۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
ایجاد شغل برای ۵۰ هزار نفر با بهره‌برداری از ۲۰۸۸ طرح تعاونی

ایجاد شغل برای ۵۰ هزار نفر با بهره‌برداری از ۲۰۸۸ طرح تعاونی

یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم در راستای مردمی کردن اقتصاد، توسعه بخش تعاون است به طوری که در این دولت ۲۰۸۸ طرح تعاونی با سرمایه ۲۶.۶ هزار میلیارد تومان در کمتر از ۲ سال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش بازار، دولت سیزدهم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای مردمی کردن اقتصاد، توسعه و گسترش بخش تعاون را در دستور کار خود قرار داد و دنبال کرده است. قرار بود که سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی به سهم ۲۵ درصدی برسد که در دولت‌های گذشته مغفول ماند؛ حال رشد این بخش یکی از برنامه‌های دولت است و توسعه و گسترش تعاونی‌های عمرانی، ملی، خدماتی، سهامی عام و فراگیر از جمله اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است تا سهم تعاون در اقتصاد کشور افزایش یابد.

بر اساس این گزارش در دولت سیزدهم و از مهر سال ۱۴۰۰ تا مرداد سال جاری ۲۰۸۸ طرح تعاونی با سرمایه گذاری ۲۶ هزار و ۶۲۴ میلیارد تومان در کمتر از ۲ سال به بهره‌برداری رسید که به واسطه آن برای ۵۰ هزار و ۴۹۴ نفر اشتغال ایجاد شد.

در هفته تعاون سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۶۸ تعاونی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که برای بیش از ۷ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرد. سرمایه‌گذاری این طرح ۳۳۸۷ میلیارد تومان بود.

در دهه فجر سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۰۲ پروژه افتتاح شد که زیرساخت ایجاد اشتغال برای ۷ هزار و ۸۱ نفر را با سرمایه‌گذاری ۲۷۳۴ میلیارد تومان ایجاد کرد. تعداد ۴۵۷ تعاونی نیز در هفته تعاون سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید که برای ۱۱ هزار و ۶۸۶ نفر شغل ایجاد کرد. سرمایه‌گذاری این طرح ۴۱۷۲ میلیارد تومان بود.

تعداد ۸۸۸ طرح پروژه تعاونی در دهه فجر سال ۱۴۰۱ و با سرمایه‌گذاری ۵۰۳۱ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که برای ۱۶ هزار و ۲۶۴ نفر شغل ایجاد کرد.

وزارت تعاون در شهریور سال جاری نیز ۳۷۳ طرح تعاونی با مشارکت ۲۴ هزار و ۱۵۱ عضو و با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان را به بهره‌برداری رساند که به واسطه آن برای ۸ هزار و ۴۵۴ نفر شغل ایجاد شد. سرمایه مردمی که در این طرح وجود داشت، ۵۸۱۸ میلیارد تومان بود.

طبق آخرین آمار مربوط به تشکیل تعاونی‌ها (منتهی به تابستان ۱۴۰۲) در دولت سیزدهم تعداد ۱۵ شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی تشکیل شدند که ۱۲ هزار و ۵۸۳ نفر در آن عضویت دارند. این تعاونی‌ها برای ۵۱۷ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده و میزان سرمایه ثبتی این شرکت‌ها ۸۳ میلیارد ریال است.

همچنین ۴۸ شرکت تعاونی فراگیر ملی در این مدت تشکیل شده که ۳ هزار و ۹۱۲ عضو دارد. سرمایه اولیه این تعاون ۴۴ هزار و ۲۹۴ میلیون ریال است که واسطه ایجاد فرصت شغلی برای ۲ هزار و ۷۶ نفر شده است.

۲ شرکت تعاونی سهامی عام نیز با ۳۱۵ سهامدار (حقیقی و حقوقی) و سرمایه ۱۵ میلیارد تومان تشکیل شده که توانسته برای ۷۰ نفر اشتغال‌زایی کند. در کنار این تعاونی‌ها ۱۰ فقره مجوز تشکیل تعاونی سهامی عام و تبدیل به تعاونی سهامی عام نیز صادر شده است.

تشکیل ۸۰۹ تعاونی خدماتی با عضویت ۱۱ هزار نفر و اشتغال‌زایی برای ۱۳ هزار و ۴۱۷ نفر، تشکیل ۶۰ تعاونی آموزشگاهی در مدارس سراسر کشور با عضویت ۴ هزار نفر از دانش‌آموزان و تشکیل یک تعاونی فراگیر ملی به صورت آزمایشی برای دانش‌آموزان استثنایی با عضویت ۱۸۰ نفر از دانش‌آموزان استثنائی استان فارس از دیگر اقداماتی در بخش توسعه تعاونی‌های روستایی است.

کد خبر: ۲۶۱٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha