۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
سرگیجه داروسازها و تجهیزات پزشکی ها در میدان گمرک؛ ارز همچنان در طول کاستی هاست
بازار گزارش می دهد

سرگیجه داروسازها و تجهیزات پزشکی ها در میدان گمرک؛ ارز همچنان در طول کاستی هاست

تصمیمات ناگهانی و بعضا غیر کارشناسی برخی از مسئولان که منجر به توقف مواد اولیه پشت درهای گمرک می شود به تولید صنف های تجهیزات پزشکی و داروسازی ضربه مهلکی می زند.

بازار؛ گروه صنعت: نوسانات ارزی، عدم تخصیص به موقع منابع ارزی و در نهایت تاخیر در ترخیص کالاهای وارد شده از گمرک همگی دست اندازهای تولید هستند؛ موانعی که یک بار بر سر مسیر تولیدکنندگان انواع داروها قرار می گیرند و باری دیگر خط تولید صنف تجهیزات پزشکی و به طور کلی هر حوزه تولیدی در کشور را دچار چالش می کنند.

مشکلاتی که به گفته فعالان صنعتی طی سال های اخیر به جای بهبود بیشتر تشدید شده اند و تولیدکنندگان را با چالش های متعددی مواجه کرده اند و مهمترین آن توقف خطوط تولید موقت و دائمی و از دست رفتن نیروهای انسانی است. سرمایه هایی که به خاطر تصمیم های شبانه و ناگهانی برخی از مسئولان به باد می روند و صنایع را متضرر می سازند.

چالش نوسانات ارزی و گمرکات

در این رابطه سید اکبر آوخ مدیرعامل شرکت تولیدی آرا صنعت طب آسیا با اشاره به اینکه حدود ۲۵ سال است در صنف تجهیزات پزشکی و در حوزه تولید انواع تخت های زیبایی کاشت، ‌دیالیز، شیمی درمانی، اهدای خون و پلاسما فعالیت دارد به بازار گفت: متاسفانه تصمیمات کلان مسئولان شبانه روز تغییر می کند و این مهمترین آفت فعالیت های تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین آسیب های ناگهانی تغییر بخش نامه ها و تصمیم های مسئولان در حوزه گمرکات کشور رخ می دهد افزود: متاسفانه سیاست گذاری ها و قوانین گمرکات در لحظه عوض می شود و هیچ گاه به تولیدکنندگان قبل از آن اطلاع رسانی ای نمی کنند. این مشکلات با وجود چالش های دیگری همچون رکود و تورم تشدید هم می شود.

آوخ: هرچند اکنون از ضربه خسارت های ناشی از تصمیم های ناگهانی مسئولان با انبار داری می کاهیم اما همچنان این تغییرات آسیب بزرگی به ما به عنوان تولید کننده وارد می کند؛ چرا که ناچار هستیم مواد اولیه بیشتری را در انبار دپو کنیم و همین موضوع ما را با چالش نقدینگی مواجه می کند

آوخ با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق تامین کنندگان داخلی تامین می کند و فقط برای ۱۰ درصد آن نیاز به واردات دارد ادامه داد: همین ۹۰ درصد مواد اولیه ای که از داخل تامین می کنیم نیز متاثر از نوسانات ارزی و مسائل گمرکات کشور است و هر لحظه دستخوش تغییر می شود.

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی تاکید کرد: متاسفانه بارها مواد اولیه به گمرک آمده و قوانین ارزی یکباره تغییر یافته و با سیستم های انبساطی و انقباضی شان به چندین ماه از پروسه تولید ما خسارت زده اند. البته اوایل فعالیت که کمتر با تغییرات ناگهانی سیاست گذاری ها آشنا بودیم بیشتر خسارت می دیدیم اما اکنون با دپوی مواد اولیه و انبار داری قدری از خسارتی که این اتفاقات وارد می کند کاسته ایم.

وی افزود: هرچند اکنون از ضربه خسارت های ناشی از تصمیم های ناگهانی مسئولان با انبار داری می کاهیم اما همچنان این تغییرات آسیب بزرگی به ما به عنوان تولید کننده وارد می کند؛ چرا که ناچار هستیم مواد اولیه بیشتری را در انبار دپو کنیم و همین موضوع ما را با چالش نقدینگی مواجه می کند. بنابراین از مسئولان می خواهیم که در هر حوزه ای که می خواهند یک تصمیم گیری کلان داشته باشند از نخبگان آن حوزه مشاوره بگیرند و قبل از تصمیم نهایی هم یک اطلاع رسانی به تولیدکنندگان کنند.

مواد اولیه ای که پشت گمرک متوقف می شود

امیر پایدار مدیر علمی شرکت داروسازی باریج اسانس نیز با اشاره به اینکه این شرکت داروسازی بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در صنعت داروهای گیاهی دارد و در خدمت جامعه داروسازی کشور است گفت: درحال حاضر بیش از ۱۴۰ نوع محصول را به بازار سلامت کشور ارائه می کنیم و افتخار این را داریم که بیش از ۳۰ سال است که در خدمت مردم ایران هستیم.

پایدار: اگر شرایطی برای شرکت ها فراهم می شد که در بحث تخصیص ارز، ترخیص گمرکات و موارد مورد نیازشان از گمرکات همکاری بهتری دریافت می کردند نتیجه آن با تولیدات با کیفیت هم به نفع مردم و هم شرکت ها می شد

وی افزود: ۱۴ گروه محصول داریم که در زمینه های گوارش، محصولات زنان، محصولات اطفال، محصولات اورولوژی، محصولات دستگاه تنفسی، محصولات تقویت قوای جنسی و غیره قرار دارند و این ۱۴ گروه محصول به ۱۵ شکل دارویی به بازار ارائه می شود.

پایدار با اشاره به اینکه در حال حاضر فرآورده های گیاهی و طبیعی در جامعه ایرانی بسیار مورد توجه است گفت: اکنون هر چقدر که پیش می رویم می بینیم که بحث مصرف داروهای گیاهی و حتی سبک زندگی سالم بیشتر از گذشته مورد توجه مردم قرار گرفته است. همچنین با مساعدت های وزارت بهداشت در این زمینه، شناسایی داروهای گیاهی به مردم می بینیم که این اتفاق بهتر و بیشتر رخ می دهد.

مدیر علمی این شرکت داروسازی با اشاره به اینکه شرکت ما به طور تقریبی ۹۰ درصد از مواد اولیه خود، یعنی گیاهانی را از داخل کشور تامین می کند افزود: پنج تا ۱۰ درصد از گیاهانی که استفاده می کنیم داخل کشور وجود ندارد و مجبوریم آن مواد اولیه را از خارج از کشور وارد کنیم. از طرفی بخاطر شرایط اقلیمی امکان کشت آن ها هم در کشور فراهم نیست. بنابراین ما هم مثل خیلی از شرکت های دیگر در بحث انتقال ارز و واردات محصول، توقفی که در گمرکات دارد بسیار مشکل داریم.

وی تاکید کرد: اگر شرایطی برای شرکت ها فراهم می شد که در بحث تخصیص ارز، ترخیص گمرکات و موارد مورد نیازشان از گمرکات همکاری بهتری دریافت می کردند نتیجه آن با تولیدات با کیفیت هم به نفع مردم و هم شرکت ها می شد.

ضرورت تسریع بیمه شدن گیاهان دارویی

پایدار اضافه کرد: همچنین محصولی که می آید یک تاریخ انقضایی دارد و هر چقدر زمان ترخیص کالا از گمرک بیشتر زمان ببرد محدوده زمانی ما برای بهینه سازی مواد اولیه کاهش می یابد و این موضوع به ضرر ما و مردم است. البته خوشبختانه تاکنون این موضوع به حدی زمان نبرده که باعث توقف خطوط تولید در نبود مواد اولیه شود.

پایدار: مساله بیمه شدن داروهای گیاهی نیز یکی از موضوعات مهمی است که مسئولان باید به آن توجه کنند. داروهای گیاهی اغلب بیمه نیستند و همین موضوع باعث می شود که همه مردم جامعه نتوانند از این دست داروها بهره ببرند

این تولیدکننده ادامه داد: علاوه بر ضرورت رفع معضل گمرکات کشور، مساله بیمه شدن داروهای گیاهی نیز یکی از موضوعات مهمی است که مسئولان باید به آن توجه کنند. داروهای گیاهی اغلب بیمه نیستند و همین موضوع باعث می شود که همه مردم جامعه نتوانند از این دست داروها بهره ببرند.

وی تصریح کرد: اگر شرایطی فراهم می شد و همکاری های لازم انجام می شد تا روند بیمه داروهای گیاهی سرعت گیرد سطح مصرف آن در بین مردم ارتقا پیدا می کرد و مردم بیشتری می توانستند از این دارو بهره ببرند و سطح سلامت جامعه هم ارتقا می یافت.

کد خبر: ۲۶۱٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha