۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
نکاتی که باید پیش از سرمایه گذاری هفته جاری بازار فارکس بدانید
تحلیل بازار فارکس؛

نکاتی که باید پیش از سرمایه گذاری هفته جاری بازار فارکس بدانید

با قرار گرفتن در آستانه برگزاری جلسه بانک های مرکزی بزرگ جهان در بریتانیا، اتحادیه اروپا و مهمتر از همه، ایالات متحده، تمامی بازارهای مالی به  ویژه بازار فارکس در وضعیتی بسیار حساس قرار گرفته اند.

بازار؛ گروه بین الملل: با قرار گرفتن در آستانه برگزاری جلسه بانک های مرکزی بزرگ جهان در بریتانیا، اتحادیه اروپا و مهمتر از همه، ایالات متحده، تمامی بازارهای مالی به ویژه بازار فارکس در وضعیتی بسیار حساس قرار گرفته اند.

یکی از مهمترین رخدادهای هفته جاری، اعلام شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ماه نوامبر از سوی فدرال رزرو است که همین شک و تردید ایجاد شده در بازار منجر شده تا شاخص دلار طی روز سه شنبه در محدوده زیر ۱۰۴ قرار بگیرد. بازدهی آخرین حراج ۱۰ ساله اوراق خزانه داری آمریکا که اواخر روز دوشنبه برگزار شد به ۴.۲۹ درصد رسید که نسبت به ۴.۵۱ درصد در حراج قبلی به شدت کاهش یافت.

نهایتا تا آخر روز دوشنبه، این ریزش بازدهی ادامه یافت تا جدول به صورت قرمز بسته شده و در نتیجه، دلار در برابر رقبای اصلی خود قدرت خود را از دست داد. اوایل روز سه‌شنبه، بازدهی ۱۰ ساله ایالات متحده تقریباً ۱% کاهش یافته و به گفته ارتش ایالات متحده، یک کشتی تجاری در دریای سرخ مورد اصابت موشک حوثی های یمن قرار گرفته که این موضوع باعث شد سرمایه گذاران موضع محتاطانه ای برای ورود به بازار اتخاذ کنند.

تغییرات ارزش دلار در بازار فارکس طی هفته جاری

همانطور که در جدول زیر ملاحظه می شود، دلار آمریکا هفته خوبی در فارکس نداشته و در برابر اکثر ارزهای بزرگ این بازار دچار افت ارزش شد. بیشترین میزان این ریزش ها نیز مربوط به جفت ارز دلار آمریکا / دلار نیوزیلند بوده است.

نکاتی که باید پیش از سرمایه گذاری هفته جاری بازار فارکس بدانید

همانطور که پیشتر گفته شد، موضوع مهم تعیین کننده برای ارزش دلار طی هفته جاری، شاخص CPI است که مستقیما نشانگر میزان تورم در آمریکا است. بر اساس آخرین داده های منتشر شده از سوی رسانه های آمریکایی، انتظار می رود شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا برای ماه نوامبر، به زیر ۳.۱ درصد رسیده باشد که این رقم در قیاس با شاخص CPI ماه اکتبر یعنی ۳.۲ درصد، نشان دهنده افت ملموس ریزش تورم در ایالات متحده است.

اما نکته مهم در این خصوص اینجاست که شاخص خالص یا همان CCPI که مواذ غذایی و سوخت را شامل نمی شود، در بازه زمانی مذکوربه بالای ۴ درصد افزایش یافته است که همین امر می تواند در تصمیم گیری فدرال رزرو در خصوص تعیین روند سیاست افزایش نرخ بهره بانکی موثر باشد.

بررسی بخش های دیگر بازار فارکس

بر خلاف آمریکا که تنها شک و شبهات موجود مربوط به ارقام نسبتا جزئی (هرچند مهم) مربوط می شود، در استرالیا شاهد روندی معکوس در آمار و ارقام اقتصادی هستیم. بنا بر آخرین آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی استرالیا، شاخص اعتماد صرف کننده (CCI) از ۳- در ماه سپتامبر به ۹- برای ماه نوامبر افزایش یافته که نشانگر میزان اعتماد شهروندان به پایداری درآمدهای خود در این کشور است.

شاخص شرایط تجاری (BCI) نیز از ۱۳ به ۹ کاهش یافته است. به همین دلیل، «میشل بالاک» رئیس بانک مرکزی استرالیا طی سخنانی اعلام کرده که سیاستگذاران حوزه پولی و بانکی این کشور، رویکرد بسیار محتاطانه ای در روند سیاستگذاری های خود اتخاذ کرده و به دقت، شاخص های اقتصادی را تحت نظار دارند. همین اظهارات بالاک منجر به افزایش ارزش ۰.۵ درصدی دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا شده و نرخ برابری جفت ارز AUD/USD را به ۰.۶۶۶ رساند.

در بریتانیا نیز مرکز آمار ملی این کشور گزارش داد که شاخص بیکاری کاهش یافته و بیش از ۵۰ هزار سغل در ماه اکتبر ایجاد شده است. با اینحال، به گفته سازمان بین المللی کار، شاخص بیکاری بریتانیا طی بازه سه ماهه منتهی به اکتبر، همچنان ثابت و روی رقم ۴.۲ درصد ایستاده و این در حالیست که تورم دستمزد سالانه از ۸ درصد در مدت مشابه به ۷.۲ درصد کاهش یافت. در همین راستا، جفت ارز GBP/USD با واکنش فوری به آمار کار ارائه شده، به سمت ۱.۲۵۵۰ حرکت کرده و کاهش یافت.

EUR/USD نیز اولین روز معاملاتی هفته را تقریباً بدون تغییر بسته و شروع به صعود به سمت ۱.۰۸۰۰ در اوایل روز سه شنبه کرد.

کد خبر: ۲۶۱٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha