۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
«یلدا» رنگ و بوی همیشگی را ندارد| فخر فروشی قیمت ها به مردم
بازار بررسی کرد؛

«یلدا» رنگ و بوی همیشگی را ندارد| فخر فروشی قیمت ها به مردم

مشهد- اگر چه تکاپو برای آماده سازی سفره یلدا از هم اکنون در بازارهای داخلی ملموس است اما قیمت‌های لجام گسیخته اجازه جولان به مردم برای خرید در یلدای گرانی نمی دهد!

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که بسیاری از مسئولان از طریق رسانه ها به مردم این پیام را منتقل می کنند که بازار شب یلدا در کنترل کامل است و تمامی تمهیدات لازم برای تامین نیاز های مردم در دستور کار قرار دارد اما بسیاری از شهروندان در گفت و گو با بازار این پرسش را مطرح می کنند که این چه مدل کنترل بازار است که قیمت خشکبار به یک میلیون تومان رسیده و برای یک کیلو گوجه فرنگی ناقابل باید افزون بر ۴۰ هزار تومان هزینه پرداخت کرد؟

به گزارش خبرنگار بازار؛ ایرانی‌ها قرن‌هاست که آغاز زمستان برابر با شامگاه پایان آخرین روز پاییز تحت عنوان شب یلدا، بلندترین شب سال را با دورهمی فامیلی و چیدن سفره‌های رنگین و حافظ‌خوانی جشن می‌گیرند.

گردهم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام با جمع شدن در کنار یکدیگر در آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب سال و تناول آجیل مخصوص، هندوانه، انار، شیرینی‌ها و میوه‌های گوناگون از جمله ویژگی‌های آئین شب یلدا یا شب چله است.

اگرچه گرانی‌ها بازار شب یلدا را کم رونق کرده اما ایرانی‌ها این آئین کهن را که نماد روشنایی و حیات دانسته و مانند نوروز تحت هر شرایط و با سفره‌های کوچک‌تر گرامی می‌دارند.

آجیل های درجه یک مشتری ندارد

آجیل و تنقلات یکی از محصولات ثابت پای سفره یلداست که نوع مرغوب و درجه یک آن با مغز های درجه یک به کیلویی ۸۵۰ هزار تومان رسیده است.

گرانی این نوع آجیل ها موجب شده تا مردم نسبت به خرید آجیل های ارزان تر مثلا حدود کیلویی ۲۸۰ هزار تومان روی بیاورند که کیفیت چندانی نداشته و از طرفی بسیاری از مغز های همیشگی مانند پسته و گردو از میان آن حذف شده است.

بابایی فروشنده آجیل و خشکبار: امسال حتی مردم برای خرید تخمه آفتابگردان هم با احتیاط دست به جیب می شوند زیرا قیمت یک کیلو تخمه کانادایی که تا همین ابتدای سال کیلویی۷۸ هزار تومان بود در حال حاضر به کیلویی ۱۸۵ هزار تومان رسیده است

ابراهیم بابایی یکی از آجیل فروشان میدان توحید در گفت و گو با بازار اظهار می کند: امسال حتی مردم برای خرید تخمه آفتابگردان هم با احتیاط دست به جیب می شوند.

وی می گوید: قیمت یک کیلو تخمه کانادایی تا همین ابتدای سال ۷۸ هزار تومان بود اما متاسفانه در حال حاضر به کیلویی ۱۸۵ هزار تومان رسیده است.

«یلدا» رنگ و بوی همیشگی را ندارد| فخر فروشی قیمت ها به مردم

وی با بیان اینکه برخی از خشکبار و تنقلات مانند مویز ابتدای سال کیلویی ۵۰ هزار تومان و نهایت ۶۰ هزار تومان قیمت داشتند اما در حال حاضر مشاهده می کنید که قیمت انجیر خشک شده مرغوب به کیلویی ۷۰۰ هزار تومان؛ توت خشک درجه یک به کیلویی ۵۵۰ هزار تومان و پسته به کیلویی ۸۵۰ هزار تومان رسیده است به ما می گوید: لذا با این قیمت ها و در مقایسه با حقوق های کارمندی لذا هیچ خانوده ای حاضر به پرداخت چنین رقم هایی برای خرید آجیل درجه یک نیست.

تعطیلی واحدهای صنفی

در همین راستا رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد با بیان اینکه قدرت خرید مردم نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته و میزان فروش را تحت تاثیر قرار داده به بازار می گوید: در حال حاضر بسیاری از مردم ترجیح می دهند تا حقوق خود را برای کالاهای اساسی مصرف کنند لذا خرید آجیل به اولویت های چندم خانواده ها تبدیل شده است.

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد: طی یک سال گذشته عوارض پرداختی، مالیات، هزینه اجاره و سایر هزینه های جاری در اصناف افزایش چشمگیری داشته است اما از طرفی دیگر فروش مغازه داران متاثر از وضعیت اقتصادی مردم به شدت رو به کاهش نهاده است

علیرضا ارزانی ممقانی ابراز می کند: طی یک سال گذشته عوارض پرداختی، مالیات، هزینه اجاره و سایر هزینه های جاری در اصناف افزایش چشمگیری داشته اما از طرفی دیگر فروش مغازه داران متاثر از وضعیت اقتصادی مردم به شدت رو به کاهش نهاده است.

وی ادامه می دهد: این موضوع موجب شده تا تعداد زیادی از همکاران بنده دراین صنف از کار خود کناره گیری کرده و به دلیل نبود همخوانی دخل و خرج نسبت به جمع آوری واحد صنفی و تغییر شغل اقدام کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: شماری از همکاران ما نیز در این شرایط متضرر شدند زیرا آجیل و خشکبار خرابی دارد و اگر در محل مناسب نگهداری نشود دچار فساد می‌شود و از همین رو بسیاری از فروشندگان هم از نظر قیمتی و هم از نظر بار متضرر شده اند.

وی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از همکاران ما امسال به دلیل هزینه‌ها و اجاره‌های بالا و از سوی دیگر نخریدن جنس توسط مشتری، فروشگاه‌ها را تعطیل کردند بیان می کند: از ابتدای سال تاکنون افزون بر ۷۰ واحد صنفی تاکنون به دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب مجبور به تعطیلی و کناره گیری از این صنف شدند.

وی ادامه می دهد: متاسفانه نه تنها بازار داخلی تعریف چندانی ندارد بلکه بازار خارجی نیز متاثر از بسیاری از عوامل تحت تاثیر قرار داشته و بازار خوبی را به همراه نداشته است.

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد با بیان اینکه وضعیت صادراتی ما نسبت به گذشته افت کرده است عنوان می کند: ما صدر جدول صادرات غیر نفتی هستیم؛ آجیل و خشکبار بعد از نفت و مشتقات نفتی بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده اما به دلیل اینکه کشاورزی ما سنتی بوده و قیمت تمام شده بالا است؛ در حال از دست دادن توان رقابت و سهم خود در بازارهای جهانی هستیم و صادرات ما هر روز کمتر می‌شود.

بازار میوه آبدار نیست

به نظر می رسد بازار میوه برای شب یلدا وضعیت بهتری از بازار آجیل دارد اگر چه میوه هم در طی چند ماه گذشته با افزایش قیمت روبرو بوده است.

«یلدا» رنگ و بوی همیشگی را ندارد| فخر فروشی قیمت ها به مردم

گزارش خبرنگار ما از سطح شهر مشهد نشان می دهد: که برخی از میوه های پر مصرف و بازار پسند بازار مانند موز؛ آناناس و هم چنین انار با رشد قیمتی همراه بوده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد: وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و لذا برای گذران طولانی‌ترین شب سال برخی یک یا دو کیلو سیب درختی خریده و به همین مقداربرای برپایی سفره یلدا اکتفا می کنند

موز های درجه یک خارجی در سطح بازار مشهد از کیلویی ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه اندام می کنند و لذا اقبال خرید بیشتر با موز های پاکستانی و یا چابهاری است که حدود قیمت ۳۷ هزار تومان به ازای هر کیلو عرضه می شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد نیز در گفت و گو با بازار اظهار می کند: امسال به دلیل وضعیت اقتصادی مردم و وفور بار، قیمت میوه‌های شب چله تغییر چندانی نخواهد داشت.

محمد قنبری شکوه بیان می کند: وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و لذا برای گذران طولانی‌ترین شب سال برخی یک یا دو کیلو سیب درختی خریده و به همین مقدار برای برپایی سفره شب یلدا اکتفا می کنند.

وی می‌گوید: هم اینک فراوانی کالا و ورود بار به میادین میوه و تره‌بار شرایط مطلوبی دارد و ما تنها در حوزه نظارتی بر بازار شب یلدا کنترل خواهیم داشت تا در بازار اجحافی نسبت به مردم و مصرف کننده صورت نگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از احتکار یا سود جویی برخی از افراد چه تدابیری اندیشیده شده است نیز به ما می گوید: یلدا برای ما مثل باقی ایام سال است و همکاران ما به دنبال گران فروختن در شب یلدا نیستند؛ زیرا بار تره‌بار را نمی‌توان نگه داشت و عرضه و تقاضا در این زمینه تعیین‌کننده است.

بی رغبتی مردم برای خرید

در حالی که همه ساله با فرا رسیدن شب یلدا عده ای از سودجویان برای فروش کالاهای مرتبط با این شب کیسه می دوختند اما این روز ها اکثر کسبه در انتظار مشتری برای خرید کالاهای عرضه شده هستند نکته ای که مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز بر آن مهر تائید زده و می گوید: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی و شکلات، پیش بینی می‌شود در مناسبت شب یلدا، این اقلام در بازار مشهد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش فروش داشته باشد.

«یلدا» رنگ و بوی همیشگی را ندارد| فخر فروشی قیمت ها به مردم

محسن صیادی اذعان می کند: با توجه به پیش بینی افزایش تقاضا در بازار برخی اقلام مانند انواع میوه، آجیل و شیرینی و شکلات، مشکلی در عرضه این کالاها در بازار مشهد به چشم نمی خورد اما به علت کمبود تقاضا اکنون قیمت‌ها ثابت و بعضا روند کاهشی دارد.

یلدا عطر همیشگی را ندارد

یکی از کالاهایی که معمولا همزمان با برپایی مراسم سب یلدا و دور همی ها زینت بخش مجالس ایرانی ها است خرید گل و زینت بخشیدن سفره های یلدا با گل و گلدان است اما بنا بر اظهارات رئیس اتحادیه گل‌فروشان مشهد ظاهرا این بازار هم امسال در آستانه شب یلدا رنگ و بویی ندارد.

محمد رضایی مزینانی در این رابطه از اینکه بسیاری از همکارانش به دلیل کاهش میل خرید مردم متضرر شدند اذعان می کند: در بسیاری از زمان‌ها گل هم در حوزه تولید و هم توزیع با ضرر فروخته می‌شود زیرا گل‌فروش گل را می‌خرد و در مغازه نگه می‌دارد، اما فروخته نمی‌شود و چند روز بعد باید آن را دور بریزد که این یعنی ضرر مطلق!

وی ابراز می کند: در حال حاضر تولیدکنندگان گل از قیمت راضی نیستند اما از طرفی باید توان خریدار و مصرف کننده را نیز در نظر گرفت لذا با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و از طرفی افزایش تولید لذا معمولا قیمت ها در مناسبت هایی این چنینی تغییر محسوسی ندارد.

کد خبر: ۲۶۱٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha