند. اما تلاش‌های اوپک پلاس به خاطر افزایش تولید اعضای غیر اوپک بی‌نتیجه مانده است.

آژانس بین المللی انرژی عقیده دارد آمریکا که در حال حاضر ۲۰ میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد، همچنان سردمدار رشد عرضه در سال آینده میلادی خواهد بود.

کد خبر: ۲۶۱٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha