۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۳
ثمسکن  با بنیادی قوی در مرز مقاومت
تحلیل سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن

ثمسکن با بنیادی قوی در مرز مقاومت

شرکت سرمایه گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن با سود سازی چشمگیر و رشد ۱۱۰ درصدی از ابتدای سال به لحاظ بنیادی قوی است اما در مرز مقاومت قرار گرفته است.

هادی بهرامی؛ بازار: در بازار بورس، صنعت ساختمانی با عنوان انبوه سازی، املاک و مستغلات معرفی می شود که یک فرصت سرمایه گذاری در صنعت ساختمانی و عمرانی برای خیلی از سرمایه گذاران بازار بورس ایران می باشد. صنعت ساختمانی را باید جدی گرفت؛ زیرا تامین کننده یکی از نیاز های اساسی و محرک اقتصادی می باشد.

معرفی و جایگاه شرکت
شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین فعالان صنعت ساختمان در کشور است. این شرکت در ششم اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۶۹ به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان بانک مسکن تاسیس گردید. از ابتدای تأسیس تاکنون، عملیات اجرایی بیش از ۷۲ هزار واحد مسکونی در قالب ۴۴۸ پروژه توسط شرکت ‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن شروع شده که بیش از ۶۳ هزار واحد مسکونی به بهره‌ برداری رسیده است. علاوه بر آن در ساخت مجتمع‌ های تجاری، اداری و آموزشی، ساخت آزاد راه، خطوط انتقال آب و آماده‌ سازی زمین فعالیت‌ هایی انجام شده است. ارزش بازار شرکت ۵ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر با ۱۴ میلیارد تومان ارزش معاملات روزانه خرید و فروش میشود.
شرکت گروه مالی بانک مسکن سهامی عام بوده و با ۴۸ درصد سهم، بزرگ ترین سهامدار شرکت سرمایه گذاری مسکن میباشد. گروه مالی بانک مسکن در تهیه زمین و اجرای طرح های ساختمانی از جمله ساختمانهای مسکونی ٫ تجاری و اداری اعم از شهرک سازی و مجتمع سازی، اجرای طرح های تاسیساتی و زیربنایی، تولید مصالح و تجهیزات ساختمانی، واردات، توزیع و معاملات کلیه مصالح و تجهیزات ساختمانی فعالیت میکند.


آخرین اخبار مربوطه
با هدف گسترش همکاری‌های سازنده برای تامین نیازهای فناورانه صنعت ساختمان و انبوه سازی در سال مهار تورم و رشد تولید، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با حضور وزیر راه و شهرسازی منعقد شد. رویداد تبادل فناوری در حوزه ساختمان و حمل‌ و نقل با هدف معرفی توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه و کمک به گسترش بازار این شرکت‌ها، از صبح امروز دوشنبه ۲۰ آذر ماه جاری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری آغاز به کار کرد. 

سود خالص شرکت در صورت سود و زیان دوره جدید ۹ ماهه، مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان میباشد که پیش بینی میشود تا پایان سال ۶۰۴ میلیارد تومان سود سازی داشته باشد. خالص ارزش دارایی های بورسی و غیربورسی شرکت مبلغ ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان میباشد که با در نظر گرفتن ارزش بازار شرکت میتوان ارزش ذاتی سهام ثمسکن را ۱۳۵۰ تومان برآورد کرد. در حالی که هم اکنون قیمت هر سهم حدود ۹۰۰ تومان می باشد


تحلیل صورت سود و زیان

در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ هزینه های اداری و عمومی شرکت مبلغ ۶۰ میلیارد تومان می باشد که نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد و نسبت به دو سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.
سود خالص شرکت نیز، مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۳۱۷ درصد افزایش یافته و زیان ۱۱۳ میلیارد تومانی در دو سال پیش را جبران کرده است!
در سال ۱۴۰۱ دریافت مالیات از شرکت با کاهش چشمگیر، به مبلغ ۳۲ میلیارد تومان رسیده بود که دوباره به ۴۷ میلیارد تومان افزایش یافته است.
شرکت در سال ۱۳۹۲ با ۳۵ تومان، بیشترین سود تقسیمی را داشته و با گذشت زمان این نرخ کم و کمتر میشود؛ زیرا شرکت بر روی سود انباشته تمرکز دارد.
سود خالص شرکت در صورت سود و زیان دوره جدید ۹ ماهه، مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان میباشد که پیش بینی میشود تا پایان سال ۶۰۴ میلیارد تومان سود سازی داشته باشد. خالص ارزش دارایی های بورسی و غیربورسی شرکت مبلغ ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان میباشد که با در نظر گرفتن ارزش بازار شرکت میتوان ارزش ذاتی سهام ثمسکن را ۱۳۵۰ تومان برآورد کرد. در حالی که هم اکنون قیمت هر سهم حدود ۹۰۰ تومان می باشد.

در حال حاضر قیمت با مقاومت ۹۰۰ تومانی درگیر بوده و پس از رشد ۱۱۰ درصدی امسال، نیاز به اصلاح و کف سازی در ناحیه مناسب دارد. با رسیدن به حمایت معتبر ۶۴۰ تومان و یا عبور از مقاومت ۹۲۰ تومان روند صعودی بزرگ تری میتواند شکل بگیرد


تحلیل تکنیکال
در حال حاضر قیمت با مقاومت ۹۰۰ تومانی درگیر بوده و پس از رشد ۱۱۰ درصدی امسال، نیاز به اصلاح و کف سازی در ناحیه مناسب دارد. با رسیدن به حمایت معتبر ۶۴۰ تومان و یا عبور از مقاومت ۹۲۰ تومان روند صعودی بزرگ تری میتواند شکل بگیرد؛ در غیر اینصورت میتوانیم انتظار اصلاح را برای سهم داشته باشیم. اوسیلاتور آر اس آی نیز همانند نمودار قیمتی درگیر مقاومت بزرگی است که باید در تحلیل و معاملات مد نظر قرار داد. سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن را می توان در دسته بندی پر ریسک اما پر بازده قرار داد.


سخن پایانی
همانطور که گفته شد صنعت انبوه سازی را میتوان از محرکان اقتصاد و نیاز های اساسی دانست. برای تحلیل شرکت های ساختمانی میتوانیم قیمت مصالح، تجهیزات و حمل و نقل، قیمت خودرو، حمل‌ونقل عمومی، میزان اشتغال و حقوق و دستمزد، تورم و سیاست های دولت برای ساخت مسکن را هم در نظر بگیریم. با افزایش ساخت و ساز و فروش میتوان به آینده گروه انبوه سازان امیدوار بود.

کد خبر: ۲۶۱٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha